پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۶۳۷
۲۱ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۵
اقتصاددریایی - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: طرح پایش مزارع میگوی هرمزگان اجرا می‌شود.

طرح پایش مزارع میگوی هرمزگان برای پیشگیری از شیوع بیماری

به گزارش اقتصاددریایی،محمد صدیق مرتضوی در این ارتباط اظهار کرد: سومین گشت پروژه بررسی عوامل محیطی و مدیریتی مؤثر در بروز بیماری حاد هپاتو پانکراس منتخب در آبهای دریای عمان انجام شد.

وی با بیان اینکه این پروژه به صورت مشترک بین سازمان دامپزشکی و مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام می‌شود، افزود: هدف از اجرای این پروژه تعیین عوامل محیطی و مدیریتی در استخرهای منتخب و تعیین رتبه بندی تأثیر عوامل مدیریتی- محیطی در بروز یا پیشگیری در استخرهای منتخب است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان با اظهار اینکه پروژه پایش مزارع میگوی استان از فروردین امسال شروع شده است، اضافه کرد: نمونه‌برداری در فواصل زمانی، به صورت دوبار در هر ماه انجام می‌شود و در صورت مشاهده بیماری نیز دوره برداشت زمانی کوتاه می‌شود.

مرتضوی ادامه داد: تا‌کنون نیز دو گشت در تیر ماه انجام شده و گشت سوم نیز در حال اجرا است که طی آن نمونه‌برداری از دو مزرعه با سه استخر در سایت تیاب شمالی و دو مزرعه با سه استخر در سایت تیاب جنوبی، کانال زهکش و محل آبگیری به منظور سنجش میزان مواد مغذی(نیترات، نیتریت، فسفات و آمونیاک) صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طی این پایش پارامترهای محیطی مانند دما، شوری، اکسیژن و PH با استفاده از دستگاه مولتی پارامتر دیجیتال در محل صورت می‌گیرد، بیان کرد: با نتایج این پروژه، مشخص می‌شود چه شاخص‌هاي محيطي و مديريتي در بروز يا پيشگيري از بيماري مؤثرند و احتمالاً اين عوامل با چه تغييراتي و به چه ميزان مي‌توانند نقش بازدارنده و پيشگيري کننده در بروز بيماري را داشته باشند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه