پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۸۵۰
۰۶ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۴
ضرب الاجل ۲ماهه بازرسی گیلان به سازمان بنادر و دریانوردی
گروه دریامحور- امید اسماعیلی - روزنامه دریایی اقتصادسرآمد ۱۴ مردادماه با انتشار گزارشی با تیتر بندر آستارا به گل نشست! آورد که اداره کل بنادر و دریانوردی رسما اعلام کرده است: سال گذشته سازمان بنادر گیلان برای لایروبی بندرآستارا متحمل ضرر۶۰ میلیارد تومانی شده است بنابراین در حال حاضر بندر آستارا، بندر اقتصادی نیست.

پای بندر آستارا به سازمان بازرسی بازشد

به گزارش اقتصاددریایی، برکسی پوشیده نیست که بندر آستارا یکی از کریدور های مهم ترانزیت، صادرات و واردات شمال کشور است اما در حال حاضر هرگونه توسعه اقتصادی از این بندر و مراودات اقتصادی با کشورهای حوزه قفقاز و CIS با معضل جدی رسوب گذاری وکاهش عمق کانال ورود کشتی‌های بزرگ تجاری مواجه است.
بندر آستارا شمالی ترین بندرکشور در نقطه صفر مرزی در حاشیه دریای خزر، نزدیکترین بندر به کشورهایCIS و نزدیکترین بندر به استانهای شمال غربی و غرب کشور است. این واحد بندری در گیلان به ظرفیت نهایی سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری سالانه کالا پیش بینی و طراحی شده که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن با یک اسکله اختصاصی مربوط به تخلیه و بارگیری سوخت و مواد نفتی خواهد بود و دو میلیون تن دیگر نیز به تخلیه و بارگیری سایر کالاها اختصاص می‌یابد.
بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت، نخستین بندر بخش خصوصی کشور و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا برای تخلیه و بارگیری کشتی های ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که در ابتدا با کاربری بندر شیلاتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از تصمیم هیئت دولت در سال ۸۷ به سازمان بنادر و دریانوردی واگذار و سپس از آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ تغییر کاربری داد تا امکان حضور در مبادلات دریای خزر به ویژه صادرات و واردات کالاها از این بندر قدیمی استان فراهم شود. در همین سال نیز سازمان بنادر و دریانوردی پس از تشریفات قانونی یک مزایده، طی یک قرارداد بلندمدت ۴۰ ساله به‌منظور ساخت و راهبری، آن را به یک شرکت خصوصی واگذار کرده است.

کوتاهی سازمان بنادر و دریانوردی در لایروبی اسکله مجتمع بندری
در شماره پیشین روزنامه دریایی اقتصادسرآمد آوردیم که «ولی داداشی» نماینده مردم شهرستان آستارا در مجلس با اشاره به رسوب گذاری مجدد کانال بندر آستارا خواستار لایروبی دوباره این بندر توسط سازمان بنادر و کشتیرانی شده است و می‌گوید: کوتاهی سازمان بنادر و دریانوردی در لایروبی اسکله مجتمع بندری، ورود و خروج کشتی‌ها به بندر آستارا و تجارت در این حوزه را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی افزوده است:اسکله مجتمع بندری به‌دلیل عدم لایروبی و عمق کم آب از فرصت‌های بزرگ تجارت بندری بازمانده است، به نحوی که بسیاری از کشتی‌های در حال تردد در آب‌های دریای خزر به واسطه تعلل دولت در لایروبی این بندر و نگرانی از ترس به گل نشستن، از ورود مجتمع بندری آستارا خودداری کرده‌اند، در حالی که بعضی از مسیرهای دریایی در دریای خزر، به‌دلیل عبور کشتی‌ها از دهانه رودخانه ولگا در بعضی ماه‌های سال به علت سرمای زمستان، عملاً امکان تردد در این مسیر را ندارند و همین امر برای ماه‌ها این بندر را دچار رکود می‌کند.

طبق قانون یک‌بار لایروبی انجام دادیم دیگر وظیفه ای نداریم
در مقابل این اظهارات نماینده آستارا اما«حسین یونسی خمسی» مدیرکل بنادرو دریانوردی گیلان می‌گوید: این سازمان طبق قانون وظیفه داشت فقط یکبار لایروبی بندر را انجام دهد که سال گذشته این پروژه اجرایی شد و دیگر مسئولیتی برعهده سازمان نیست.این سازمان طبق قانون وظیفه داشت فقط یکبار لایروبی بندر را انجام دهد که سال گذشته این پروژه اجرایی شد و دیگر مسوولیتی برعهده سازمان نیست.
وی با اشاره به اینکه اکنون طبق قرارداد، شرکت بهره بردار بندر آستارا می‌بایست به عنوان پیمانکار وظیفه نگه‌داری و لایروبی های بعدی بندر را عهده دار باشد تاکید کرد: به نظر می‌رسد این شرکت به دلیل هزینه‌های بالای لایروبی و رسوب‌گیر بودن کانال علاقه ای به انجام این وظیفه ندارد و به دنبال بهانه جویی برای خودداری از انجام آن است.
یونسی با اشاره به اینکه سال گذشته سازمان بنادر گیلان برای لایروبی بندرآستارا متحمل ضرر۶۰ میلیارد تومانی شد تاکید کرد: در حال حاضر بندر آستارا، بندر اقتصادی نیست. از سوی دیگر هم ما نمی‌توانیم به دلیل موضوعات اجتماعی، بندر آستارا را تعطیل کنیم. متاسفانه تغییر کاربری این بندر از صیادی و شیلاتی به تجاری با فشار سیاسی نمایندگان مجلس انجام شد و در حال حاضر ما را با مشکلات رسوب گذاری و کاهش عمق پی در پی در این بندر مواجه ساخته است.
بندرآستارا،بندراقتصادی نیست متاسفانه تغییر کاربری این بندر از صیادی و شیلاتی به تجاری با فشار سیاسی نمایندگان مجلس انجام شد و در حال حاضر با مشکلات رسوب گذاری و کاهش عمق پی در پی مواجه است.

سازمان بنادر به دنبال بازنگری در کارایی بندر آستارا است
وی با بیان اینکه سازمان بنادر به دنبال بازنگری در قرارداد و مدل اقتصادی جدیدی برای بندر آستارا است تصریح کرد: به سازمان بنادر کشور درخواست دادیم که در قرارداد شرکت کاوه بازنگری اساسی شود تا امکان تدوین مدل اقتصادی جدید برای بندر فراهم شود. این درخواست اخیرا به تصویب رسیده است.

حالا پای سازمان بازرسی به میان آمده است
«بر اساس گزارشی که مردم آستارا به ما ارائه کرده اند بندر آستارا از ۸ ماه پیش تا کنون تعطیل است و هیچ‌گونه فعالیت و حمل و نقل دریایی در آن صورت نمی‌گیرد» این گفته نماینده بازرسی کل کشور در استان گیلان است که در جریان بازدید از منطقه ویژه اقتصادی به آن اشاره کرده است.
احمد آقایی، بازرس کل گیلان در گفت و گو با رسانه‌ها با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی ظرف مدت ۲ ماه لایروبی بندر آستارا را انجام دهد، اظهار کرد: اگر بندر آستارا در مدت اعلام شده لایروبی نشود، مرجع قضائی با خاطیان برخورد قانونی می‌کند.
وی اضافه کرد: بر اساس گزارش مردم آستارا مبنی بر تعطیلی بندر این شهرستان به همراه مدیران و مقامات قضائی صورت پذیرفت با بیان اینکه بندر آستارا ۸ ماه می‌باشد که تعطیل است و هیچ‌گونه فعالیت و حمل و نقل دریایی در آن صورت نمی‌گیرد، افزود: تعطیلی بندر آستارا سبب آسیب به تجارت و کاهش توسعه اقتصادی و کم رونق شدن این منطقه و استان شده است.
لایروبی بندر آستارا تکلیف سازمان بنادر و دریانوردی است
وی با اشاره به اینکه در این بازدید تکلیف بر این شد که سازمان بنادر و دریانوردی ظرف مدت ۲ ماه بندر آستارا را لایروبی کند تا بخش خصوصی بتواند خدمات دریایی را انجام دهد، تصریح‌کرد: تساهل و تسامح در این خصوص از دست دادن بازار اقتصادی را به دنبال دارد.
بازرس کل گیلان در بازدید از رودخانه آستارا چای با بیان این‌که برداشت شن و ماسه انباشته شده در رودخانه آستارا چای با توافق جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به منظور استفاده در پروژه‌های ریلی و جاده‌ای صورت می‌گیرد و باید در این خصوص تحت نظارت مرجع قضایی، مدیران اجرایی و متولیان امر و حضور پیمانکار جلسه‌ای برگزار شود، گفت: در این رابطه باید حقوق مالکانه دولت پرداخت و در این امر تصمیم گیری شود.

هیچ پروژه‌ای در گیلان نباید به خاطر مصالح تعطیل شود
وی اجرای صحیح قانون را در اولویت بازرسی استان گیلان به عنوان بالاترین مرجع نظارت بر دستگاه‌های اجرایی دانست و تصریح کرد: در گیلان هیچ پروژه‌ای نباید به خاطر مصالح تعطیل شود. آقایی با تاکید بر اینکه آب منطقه‌ای تکلیف دارد در هر پروژه‌ای بر اساس قانون ظرفیت سنجی و نیازسنجی برای آن دستگاه را انجام دهد، افزود: در خصوص برداشت مصالح باید بحث‌های زیست محیطی و تنش اجتماعی با مدیریت صحیح و دقیق انجام شود و بهانه‌ای برای تعطیلی طرح‌ها داده نشود.

تعطیلی پروژه‌ها خسارت جبران ناپذیری به بیت‌المال وارد می‌کند
بازرس کل گیلان با اشاره به اینکه تعطیلی پروژه‌ها خسارت جبران ناپذیری به بیت‌المال وارد می‌کند، گفت: نباید هیچ بهانه‌ای به افرادی که به دنبال سودآوری با بهره‌بردن از این فرصت هستند داده شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه