پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۵۲۹
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۰
 اقتصاددریایی - بحران دریای سرخ ضمن به چالش کشیدن بنادر آسیایی به ازدحام در برخی بنادر کمک کرده و از سوی دیگر به کاهش پهلوگیری کشتی‌ها در بعضی بنادر منجر شده است به همین جهت از دید کارشناسان تنظیم چرخش کالا از آسیا به کشور‌های اروپایی و آمریکایی برهم خورده است.

بحران دریای سرخ بنادر آسیایی را به چالش کشید

به گزارش اقتصاددریایی، سایت کانتینر نیوز اعلام کرد: در حال حاضر برخی بنادر در اروپا تحت تأثیر بحران دریای سرخ با کالا‌هایی مواجه هستند که قرار بوده حمل شوند، اما در انبار‌ها و بنادر آسیایی باقی مانده است.

بر‌اساس این گزارش یکی از مهم‌ترین بنادر آسیایی که در این زمینه دچار چالش شده بندر جبل علی امارات است که ازدحام کالا در آن مشاهده می‌شود.

بحران دریای سرخ باعث شده مدت انتظار کشتی‌های کانتینری ۱۲۵۰۰ teu در این بندر برای تخلیه کالا از ۱.۵ روز در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ میلادی به ۲.۵ روز در سه ماهه اول سال جاری برسد، ضمن اینکه فشار بر حمل‌و‌نقل و تأسیسات ذخیره سازی بندری در بندر جبل علی افزایش یافته است.

یکی از سخنگویان اپراتور بندری امارات DP World گفت: ما در حال حاضر به سختی با شرکای خود کار می‌کنیم تا تأثیر بحران دریای سرخ بر برنامه‌های این بندر را به حداقل برسانیم، اما تمام خطوط کشتیرانی اصلی برای ورود به این بندر با معطلی مواجه می‌شوند.

«النور هدلند»، تحلیلگر بنادر در مؤسسه Drewry Shipping Consultants در این زمینه گفت: ا‌زدحام برخی بنادر در حال ظهور است و کشتی‌ها در خارج از مراکز پهلوگیری لنگر انداخته‌اند.

وی در ادامه معتقد است: درحال حاضر مسیر‌های خارجی آسیا، خاورمیانه دچار چالش شده است.

در این ارتباط «آنتونلا تئودورو» مشاور MDS Transmodal خاطر نشان ساخت: تعداد و اندازه کشتی‌ها در تجارت آسیا به اروپا و در ارائه خدمات دچار نوسان شده و اپراتور‌ها ترجیح می‌دهند در این مسیر‌ها از کشتی‌های کوچک و متوسط استفاده کنند. از سوی دیگر بحران دریای سرخ، تجارت خاورمیانه و شبه قاره هند آسیا را در‌گیر مشکلات خاصی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارسال کالا از بنادر آسیای جنوب شرقی به اروپا از سه ماهه دوم سال گذشته تا کنون ثابت مانده گفت:، اما در سه ماهه اول امسال تعداد کشتی‌هایی که از طریق سنگاپور در تجارت آسیا به اروپا نقش دارند از ۲۴۰ کشتی به ۱۶۰ کشتی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ میلادی رسید. در بندر کلانگ مالزی ۳۰ کشتی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۳ میلادی پهلو گرفته بود، اما در سه ماهه اول امسال فقط پنج کشتی در این بندر پهلو گرفتند.

به گفته «آنتونلا تئودورو» ظرفیت ارسال بار از آسیا به اروپا بین سه ماهه دوم ۲۰۲۳ میلادی به بعد و سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی بالا رفته به گونه‌ای که از ۳.۵ میلیون teu به ۴.۵ میلیون teu رسید.

در همین حال ظرفیت حمل بار کانتینری بین خلیج فارس و شبه قاره هند به آسیا به ۲۰۰ هزار teu کانتینر افزایش یافت، اما در این راستا سرویس‌های خاورمیانه به اروپا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ میلادی از سه میلیون teu با کاهش ۳۰ درصدی در سه ماهه اول ۲۰۲۴ میلادی به دو میلیون teu رسید.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد: برای رفع چالش‌ها، بنادر باید همکاری لازم را داشته باشند و به گونه‌ای با هم کنار بیایند؛ چرا‌که در این شرایط رقابت مطرح نیست ضمن اینکه هنوز تأثیرات بحران دریای سرخ در بنادر اروپا محسوس نیست.

«دارون وادی»، تحلیلگر Dynamar گفت: شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ازدحام منطقه‌ای در بنادر منتهی به کانال سوئز وجود دارد.

وی افزود: پیامد‌های لجستیکی چالش‌های حمل‌و‌نقلی در دوران بحران دریای سرخ با فراز و نشیب زیادی همراه است، در برخی بنادر ازدحام و در برخی دیگر کمبود کشتی مشاهده می‌شود در این میان کالا‌های آسیایی با مشکلات زیاد به بازار اروپایی ارسال می‌شود.

وی در پایان گفت: همانگونه که کارشناسان معتقدند، کشتی‌های بزرگتر نمی‌توانند به راحتی کالا‌ها را به علت بحران دریای سرخ از آسیا به اروپا و یا آمریکا منتقل کنند و تنها کشتی‌های سایز کوچک و متوسط در این مسیر‌ها پاسخگو هستند، و‌گرنه در صورت اعزام کشتی‌های بزرگتر به اروپا در نهایت باعث ازدحام بنادر در این قاره خواهد شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه