پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۰۵۵
۰۲ تير ۱۴۰۳ | ۱۹:۱۱
اقتصاددریایی - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بحث کریدور آبی جنوب_ شمال کشور جهت اتصال خلیج فارس به دریای خزر در دولت سیزدهم مطرح نشد؛ این سناریویی بود که در دولت‌های قبلی مطرح شده بود و در دستور کار ما نبود.

طرح اتصال خلیج فارس به دریای خزر در دولت سیزدهم مطرح نبود

به گزارش اقتصاددریایی، سخنگوی دولت در نشست خبری مشترک رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و وزیر نفت که صبح امروز در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد به اقدامات مؤثر سازمان حفاظت محیط زیست طی سه سال گذشته و تلاش این سازمان در راستای توسعه پایدار کشور اشاره کرد و گفت: حفاظت و احیای تالاب‌های کشور از مهمترین دستاورد‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

علی بهادری جهرمی ادامه داد: دیپلماسی محیط زیست برای نخستین بار در این دولت محقق شد و طی آن سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت خارجه موفق به اقدامات مؤثری در راستای کاهش گرد و غبار از طریق برگزاری جلسات منطقه‌ای و بین‌المللی شدند.

در ادامه وزیر نفت نیز از اقدامات سازمان محیط زیست در حوزه میادین نفتی در خشکی و دریا قدردانی کرد و بیان داشت: نگاه محیط زیست در زمینه توسعه میادین نفتی، نگاه توسعه‌ای بود به این مفهوم که به جای ایجاد مانع، همراه با وزارت نفت با ارائه راهکار‌های عملی، نقش مهمی در توسعه پایدار داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار مانا در خصوص پروژه طرح کریدور آبی جنوب _ شمال و انتقال آب خلیج فارس به استان‌های مرکزی کشور گفت: بحث کریدور آبی جنوب_ شمال در دولت سیزدهم مطرح نشد این سناریویی بود که در دولت‌های قبلی مطرح شده بود.

علی سلاجقه گفت: در ابتدای شروع کار دولت با تیم اولیه طرح اتصال خلیج فارس به خزر این پروژه نشست‌های متعددی داشتم و دیدگاه‌های خودم را در این خصوص مطرح کردم و اینکه اتفاق این پروژه در دستور کار دولت سیزدهم نبود و هیچ وقت وارد این طرح نشدیم.

وی در ادامه گفته‌های خود به اقدامات مؤثر سازمان در زمینه‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: کنوانسیون تهران که با محوریت حفاظت از محیط زیست دریای خزر با همکاری کشور‌های حاشیه این دریا برگزار می‌شود، دچار مشکلاتی شده بود که سعی در برطرف کردن آن کردیم.

به گفته وی، در دولت سیزدهم برگزاری این کنوانسیوان با پرچم داری ایران از سر گرفته شد، اما پس از برگزاری نشست در باکو، مشکلاتی به وجود آمد و جلسه بعدی در ژنو برگزار شد؛ طی جلسه ژنو راهکار‌های مؤثری به منظور حفاظت از محیط زیست دریای خزر با همکاری کشور‌های عضو به تصویب رسید و در نهایت مقرر شد جلسه بعدی کنوانسیون به میزبانی تهران برگزار شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به مسئله جزیره آشوراده و خلیج گرگان اشاره کرد و گفت: دنیا ما در زمینه اقدامات محیط زیستی برای نجات خلیج گرگان تحسین کرد.

وی همچنین درباره پتروشیمی میانکاله گفت: از دید ما دیگر پروژه‌ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی‌شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه یکی از کار‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه اتمام تصفیه خانه تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌های خانه‌های تبریز و ارومیه به دریاچه می‌رسد که جزء حقابه‌های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام شده و بارندگی‌های اخیر اکنون حجم آب دریاچه دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بخش زیادی از آن پایدار خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه تالاب هامون با وجود مشکلات متعددی که در زمینه آبگیری تالاب با افغانستان داشتیم در نهایت آبگیری شد، اظهار داشت: هم اکنون ۴۰ درصد از هامون صابری آبگیری شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به حفاظت منطقه میانکاله در سواحل دریای خزر از افزودن ۸۰۰ هزار هکتار به مناطق محیط زیستی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برگزاری چهار جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت سیزدهم، بی سابقه بوده است.

سلاجقه در ادامه به ساماندهی شهرک صنعتی نوشهر اشاره کرد و گفت: با توجه به خشکسالی و شرایط منابع آبی در کشور، هر صنعت و یا شهرک صنعتی که قرار است راه اندازی شود ابتدا باید تصفیه خانه آن ایجاد شود، با احداث تصفیه خانه فولاد مبارکه ۹ میلیون متر مکعب آبی که از کارون برداشت می‌شد، متوقف شده است و از محل تصفیه خانه تأمین می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه