پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۵۵۲
۱۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۹:۲۳
در نشست تخصصی عروس دریایی (jellyfish) مطرح گردید:
جلسه کمیته مدیریت صید شیلات استان، نشستی تخصصی به منظور هم اندیشی برای برداشت، عمل آوری و صادرات عروس دریایی( ژله ماهیان) با حضور پارسا مسئول معاونت صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان، معاون مدیر کل و رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چابهار، معاونين ادارات حفاظت از محیط زیست و مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار، فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات استان، نماینده اتحادیه شرکت‌های تعاونی های صیادی و سایر مسئولین مربوطه اداره کل شیلات استان در محل دفتر معاونت صید این اداره‌کل برگزار شد.

خلق ثروت از تهدید به فرصت

به گزارش اقتصاددریایی، در این جلسه پارسا مسئول معاونت صید و بنادرماهیگیری شیلات استان، گزارشی از آخرین وضعیت شکوفایی عروس دریائی در سواحل استان بویژه در خلیج چابهار که بیش از یکماه از مشاهده شکوفایی آن می گذرد ، ارایه داد.
مسئول معاونت صید شیلات استان ادامه داد: این شکوفایی که تهدیدی برای فعالیت‌های صیادی، شناگران و گردشگران ، تاسیسات آب شیرین کن و ساحل بود با اقدام به موقع کمیته مدیریت صید استان و در راستای مصوبات کمیسون عالی مدیریت ذخایر جنوب و تاکید آن بر استفاده از ذخایر برداشت نشده و کمتر برداشت شده، *تبدیل به فرصت و خلق ثروت* گردید و خوشبختانه در فصل مونسون ، صیادان عزیز بندر تیس مبادرت به صید این آبزی می نمایند که ضمن ایجاد اشتغال برای خود ، ارزآوری و صادرات را رقم می زنند. در ادامه هاشمی معاون پژوهشی مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور چابهار اعلام کرد: گونه ای که در بلوم مشاهده گردید با نام علمی Catostylus perezi می باشد که بیش از ۶۰ درصد وزن آن قابلیت استحصال و فرآوری را دارد.

سرگزی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان چابهار گفت: امکان صادرات محصول فرآوری شده بصورت مستقیم به کشور چین با اخذ پروانه تولید این محصول توسط شرکت‌های فرآوری که دارای کد IR هستند وجود دارد و همچنین از طریق مرز رسمی ریمدان و کشور پاکستان می توانند بصورت غير مستقیم به چین صادر کنند.

سپس سلطانپور نماینده اداره حفاظت از محیط زیست چابهار هم شکوفایی بوجود آمده عروس دریایی در سواحل استان را فرصت مغتنمی برای ایجاد اشتغال قلمداد نموده و تاکید کرد پس از فروکش کردن بلوم ، گزارش عملکرد به این اداره منعکس گردد.

در ادامه امیری نماینده اتحادیه صیادان به اشتغال روزانه بیش از ۸۰۰ نفر از صیادان قایق دار بندر صیادی تیس به صید این آبزی اشاره کرد.

در پایان سایر حاضرین هم به بیان نظرات خود پرداختند و پس از بحث و تبادل نظر، مواردی جهت تسهیل برداشت، عمل آوری و صادرات این گونه آبزی با ارزش صادراتی به تصویب رسید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه