پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۳۴
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ | ۲۱:۰۴
مجتمع فولاد مَکُّران چابهار در حالی یکی از بزرگترین طرح‌های در دست ساخت سواحل دریای عمان به شمار می‌رود که می‌تواند اشتغال زیادی را ایجاد و سبب توسعه این منطقه شود.

توسعه و تحول سواحل دریای عمان با بهره‌برداری از فولاد مَکُّران

به گزارش اقتصاددریایی، شرکت فولاد مَکُّران با هدف ایجاد مجتمع کامل زنجیره تولید آهن و فولاد در کشور با ظرفیت سه میلیون تن محصولات فولادی به صورت بیلت، اسلب، ورق، مقاطع ساختمانی و میلگرد در حال برنامه‌ریزی برای اجرای واحدهای زنجیره‌ی توسعه است.

تحقق زنجیره کامل مجتمع فولاد مکران و صنایع وابسته به عنوان بزرگترین کانون فولاد منطقه و یکی از قطب‌های استراتژیک تولید محصولات فولادی در جهان یکی از چشم اندازهای این ایرپروژه در سواحل دریاعی عمان است.

ایجاد اشتغال و عینیت بخشیدن به سرمایه‌های پنهان استان کم برخوردار؛ اما پر ظرفیت سیستان و بلوچستان با تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش فولاد و صنایع وابسته در حوزه جغرافیایی مکران از دیگر اهداف این طرح مهم به شمار می‌رود.

مجتمع فولاد مَکُّران به عنوان یک طرح بزرگ صنعتی در شرق کشور نقش مهمی در ایجاد اشتغال و توسعه سیستان و بلوچستان دارد

ساخت فولاد مکران در حالی زمینه ساز تحول در سواحل دریای عمان خواهد شد که ضمن ایجاد اشتغال در این منطقه، زمینه مهاجرت معکوس را فراهم می کند، از سوی دیگر راه اندازی این کارخانه از مصادیق رونق تولید صادرات محور خواهد بود که از راهبردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

مجتمع فولاد مَکُّران در زمینی به گستره ۳۰۰ هکتار ساخته می‌شود که در مراحل نخست و دوم آن تولید آهن سفنجی، ۲ واحد گندله سازی، یک واحد فولادسازی و یک واحد نوردسازی پیش‌بینی شده است.

طرح فولاد مکران در چابهار با هدف پاسخ‌دهی به نیاز بازارهای داخلی و خارجی در افق سال ۱۴۰۴ شامل واحدهای گندله سازی، احیای مستقیم، فولادسازی، نورد گرم ورق، نورد مقاطع و نورد سیم میلگرد اجرا می‌شود.

توسعه و تحول سواحل دریای عمان با بهره‌برداری از فولاد مَکُّران

پیشرفت ۸۹ درصدی مجتمع فولاد مَکُّران

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: مجتمع فولاد مَکُّران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار در منطقه آزاد چابهار در حال ساخت است که توسعه اقتصادی و رونق اشتغال را با بهره برداری از آن شاهد خواهیم بود.

ایرج حسن پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرفیت سالانه مجتمع فولاد مَکُّران پنج میلیون تن گندله آهن، سه میلیون و ۲۰۰ تن آهن اسفنجی به شکل بریکت به روش گرم، ۱.۵ میلیون تن ورق نورد گرم فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی با ضخامت، ۱.۵ میلیون تن اسلب فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی و ۱.۵ میلیون تن بلیت فولاد ساده کربنی و کم آلیاژی است.

وی ادامه داد: با بهر برداری از این طرح بزرگ ظرفیت اشتغال ۱۳ هزار نفر به صورت مستقیم مهیا می‌شود که اولویت با جوانان بومی منطقه است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: هم اکنون پیشرفت فیزیکی مجتمع فولاد مَکُّران ۸۹ درصد است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه