به گزارش اقتصاددریایی، «آرش نجفی» درباره ضرورت تحقق توسعه دریامحور با توجه به ابلاغیه ۹ بندی سیاستهای کلی توسعه دریامحور، اظهار داشت: ایران از مزیت فوقالعاده دسترسی به آبهای آزاد برخوردار و در جنوب کشور وجود بندر چابهار و سواحل مکران کشور ما را از نظر ظرفیتهای حملونقل و ترانزیت شاخص کرده است و در شمال کشور استفاده از قابلیتهای اقتصادی دریای خزر میتواند شرایط کشور را دگرگون کند.
وی ادامهداد: یکی از دلایل توجه کشورهای همسایه به ایران، دسترسی کشور ما به آبهای آزاد و وجود دریا در شمال و جنوب کشور است، زیرا از طریق این ظرفیتهای دریایی در شمال و جنوب میتوان به راحتی کالا را از مسیر دریایی ایران منتقل کرد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورها با امکان دسترسی به آبهای آزاد برای خود استقلال اقتصادی ایجاد کردهاند، عنوانکرد: سنگاپور و امارات از جمله کشورهایی هستند که به بهترین شکل از ظرفیت دریایی و بندری خود بهره بردهاند و حملونقل دریایی را توسعه بخشیدهاند؛ آنها اقدامات عدیدهای در مورد صنایع دریایی، بانکرینگ، سرمایهگذاری خارجی، ایجاد بنادر ویژه و غیره انجام داده و اینگونه موجبات اقتصاد پویا را فراهم و درآمدهای شایان توجهی ایجاد کردهاند.
نجفی با تاکید بر اینکه باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه که هم اکنون نزدیک به ۲ درصد است افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: سواحل بسیار خوبی در شمال و جنوب کشور داریم و باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه افزایش دهیم.
بانکرینگ (Bunkering) یا سوخت گیری و سوخت رسانی ، به عملیاتی اطلاق میشود که در آن یک ایستگاه ساحلی، سوخت مورد نیاز برای روشن شدن در موتورهای اصلی و کمکی شناورها را در اختیارشان قرار میدهد.
وی با اشاره به اینکه سواحل دریای خزر در سالیان گذشته به طور جدی مورد غفلت واقع شدهاند، اظهار داشت: دستکم باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ شناور با تناژ بالا اعم از شناور رو- رو و غیرهدر دریای خزر فعالیت کنند و اینگونه شرایط را برای فعالیت در بنادر شمالی تغییر دهیم.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره سیاستهای کلی توسع دریامحور، بیانداشت: با توجه به اینکه سند ابلاغی دارای بندهای مختلف است و دستگاههای متعددی در این زمینه درگیر هستند، بنابراین به منظور پیشبرد درست بندهای ۹ گانه سیاستهای کلی توسعه دریامحور باید شاهد راهبری متمرکز سیاستها از سوی یک دستگاه باشیم که به عنوان محور اصلی اقدام میکند.
نجفی افزود: باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز بر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه اصلی در مقوله توسعه دریامحور شکل گیرد و ساختار درست ایجاد شود تا شاهد فعالیت موثر در این راستا باشیم؛ سازمان بنادر و دریانوردی سازمان اصلی و متخصص در حوزه دریا است و به شرطی که دارای استقلال رای و تصمیمگیری باشد میتواند فعالیتها را به خوبی پیش ببرد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید دارای استقلال لازم و کافی در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور باشد، اظهار داشت: باید با وجود اختیارات لازم در این مسیر گام برداشت.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تسریع در تصمیمگیری پس از ابلاغ سند سیاستهای کلی توسعه دریامحور یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت، عنوانکرد: در صورتی که مراحل تصمیمگیری کند پیش برود با چالش مواجه خواهیم شد و نمیتوانیم از سند ابلاغی مذکور به بهترین شکل استفاده کنیم، زیرا برد زمانی حاصل میشود که تصمیم گیری در زمان مناسب رخ دهد، بنابراین باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شود و توافقها، تفاهمها، تعاملات و تصمیمگیریها در حداقل زمان ممکن مدنظر قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، استفاده از ظرفیتهای بالقوه دریا و حرکت در مسیر توسعه دریامحور میتواند به عنوان یکی از راهبردهای اصلی رشد اقتصادی و دستیابی به توسعه پایدار قلمداد شود.
مقوله توسعه دریامحور در سالهای گذشته همواره در کانون توجه مسوولان ارشد نظام و بهویژه رهبر معظم انقلاب و دولت قرار داشته است و رد پای آن را میتوان بهصراحت در سیاستهای کلی برنامههای ششم و هفتم توسعه کشور، سند تحول دولت مردمی، سند ملی آمایش سرزمین و پیشنویس سیاستهای کلی توسعه دریامحور مشاهده کرد.