پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۷۳۹
۲۸ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۲
اقتصاددریایی - معاون اموردریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: سه فروند شناور به دلیل مواج بودن دریا و عدم توجه به اخطار‌های هواشناسی، در سواحل بندرعباس و جزیره قشم به گِل نشست.

سه فروند شناور در قشم و بندرعباس به گِل نشست

به گزارش اقتصاددریایی،  اسماعیل مکی‌زاده در این خصوص اظهار کرد: دلیل شرایط نامساعد جوی و عدم توجه به اخطار‌های هواشناسی اعلام شده و همچنین مواج بودن دریا، سه فروند شناور به نام «بارج زاخر۱۰۱» و «لندینگ‌کرافت جام جم پنج» در ساحل بندرعباس و نیز «شناور دوبه اقبال» در ساحل جزیره قشم در مناطق کم عمق ساحل به گل نشستند.

وی با بیان اینکه اقدامات لازم از سوی واحد دریایی اداره‌کل و مالکان آن‌ها به منظور شناوری سازی درحال انجام است، افزود: این وضعیت جوی تا روز پنج شنبه هفته جاری ادامه دارد.

گفتنی است؛ بندر مسافری شهید ذاکری جزیره قشم با توجه به شرایط نامساعد جوی و دریایی امروز (شنبه) تا اطلاع بعدی تعطیل است.

اضافه می‌شود، معنی بارج (barge) در فارسی به نام دوبه یا کرجی است و تعریف آن یک قایق کف تخت بلند برای حمل بار در کانال‌ها و رودخانه‌ها، چه تحت نیروی خود یا توسط یک یدک‌کش می‌باشد.

این مدل شناور برای حمل و نقل محموله برای کشور‌های در حاشیه دریای آزاد طراحی شده‌اند.

شاید در عامه این موضوع به اشتباه رواج پیدا کرده باشد که دوبه با بارج متفاوت است، اما هر دو واژه توصیف یک مدل شناور دریایی را می‌کند و نباید این دو را از هم مجزا دانست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه