پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۶۵۲
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۲۱:۲۵
با حضور سفیر جمهوری هند در ایران، سونیل موکوندان، مدیر عامل IPGL (اپراتورهندی در بندرچابهار) حسین حبیب اللهی، مدیرعامل IPGCFZ(نمایندگی IPGL در تهران) و جمعی از نمایندگان شرکت های فعال در حوزه کشتیرانی و حمل و نقل در بندر شهید بهشتی چابهار دفتر اپراتورهندی چابهار در تهران افتتاح و رسما آغاز به کار کرد.

آغاز به کار دفتر اپراتورهندی چابهار در تهران

به گزارش اقتصاددریایی به نقل از اقتصادسرامد،جمهوری هندوستان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین کشورهای طرف تجاری کشور ایران به شما افتتاح این دفتر را می توان یک رویداد خوب و مفید برای رونق بخش خصوصی دو طرف هند و ایران دانست. به طوری که سه ماه از قرداد هندی ها در چابهار گذشته است و ما در تهران شاهد افتتاح و راه اندازی دفتر و نمایندگی اپراتور هند IPGL هستیم.
به نظر می‌رسد این شرکت هندی که به مزيت‌هاي نسبي و قابليت‌هاي رقابتي خود واقف شده است و تن به سرمايه‌گذاري داده است و با تلاش وکوشش متکی بر دانش تیم مجرب خود و همچنین حمایت تصميم‌سازان و تصميم‌گيران هندی به سرمایه گذاری اقدام کرده است.
افتتاح این دفتر باعث می شود سطح همکاری های لجستیکی ایران و هندوستان افزایش یابد کما این‌که افزایش این سطح همکاری‌ها به سود دولت و مردم ایران و همزمان مردم و جمهوری هندوستان خواهد بود.

هند براي مقابله با رقيب بزرگ منطقه می‌بایست توان بيشتري بگذارد
این موضوع دور از واقعیت نیست که مقايسه سرمایه گذاری هند با سرمايه‌گذاري هنگفت چین در بندر گوادر پاكستان و جبل علی امارات متفاوت و فاصله زیادی دارد. ایران در شرایط تحریم و موقعیت کنونی و بخصوص نگاه طرف ایرانی به کشور دوست و شریک تجاری قابل اعتماد، اتکا به شراکت و سرمایه گذاری هندوستان معقولانه و امیدوارکننده است. اما توصیه ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد به سفیر جوان، پویا و خلاق جمهوری بزرگ هندوستان در ایران این است که «هند براي مقابله با رقبای بزرگ منطقه از جمله چین و روسیه می‌بایست توان بيشتري برای سرمایه گذاری در ایران به کار بگیرد. چرا که چین در گوادر پاکستان ۶۳میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است اما هندوستان در چابهار فقط و فقط ۱۲۰میلیون دلار!

عزم جزم IPGL برای توسعه مناسبات تجاری در بندر چابهار
سفیر جمهوری هند در ایران در حاشیه آیین افتتاحیه این دفتر با تبریک راه اندازی دفتر IPGL در تهران گفت: افتتاح این دفتر با گذشت سه ماه از قرارداد چابهار نشان دهنده عزم جزم این شرکت برای توسعه مناسبات تجاری در بندر چابهار است.
رودرا گائوراو سرشت افزود: همکاری ایران و هندوستان در بندر چابهار یک همکاری برد برد است و به هندوستان اجازه می دهد که تجارت سهل و آسان تری را با کشورهای اوراسیا داشته باشد.
وی اضافه کرد: این همکاری به ایران اجازه می‌دهد که پیوندهای سریع خود را با بهترین های اقتصاد جهان گره و شکل دهد.همچنین این امکان را به ایران می دهد که با هندوستان که به زودی به اقتصاد سوم تبدیل می شود مراوده تجاری داشته و منافع خود را در این مسیر افزایش دهد برای همین است که می گویم رابطه ایران و هندوستان برد برد است.
سفیر جمهوری هند در ایران در ادامه تصریح کرد: جدای از صرفه اقتصادی همکاری ایران و هندر در بندر چابهار در شرایط ژئوپلتیک جهانی به افزایش تعامل دیپماتیک دو طرف منجر می شود. رودرا گائوراو سرشت گفت: سیاست هندوستان استقلال در بلوک شرق و غرب است و در همین راستا از موقعیت ژئوپلیتیک ایران برای دسترسی به اوراسیا استفاده کرده وهیچ کشوری را از دایره همکاری خارج نمی‌کند. وی اضافه کرد: اطمینان دارم با گذشت زمان بندر چابهار اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و چابهار به نمونه درخشنده روابط هندوستان و ایران تبدیل می شود.

در بندر چابهار به توسعه و پیشرفت
مصمم هستیم
سونیل موکوندان، مدیر عامل IPGL نیز در این آیین گفت: در ۵سال گذشته شاهد افزایش میزان بار ترافیکی در بندر چابهار بوده ایم
ما در بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار به توسعه و پیشرفت مصمم هستیم و در همین راستا اقدام به راه اندازی دفتر شرکت IPGL در تهران کرده‌ایم.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه توسعه‌ای ما در IPGL به زودی نیروهای انسانی متخصص و متبحر به گروه ما ملحق می شوند که انتظارات ما را در افزایش راندمان فنی، مالی و توسعه همه جانبه را بالا می‌برد. سونیل موکوندان اظهارداشت: در همین راستا همکاران ما در شرکت IPGL از ۴۰ نفر به ۱۶۲ نفر افزایش خواهند یافت که مقدمات استخدام و آغاز به کار آن‌ها در این شرکت انجام شده است.

پ.ن.روزنامه دریایی اقتصادسرآمد
در جنگ كريدورها و در نبرد اقتصادي دريامحور، كشورهاي همسایه متعددی شروع به سرمايه‌گذاري و تلاش مضاعف كردند. همسایگان ما مانند تركيه با سرمايه‌گذاري بزرگ بر روي صنعت كشتي‌سازي و تجهيز بنادر خود، عراق با تجهيز گسترده دو بندر فاو و بصره، پاكستان با سرمايه‌گذاري هنگفت چين بر روي بندر گوادر و امارات با تجهيز فوق‌العاده فجيره، همه حركت شتابنده‌اي شروع كردند تا در جنگ كريدورها و بنادر، پيروز ميدان شوند. اما در این شرایط، ايران در این زمینه با كشور هند که چند سالی است خيز بلندي براي پيش‌تازي در اقتصاد دريا گرفته است وارد مراورده شده است پس از قرارداد اولیه و ورود تجهیزات فنی اپراتور هندی به چابهار و سپس قراردادبلند مدت امید تازه ای در دل مردم سیستان و بلوچستان و فعالان عرصه لجستیک روشن شد.‌
همانور که می دانید جمهوری هندوستان با توسعه و تامين مواد اوليه و گسترش صنايع دريايي و صنعت كشتيراني و همچنين افزايش صادرات از طريق دريا، وارد عرصه رقابت با كشورهاي دريايي ديگر مثل چين و روسیه شده است.
با نگاهی به آمارها در می یابیم كه تصميم هندي‌ها جدي است و آن‌ها به زودي در عرصه اقتصاددرياپايه حرف‌هاي زيادي براي گفتن در عرصه جهاني خواهند داشت.
گواه این امر همین است که مقامات هند اعلام کرده اند که با صادرات ۷۷۸ میلیارد دلاری و واردات ۸۹۲ میلیارد دلاری از اهداف سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ پیشی گرفته است.
به امید روزهای خوب برای ملت جمهوری بزرگ هندوستان و ملت سرافزار جمهوری اسلامی ایران.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه