اقتصاد دریا - دریادار دوم پاسدار عباس غلامشاهی در این باره گفت: در (شنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۱۵) یک فروند کشتی تجاری با پرچم جزایر مارشال در هنگام ورود به تنگه هرمز بر روی کانال دریایی بین المللی ۱۶، درخواست کمک می کند که فرماندهی و کنترل تنگه هرمز سریعا با این کشتی تماس برقرار کرده و پس از بررسی درخواست و وضعیت منطقه، از حضور شناورهای سبک غیر نظامی در نزدیکی این شناور رفع نگرانی و ابهام شد.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه افزود: فرماندهی و کنترل تنگه هرمز به محض درخواست کمک کشتی تجاری، با کاپیتان کشتی مذکور ارتباط رادیویی برقرار کرد و موضوع کمک را جویا میشود که کاپیتان کشتی اعلام میکند: سه فروند قایق سبک کوچک غیر نظامی در فاصله چند مایلی از کشتی مشاهده کرده و نگران مزاحمت آنها برای خود است.
سردار غلامشاهی افزود: متعاقبا با همکاری و تعامل با کشور همسایه (به دلیل قرار گرفتن موقعیت کشتی در آب های سرزمینی آن کشور)، پس از بررسی و حضور میدانی، نگرانی کاپیتان کشتی رفع و او نیز با تشکر و اطمینان خاطر به مسیر دریانوردی خود ادامه می دهد.
فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی سپاه خاطر نشان کرد: موضوع تامین امنیت، امداد رسانی و پاسخ به موقع به درخواست کمک شناورها و کشتیهای در حال تردد در تنگه هرمز و خلیج فارس امری همیشگی بوده و تازگی نداشته است و قطعا هم ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه گفت: متاسفانه رسانه های معاند به صورت غیر حرفه ای و بدون پای بندی به اخلاق رسانه ای، به ایجاد فضای نا امنی دامن زده و با انتشار اخبار کذب در پی توجیه حضور نامشروع و غیر موجه کشورهای فرامنطقهای در خلیج فارس، هستند.
دریادار دوم غلامشاهی با اشاره به رصد لحظهای و همه جانبه تحرکات شناورهای فرامنطقهای، در منطقه ماموریتی نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: در موقعیت درخواست کمک کشتی تجاری، هیچ شناور فرامنطقهای حضور نداشته و اعلام این ادعا کذب محض بوده و موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه حفظ امنیت خلیج فارس بر عهده کشورهای این منطقه می باشد همواره مورد تاکید قرار گرفته است.