پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۵۹۰
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۶
اقتصاددریایی - معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: از ۷۳ عملیات جستجو و نجات دریایی بنادر استان در چهار ماهه امسال ۳۶ مورد آن خدمات پزشکی بوده است.

انجام ۷۳ عملیات جستجو و نجات دریایی در هرمزگان

به گزارش اقتصاددریایی، اسماعیل مکی‌زاده به عملکرد چهار ماهه مرکز جستجو و نجات معاونت دریایی این اداره‌کل اشاره کرد و افزود: از ۷۳ مورد عملیات انجام شده در این مدت، ۳۶ مورد آن خدمات پزشکی و ۱۷ مورد نیز خدمات و مشاوره رفع نواقص فنی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت شش مورد از عملیات‌ها به هماهنگی شرایط نامساعد جوی، چهار مورد مدیریت رفع آبگرفتگی، سه مورد مدیریت حریق و دو مورد نیز به نجات از دریا اختصاص داشته است.

معاون امور دریایی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به فعالیت ۹ فروند شناور جستجو و نجات دریایی در این استان خاطرنشان کرد: درحال حاضر یک مرکز اصلی جستجو و نجات دریایی و هشت مرکز فرعی در استان هرمزگان به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.

به گفته مکی‌زاده؛ شناور‌های ناجی از شناور‌های پیشرفته جستجو و نجات دریایی محسوب می‌شوند که با سرعت بسیار بالا و با قابلیت مانور مطلوب و تجهیزات پیشرفته پزشکی در سریع‌ترین زمان به کمک «شناور‌های دچار اضطرار» می‌شتابند.

وی گفت: جستجو و امداد و نجات شناور‌های مضطر در دریا وظیفه اصلی شناور‌های ناجی است که مراکز کنترل دریایی به عنوان مراکز فرعی جستجو و نجات دریایی وظیفه هماهنگی و مدیریت ماموریت و عملیات آن‌ها را بر عهده دارند.

معاون دریایی بنادر هرمزگان توضیح داد: بر‌اساس کنوانسیون جستجو و نجات دریایی که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۳ به آن ملحق شده، کشور‌های عضو ملزم به ایجاد مراکز جستجو و نجات برای ارایه خدمات جستجو و نجات به شناور‌ها و افراد مضطر در دریا هستند.

مکی‌زاده اضافه کرد: تمامی دریانوردان، گردشگران و مسافران در صورت بروز شرایط اضطرار دریایی می‌توانند بدون گرفتن پیش شماره با مرکز جستجو و نجات دریایی هرمزگان با شماره ۱۵۵۰ تماس بگیرند.

گفتنی است، استان هرمزگان با برخورداری از ۲۲۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۴ جزیره، علاوه بر در اختیار داشتن بیش‌ترین مرز دریایی کشور، عملیات جستجو و نجات دریایی را از ابتدای مرز شهرستان پارسیان در خلیج‌فارس تا مرز دریایی بندر چابهار در دریای عمان برعهده دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه