- سواحل و بنادر

پایگاه خبری اقتصاد دریایی

موضوع

جبران خسارات فاجعه بندر سرعت می‌گیرد

کمتر از دوهفته از حادثه انفجار مهیب در بندر شهیدرجایی بندرعباس گذشته و حالا آنطور که مسئولان قضایی و اجرایی اعلام کرده‌اند، قرارگاهی برای جبران خسارات واردشده به بازرگانان فعال در این بندر تشکیل شده است. از سوی دیگر، پیگیری پرونده و رسیدگی‌های قضایی جهت شناسایی مقصران احتمالی این حادثه نیز در حال انجام است. 

لزوم حساسیت و نظارت بیشتر بر ایمتی کالاهای خطرناک در بندر انزلی

در نشست بررسی وضعیت کالاهای خطرناک در بندرانزلی که با حضور رئیس کل بازرسی استان گیلان ، مدیرکل اموال تملیکی، ناظر گمرکات و مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان برگزار شد، پس از بررسی وضعیت ایمنی ، نحوه تخلیه، انبارش، بارگیری و حمل و نقل کالاهای خطرناک در بنادر استان بر لزوم افزایش حساسیت و نظارت بر اینگونه کالاها تاکید شد.

سازمان بنادر و دریانوردی نقشی در ماندگاری کانتینر و کالا در بنادر ندارد

مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی ضمن ابراز تاسف از حادثه آتش‌سوزی در یکی از محوطه‌های بندر شهید رجایی، گفت: سازمان بنادر نقشی در ماندگاری کانتینر و کالا در بنادر کشور ندارد، مهم ترین علت ماندگاری کالا در بنادر کشور، عدم تخصیص ارز است.

آغاز برخورد با مقصرین حادثه انفجاربندر 

صبح روز یکشنبه ۱۳اردیبهشت‌ماه، هنوز ساعت به ۹ نرسیده بود که جمعیت هلال‌احمر هرمزگان اتمام عملیات جست‌وجو و نجات را اعلام کرد! انفجار مهیب در بندر شهیدرجایی حوالی ظهر روز شنبه ۶اردیبهشت اتفاق افتاده بود. بیش از سه‌روز زمان گذشت تا بعدازظهر روز ۸اردیبهشت، وزیر کشور پایان عملیات ملی اطفای‌حریق در اسکله بندر شهیدرجایی را اعلام کند. پس از آن بود که عملیات جست‌وجو و نجات تازه سرعت گرفت. هرچند همان زمان هم اعلام شد که عملیات لکه‌گیری و خنک‌سازی کانتینرها و محوطه بندر ممکن است هفته‌ها طول بکشد. همانطور که روز یکشنبه پس از اعلام پایان عملیات جست‌وجو و نجات توسط جمعیت هلال‌احمر هرمزگان، مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان از ادامه عملیات محیط‌زیستی در پایانه کانتینری شرکت سینا خبر داد.

لزوم سیاست‌گذاری علمی در مدیریت بنادر

در دنیای امروز که سرعت تحولات اقتصادی و فناوری سرسام‌آور است، بنادر دیگر صرفاً محلی برای بارگیری و تخلیه کالا نیستند، بلکه به‌مثابه قلب تپنده اقتصاد ملی عمل می‌کنند. نقشی که بنادر در توسعه تجارت بین‌المللی، رشد صنایع وابسته و حتی شکل‌گیری شهرهای بندری دارند، به‌هیچ‌وجه قابل چشم‌پوشی نیست.

دو روی سکه نقش سازمان بنادر در حادثه بندر شهیدرجایی

پس از چندروز نخست بعد از انفجار در بندر شهیدرجایی بندرعباس که برخی رسانه‌ها و کارشناسان، قصور سازمان بنادر و دریانوردی را در وقوع این فاجعه موثر می‌دانستند و خواستار پاسخگویی این سازمان و وزارت راه و شهرسازی بودند، حالا به نظر می‌رسد که قرار است شاهد اظهارنظرهای مختلفی از موافقان عملکرد این سازمان در رسانه‌ها باشیم. 

لزوم بازنگری بنیادین در نگرش به بخش خصوصی در بندر شهیدرجایی

هر آنچه که در قالب ناکارآمدی، بحران عملکرد، یا اختلال در بهره‌وری در بندر شهید رجایی روی داده است، یک اتفاق مقطعی و تصادفی نیست؛ بلکه ریشه در گذشته‌ای دارد که ساختار، دیدگاه و عملکرد بنادر کشور را شکل داده است.

مجتمع بندری نگین بوشهر آماده میزبانی از فعالیت‌های نفتی می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با تأکید بر لزوم تسریع در تکمیل زیرساخت‌های مجتمع بندری نگین، از انتقال فعالیت‌های نفتی بندر بوشهر به این مجتمع و برنامه‌ریزی برای احداث دهکده لجستیک در جزیره عباسک خبر داد.

نباید اهمال یک شرکت در حادثه بندر شهید رجایی به نام سازمان بنادر تمام شود

مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در حادثه انفجار در بندر شهید رجایی نباید اهمال یک شرکت به نام سازمان بنادر و دریانوردی تمام شود، گفت: کسی که چراغ قرمز را رد کرده باید مورد بازخواست واقع و با آن برخورد شود.

مقصر دانستن سازمان بنادر در حادثه بندر شهید رجایی درست نیست

دبیرکل اتحادیه ما1لکان کشتی ایران با اشاره به اینکه مقصر دانستن سازمان بنادر و دریانوردی به این علت که حادثه انفجار در بندر شهید رجایی رخ داده است، درست نیست، زیرا این حادثه فقط از نظر مکانی در بندر رخ داده است، در حالی که دستگاه‌های مختلف دارای وظایف تعریف شده هستند و علت اصلی حادثه باید توسط کمیته حقیقت‌یاب مشخص شود.