پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۳۷۱
۰۶ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۴۳
اقتصاددریایی -رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان از انجام نمونه‌برداری برای بررسی اثرات لای‌ریزی بر منابع آبزیان در محدوده بندرعباس، هرمز، قشم و لارک خبر داد.

اثرات ناشی از لای‌ریزی بر منابع آبزیان بررسی می‌شود

به گزارش اقتصاددریایی، محمد صدیق مرتضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه مطالعات زیست‌محیطی پایش آب‌های ساحلی و بررسی اثرات لای‌ریزی بر زیست‌بوم‌های دریایی و فون و فلور آنها، نمونه‌برداری از آبزیان دریایی در هفته گذشته انجام شده است.

وی با تأکید بر اهمیت اکوسیستم دریایی بر محیط زیست، سلامت و امنیت غذایی، افزود: نمونه‌برداری در ۱۵ ایستگاه، در حوضه دریایی بین آب‌های ساحلی شهر بندرعباس و جزایر قشم، هرمز و لارَک انجام شده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان همچنین با بیان اینکه در هر ایستگاه به مدت ۱۵ دقیقه تورکشی انجام شده است، عنوان کرد: نمونه‌های ماهی، میگو و سایر آبزیان نمونه‌برداری‌شده در هر ایستگاه در محفظه‌های پلاستیکی که از قبل شناسه‌دار شده بود، جمع‌آوری و طی گشت دریایی در مخزن ماهی قایق نگهداری شد.

مرتضوی با بیان اینکه نمونه‌های صید شده جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی به آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان منتقل شده است، گفت: زمان شروع، پایان و همچنین مختصات دقیق جغرافیایی نقاط شروع و پایان تورکشی در هر ایستگاه نیز ثبت شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه نتایج حاصل از این تحقیقات می‌تواند میزان اثرات ناشی از لای‌ریزی بر آبزیان را مشخص کند، تأکید کرد: شناسایی علمی گونه‌ها (و خانواده‌های آنها)، زیست‌سنجی، توزین و شمارش نمونه‌های هرگونه در آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده بر طبق دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ مستقر در آزمایشگاه‌های پژوهشکده انجام خواهد شد، که نتایج آن متعاقباً ارائه می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: نمونه‌برداری از دیگر عوامل زیستی (بنتوز و پلانکتون) و غیرزیستی (فیزیکی، شیمیایی و آلاینده‌های آلی و معدنی متداول) نیز در آینده نزدیک انجام و گزارش انجام گشت نیز ارائه می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه