پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۳۶۰
۱۴ تير ۱۴۰۲ | ۱۱:۵۱
ماهيت ارتش و گردشگري دریایی
نیروی دریایی ارتش از قابلیت های خوبی در بخش های مختلف به ویژه ظرفیت های فنی، تخصصی و صنعتی برخوردار است و یکی از ماموریت های این نیرو افزون بر صیانت از مرزهای آبی کشور، پیگیری اجرای طرح های گردشگری دریایی هم در دستور کار این نیرو قرار گرفته است.

اقتصاد دریا - چندی پیش خبری در رسانه ها درج شد تحت عنوان اعلام آمادگی نیروی دریایی ارتش برای اجرای طرح‌های گردشگری دریا؛ با خواندن این خبر پاک گیج شدم، مگر مسئول و وزارت گردشگری است یا نیروی دریایی ارتش؟!  دریا دلان این مرز و بوم در عرصه تامین امنیت دریایی در آب های ایران و بین المللی ورود جدی کرده و موفقیت های چشمگیری هم در منطقه و هم در آب های جهان داشته به طوری که دنیا را به واسطه اقتدار ناوگروه ۸۶ در قاره ها و اقیانوس ها؛ جهانیان را مات و مبهوت گذاشت. روزنامه دریایی اقتصادسرآمد در همین باره و در راستای حمایت از این حرکت ملی و حماسی، در تمام هشت ماه ماموریت ناوگروه۸۶ خود را موظف دانسته و با انتشار گزارش های متعدد تحت عنوان تیتر یک و عکس یک روزنامه همراهی آنها را با جان و دل پذیرفته به طوریکه در راه برگشت تنها در طول یک هفته نزدیک به آب های ایران، بیش از ۳۰ مقاله، گزارش، خبر و مصاحبه در اوج این افتخار ایرانی منتشر کرد(اعزام خبرنگار به بندرعباس برای تهیه گزارش یکی از اقدامات این رسانه دریایی است)، با این مقدمه به اصل ماجرا می پردازیم: 
دو نكته جالب در خبر به ظاهر مسرت بخش اخیر دریادار ایرانی نهفته است كه قبل از پرداختن به آن، اول خبر مذکور را با هم مرور می کنیم: امیر دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دانشگاه علوم دریایی امام خمینی (ره) نوشهر گفته است: این نیرو با توجه به برخورداری ظرفیت های منحصربفرد در بخش های مختلف پیگیر شتاب بخشی در روند اجرای طرح های گردشگری دریایی و ارایه خدمات مطلوب به مردم در خطه شمال کشور است.
وی می افزاید: نیروی دریایی ارتش از قابلیت های خوبی در بخش های مختلف به ویژه ظرفیت های فنی، تخصصی و صنعتی برخوردار است و یکی از ماموریت های این نیرو افزون بر صیانت از مرزهای آبی کشور، پیگیری اجرای طرح های گردشگری دریایی هم در دستور کار این نیرو قرار گرفته است.
ایرانی می گوید: امروز خدا را شاکریم هدف گذاری مسئولان نظام در حوزه های مختلف به ویژه گردشگری دریایی به طور خاص در خطه شمال کشور مدنظر است تا به واسطه این راهبرد بتوان بستر را افزون بر ساخت شناورهای تجاری بلکه مسافری هم فراهم کرد. فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه افزود: در زمان حاضر اساس و پایه کار افزون بر صیانت از مرزهای آبی در خطه شمال، بلکه اقتصاد دریا محور هم خیلی مهم است به یقین گردشگری دریایی از دیرباز تاکنون مورد اقبال مسافران و گردشگران بوده و نیروی دریایی ارتش هم در این حوزه آمادگی ارائه هرگونه خدمات را دارد و این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.


امیدوارم آرزوی دیرینه مردم شمال به ویژه مازندران محقق شود

ایرانی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر آنکه در هر نقطه ای به آب رسیده ایم آن منطقه متحول شده است، اضافه کرد: در چنین نقاطی با یک فروند قایق تجلی پیدا کردیم نشست هایی در باره گردشگری دریایی داشتیم و امیدوارم این پیگیری ها نتیجه دهد و این آرزوی دیرینه مردم خطه شمال کشور به ویژه مازندران محقق شود.
پي‌نوشت اين خبر:
و اما دو نكته جالب در باره اين خبر كه مايليم با خوانندگان و مخاطبان روزنامه دريايي اقتصاد سرآمد در ميان بگذاريم:
اول: آرزوی دیرینه مردم خطه شمال کشور
امير ايراني از آرزوي ديرينه مردم خطه شمال كشور، مبني بر گردشگري دريايي سخن به ميان آورده است و البته موجب شگفتي ما و سازمان بنادر و دريانوردي شده است؛ زيرا رئيس سازمان بنادر و دريانوردي آمار ۷ ميليون گردشگري دريايي را منتشر كرده است؛ در حالي كه امير ايراني از آن به عنوان «آرزوي ديرينه» ياد مي‌كند. حال بايد پيدا كرد پرتقال‌فروش‌ را! كدام‌يك را بايد باور كرد؟ آمار ۷ ميليون گردشگر دريايي که صفايي به عنوان عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی اعلام می کند، يا آرزوي ديرينه ايراني؟
تناقض آشكار:
در گفتار دو مسئول حوزه دريايي كشور، چنان شكاف و تضاد وجود دارد كه من گزارشگر را به تعجب و سردرگمي مي‌اندازد. واقعا ما اگر ۷ ميليون گردشگر دريايي داريم، چرا گردشگري دريايي آرزو محسوب مي‌شود؟اگر بخواهم منصفانه و بر اساس دانسته‌هاي روزنامه‌نگاري خود قضاوت كنم، سخن امير ايراني را قبول مي‌كنم؛ زيرا ما زيرساخت لازم براي گردشگري دريايي – چه در شمال و چه در جنوب- نداريم و اگر داريم، بسيار محدود و بسيار گران است؛ از اين رو، گردشگري دريايي به اصطلاح امروزي‌ها، يك گردشگري لاكچري است و امكان ندارد يك فرد متوسط –مانند يك كارمند- بتواند يك گردش دريايي را تجربه كند. اگر يك كارمند بخواهد همراه با خانواده چند نفري خود يك گردش يك روزه دريايي را تجربه كند، بايد حداقل حقوق دو ماهه خود را يك روزه خرج كند! اين درست همان چيزي است كه مي‌توان به تعبير دريادار ايراني از آن به عنوان يك آرزو ياد كرد.
دوم: متولي اصلي گم شد!
متولي اصلي گردشگري دريايي كيست كه پيدايش نيست؟ چرا وزارت میراث و گردشگری به معنای واقعی این حوزه را رها کرده است که حالا نیروی خدوم ارتش بايد جاي خالي آن را پر كند؟ ارتش را چه به گردشگري؟ ذات و ماهيت نيروي دريايي ارتش، صيانت از درياست، صیانت از مرزهای آبی است، صیانت از جان و مال کشتی های تجاری کشور است كه امير ايراني خود به آن اذعان دارد، اما اين كه نيروي دريايي ارتش به عنوان يك ركن نظامي-امنيتي وارد حوزه گردشگري شود، از آن عجايب روزگار است كه شاید فقط در ايران رخ دهد!
ماهيت ارتش و گردشگري:
ماهيت دو تاست. گردشگري يك امر فرهنگي است كه گردشگر آن را مي‌شناسد و انتظار دارد مانند تمامي دنيا، بخش فرهنگي- چه دولتي چه خصوصي- اقدام كند و نيروي دريايي مانند همه دنيا، به صيانت و حفاظت از دريا و گردشگران و... بپردازد، حال چه شده كه نيروي دريايي يك كشور قرار است وارد بحث گردشگري شود؟ و اگر شود چه شود؟؟!!

ما صميمانه توصيه مي‌كنيم نيروي دريايي ارتش وارد اين ماجرا نشود؛ زيرا ارزش و اعتبار نيروي دريايي ارتش زيرسوال خواهد رفت. اعتبار نيروي دريايي ارتش زماني است كه ۳۶۰ درجه (سفر دریایی دور دنیا)را خلق كند که موفق به این کار بزرگ و تاریخی شده، نه اين كه كمپ گردشگري بزند!.گردشگري، آن‌هم در چارچوب مقررات نظامي نيروي دريايي، يك گردشگري نخواهد بود، بلكه كاريكاتوري خواهد بود از يك گردشگري كه البته افراد خاص از آن استفاده خواهند كرد. لطفا توصيه گوش كنيد و برويد سر ماموريت اصلي خودتان. به دنبال كشتي كروز نباشيد چراکه به ناچار بایستی چندتا لنج را رنگ كنيد و جاي كروز به گردشگران ارائه دهید که بعید به نظر می رسد، زيرا اعتبار نيروي دريايي ارتش براي ما مهم تر است. توصيه گوش كنيد همانطور که موفق شده اید، امنيت و برقرای شرایط امنیت دریا را حفظ كنيد و بگذاريد بخش خصوصي نه يك لنج، بلكه ده‌ها كروز واقعي به دامن خليج فارس و عمان و کاسپین بريزد و مردم را نه با آداب نظامي، بلكه با حال و هواي مردمي خودشان به دريا ببرند. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه