پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۸۶۱
۲۵ دی ۱۴۰۲ | ۱۰:۱۳
اقتصاد دریایی- مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در دیدار با سفیر ایران در آذربایجان با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش عملیات کانتینری و گمرکی، گفت: تقویت زیرساخت های ترانزیتی و گمرکی استان گیلان با اهتمام دستگاه ها به منظور افزایش همکاری های دوجانبه ایران و آذربایجان، در دستور کار قرار دارد.

دیدار سفیر ایران در آذربایجان با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان

به گزارش اقتصاددریایی، حسین یونسی در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان با تشریح عملکرد بنادر گیلان، اظهار داشت: مجتمع بندری انزلی دارای سابقه ای طولانی در دریای خزر است.
وی افزود: از ابتدای سال تا روز گذشته (۲۳ دی ماه) بیش از یک میلیون و ۵۸۶ هزار تن کالا در مجتمع بندری انزلی تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۱ درصد رشد داشته است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه روزانه به طور میانگین ۸ کشتی در این بندر پهلوگیری می کنند، خاطرنشان کرد: تا به امروز ۵۸۱ کشتی وارد مجتمع بندری انزلی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۰ درصد رشد را شاهد بودیم.

یونسی در بخش دیگری به امضای ۲ تفاهمنامه و قرارداد بسیار مهم توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اشاره کرد و گفت: با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، گام های اجرایی و برنامه های جامعی تدوین شد و انعقاد قرارداد احداث و بهره برداری از مخازن روغن خام خوراکی به ظرفیت ۴۰ هزار تن و همچنین تفاهمنامه احداث مرکز ساخت و تعمیرات انواع شناورها (کشتی سازی) در مجتمع بندری انزلی به امضا رسید.

وی پروژه مرکز ساخت و تعمیرات انواع شناورها (کشتی سازی) در مجتمع بندری انزلی را بسیار با اهمیت دانست و تصریح کرد: میانگین سنی شناورهای دریای خزر ۲۹ سال است و نقش این مرکز بر جوان سازی، ساخت شناورهای جدید و تعمیرات کشتی های موجود بسیار پررنگ خواهد بود.
تعریف پروژه های مشترک بین دو کشور ایران و آذربایجان

سید عباس موسوی؛ سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز در این نشست با اشاره به اهمیت حمل و نقل بر اقتصاد، عنوان کرد: موتور محرکه روابط اقتصادی کشور با همسایگان، حمل و نقل ترکیبی است.

وی با اشاره به اهداف این سفر، اذعان داشت: بررسی روش های فعال تر کردن کریدور شمال به جنوب و همچنین مبحث ترانزیتی بین دو کشور ایران و آذربایجان از جمله اهداف اصلی این سفر و بازدیدها است.
موسوی با بیان اینکه عمده فعالیت های تجاری جمهوری آذربایجان در دو کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب است، یادآور شد: در بخش دریایی در کریدور شرق به غرب و در بخش جاده ای و ریلی در کریدور شمال به جنوب در حال فعالیت و برنامه ریزی هستند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان با اشاره به سرمایه گذاری آذربایجانی ها در بندر اَلَت این کشور، اذعان داشت: سرمایه گذاری گسترده ای بر روی این بندر انجام شده و آذربایجانی ها قصد دارند این بندر را به عنوان هاب ترانزیتی شرق به غرب معرفی کنند.

وی با دعوت مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در راستای دیدار با مسئولین کشور آذربایجان، خاطر نشان کرد: برای ترغیب مسئولین این کشور باید پروژه های مشترکی را تعریف و اجرا کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه