پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۸۰
۲۱ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۸:۴۸
رضا عباسپور نادری در واکنش به موج هراس از صید ترال به «روزنامه دریایی سرآمد» می‌گوید:
​​​​​​​گروه شیلات – امید اسماعیلی - این روزها بحث ترال و مشکلاتی که گریبانگیر صیادان در استان‌های ساحلی است به مرکز ایران و در تهران کشیده شده است. موضوعی که مورد مطالبه مجلس شورای اسلامی است، روزنامه دریایی اقتصادسرآمد و برخی رسانه‌ها به این موضوع پرداخته اند.

۲۵ درصد حجم صید جهانی « ترال» است

به گزارش اقتصاددریایی،  برای تنویر افکار عمومی در باره موضوع صید ترال که بعضا از آن به عنوان غول بزرگ یاد می‌کنند با دکتر رضا عباسپور نادری، مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران هم صحبت شدیم:

در سازمان شیلات به دنبال صید موفق، مناسب و مسئولانه هستیم
رضا عباسپور نادری در گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در باره صید ترال و واکنش هایی که اخیرا رسانه هایی چون روزنامه دریایی سرآمد و تسنیم به ان پرداخته اند می‌گوید:
اجازه می‌خواهم ابتدا توضیحات کلی درمورد بحث ترال خدمت شما عرض کنم تا کمک به تنویر افکار عمومی مردم و مخاطبین محترمی شود که از این رسانه استفاده می‌کنند. ما می‌توانیم این‌طور مطرح کنیم که ترال یک روش صید است. مشابه بسیاری از روش‌های صید که در ایران و دنیا کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اضافه می‌کند: روش‌های صید متفاوتی را در خلیج فارس و دریای عمان داریم. به دلیل شرایط اقلیمی و زیستی که در صیدگاه‌های خلیج فارس و دریای عمان با آن مواجه هستیم. در شرایط گرمسیری و نیمه گرمسیری هستیم و از تنوع گونه ای بالایی در آبزیانی برخوردار هستیم که در این مناطق زندگی می‌کنند.
وی با بیان این‌که برای این که یک صید موفق و مناسب و مسئولانه داشته باشیم، بایستی روش صید مورد نظرمان را با گونه آبزی هدف تنظیم کنیم. به این شکل که متناسب با اطلاعات زیستی و شرایط رفتاری آبزیان مختلف بتوانیم ابزار و ادوات صید خودمان را تنظیم کنیم. از روش‌های مختلف مانند گوشیر، گرگور، لانگ لاین، قلاب و همچنین ترال استفاده می‌کنیم. جالب است بدانید روش صید ترال در دنیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۲۵ درصد حجم صید جهانی با استفاده
از روش صید ترال است
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد با استناد به آمار و اطلاعات ثبت شده در سازمان خوار و بار کشاورزی جهانی (فائو) می‌گوید: آمارهای فائو نشان می‌دهد که حدود ۱۹ میلیون تن از صید جهانی که معادل ۲۵ درصد حجم کل صید جهانی می‌شود با استفاده از روش صید ترال در دنیا برداشت و انجام می‌شود.
عباسپور نادری در خصوص گونه‌های مورد نظر در صید ترال افزود: اسکوئید، میگو و ماهی مرکب و برخی گونه‌های کف‌زی و میان‌زی لزوما با استفاده از روش صید ترال بهره‌برداری می‌شوند. در کشور ما ترال برای برداشت برخی گونه‌های آبزی می‌تواند کاربرد داشته باشد. اساسا از نگاه کارشناسی و تخصصی این اعتقاد را داریم که هر روش صیدی اگر واجد استانداردها و ملاحظات فنی و تخصصی مربوطه باشد می‌تواند مناسب باشد.

هر روش صیدی که استانداردهای فنی نداشته باشد مخرب است
وی با بیان این‌که: در هر کدام از روش های صید، استانداردهای فنی و مشخصاتی که از حیث مدیریت صید واجد اهمیت در آن رعایت نشود، می‌تواند اثرات تخریبی داشته باشد، اضافه کرد: با نگاهی کلی، ترال هم به دو دسته تقسیم می‌شود. اول ترال استاندارد و دوم یک ترال مخرب. ترال استاندارد طبیعتا ملاحظات فنی و تخصصی که ما اعلام می‌کنیم در آن رعایت می‌شود و بدون تردید اثرات تخریبی کمتری بر محیط زیست و مجموعه آبزیانی که در آن صیدگاه زندگی می‌کنند می‌تواند داشته باشد. در دنیا هم این شرایط وجود دارد و اگر ما یک بررسی اجمالی روی این موضوع داشته باشیم برخی از گونه‌ها و گروه‌های آبزی هستند که ماهیت زیستی آن‌ها ایجاب می‌کند که لزوما از روش صید ترال برای برداشت آن‌ها استفاده شود.

روش صید میگو در کشورمان اساسا
ترال است
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران به خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد ادامه داد: در همین راستا گونه ای مانند میگو که در کشور ما هم صید می‌شود و به عنوان یک گونه آبزی ارزشمند در ترکیب سبد صید صیادان ما قرار دارد و قاعدتا در فرآیند فعالیت اقتصادی آن‌ها نقش دارد و به دلیل ارزش غذایی بالا، مطلوبیت بالایی برای مصرف کننده‌ها و مردم ما در کشور ایران دارد. یک گونه آبزی کف‌زی است. یعنی در لایه‌های نزدیک به بستر دریا زندگی می‌کند و تنها روش صید اختصاصی و مناسبی که برای صید میگو توصیه می‌شود و توسط کارشناسان اعلام می‌شود روش صید ترال است که از گذشته‌های دور برای برداشت میگو با استفاده از شناورهای صیادی لنچ و قایق در استان‌های خوزستان، بوشهر و هرمزگان، فعالیت صید ترال میگو را داریم.
عباسپور نادری اظهار کرد: جالب است بدانید در حال حاضر صید میگو به طور رسمی در استان‌های بوشهر و خوزستان توسط صیادان خرد و سنتی ما با استفاده از روش صید ترال در حال انجام است و استانداردها و ملاحظات فنی که مورد نظر ما است در شیلات ابلاغ و اعلام می‌شود و صیادان نسبت به رعایت آن‌ها اقدام می‌کنند.
تعارضات فی ما بین صید سنتی را باید مدیریت کرد
وی می‌گوید: موضوع دیگری که وجود دارد بحث ترال صنعتی است. در دنیا هم شرایطی وجود دارد که یک تعارضات و تداخل بین جامعه صید خرد یا سنتی با جامعه صید صنعتی وجود دارد و این تداخلات و تعارضات فی ما بین را باید به نوعی مدیریت کرد که کمترین آسیب و تنش وجود داشته باشد. شرایط ذخیره آبزیان ما در کشور ما به نحوی است که بخشی از ذخایر ما در آب‌های عمیق بایستی با استفاده از روش ترال صید شود. اگر یک دسته بندی در شرایط صیدگاهی خودمان داشته باشیم، یک بخش از صیدگاه‌های ما ساحلی هستند که در مناطق نزدیک به ساحل و عمدتا آبزیان تجاری و آبزیانی که می‌تواند مصرف خوراکی برای مردم ما داشته باشند صید می‌شوند که توسط شناورهای صید خرد، قایق و لنج‌های کوچک فعالیت‌شان انجام می‌شود.
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: در ادامه این شرایط صیدگاهی، صیدگاه‌های نیمه عمیق و صیدگاه‌های عمیق را داریم. صیدگاه‌های نیمه عمیق مناطق دورتر از ساحل را شامل می‌شوند که گونه‌ها و گروه‌های آبزی خاصی در آن جا وجود دارند وصید می‌شوند.
عباسپور نادری در پایان گفت و گو با خبرنگار روزنامه دریایی سرآمد افزود: اما صیدگاه‌های عمیق که عمدتا در دریای عمان آن‌ها را داریم - صیدگاه‌هایی هستند که در مناطقی با عمق زیاد و آبزیانی که در آن جا زیست می‌کنند به دلیل شرایط خاص که منطقه نفوذ نور در آن جا نیست و فتوسنتز کمتر آن جا رخ می‌دهد، این آبزیان خودشان را با شرایط آن جا تطبیق می‌دهند و عمدتا آبزیانی هستند که در سبد صید صیادان خرد ما دیده نمی‌شوند و وجود ندارند و به دلیل عمق زیاد این صیدگاه، صیادان خرد و شناورهای صیادی کوچک امکان عملیات صیادی موفق را در این صیدگاه‌ها ندارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه