پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۳۴۸
۰۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۷
اقتصاددریایی - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آتش گرفتن نیزار‌های بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان در ۳ روز اخیر خبر داد.

بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم آتش گرفت

به گزارش اقتصاددریایی، داوود میرشکار چهارشنبه در گفتگوی خبری با رسانه‌های جمعی افزود: احتمال کشیده شدن آتش به بخش ایرانی تالاب هورالعظیم در صورت انجام نشدن اقدام فوری برای مهار حریق وجود دارد.
وی کشیده شدن دود ناشی از سوختن نیزار‌های هورالعظیم را در شهر‌های مرزی غرب خوزستان را تایید کرد و افزود: جهت باد در انتقال دود و آلوده شدن هوای شهر هویزه و رفیع از آثار مخرب زیست محیطی این آتش سوزی است.
میرشکار بیان کرد: برای رفع این مشکل (مهار آتش سوزی) از دو مسیر استانداری خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست در حال پیگیری هستیم، از طریق استانداری خوزستان رایزنی‌های لازم با استانداری میسان عراق در حال انجام است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در نامه‌ای که به علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ارسال شده لازم است اقداماتی از سوی وزارت امور خارجه برای حل مشکل انتشار دود ناشی از سوختن نیزار‌ها در بخش عراقی تالاب هورالعظیم انجام شود.
میرشکار با بیان اینکه در تابستان امسال شاهد وقوع سه بار آتش سوزی نیزار‌ها در بخش عراقی و ایرانی تالاب هورالعظیم بوده‌ایم افزود: به علت شدت گرما و سخت گذر بودن مسیر دسترسی به کانون‌های آتش، تنها راه مهار حریق، استفاده از بالگرد و هواپیمای آب پاش است.
وی گفت: در صورت تداوم حریق، امکان رسیدن و انتشار دود ناشی از سوخت نیزار‌های بخش عراقی تالاب هورالعظیم تا اهواز مرکز استان خوزستان وجود دارد.
به گزارش مانا، مجموع مساحت تالاب هورالعظیم ۴۵۰ هزار هکتار است که دو سوم آن در عراق و یک سوم آن در محدود خاک جمهوری اسلامی ایران است.
در سال‌های گذشته این تالاب که نقش مهمی در تعدیل آب و هوا، اشتغال، صید و صیادی ساکنان پیرامونی و جلوگیری از خیزش گرد و خاک داشت، اما شاهد وقوع آتش سوزی گسترده بوده که مهیب‌ترین آن در تابستان ۱۳۹۷ بود که در جریان آن حدود ۴۰ هزار هکتار از نیزار‌های این تالاب در آتش سوخت و هزاران جانور و آبزی زنده زنده در آتش سوختند.
چندی پیش تلف شدن هزاران قطعه بچه ماهی بومی در این تالاب به علت شرایط ناهمگون زیست محیطی و کاهش سطح آن، به خبر اول خوزستان تبدیل شد.
رودخانه ایرانی کرخه و دجله عراق منبع اصلی تامین حقابه این تالاب عظیم هستند، ولی در سال‌های اخیر به علت خشکسالی، تامین حقابه این تالاب با مشکلاتی همراه بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه