پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۷۰۵۱
۲۹ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۹:۰۲
اقتصاددریایی - معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست از ارتقای ۸۰ درصدی پروژه بانک داده‌ای و لیست گونه‌های دریایی خلیج فارس، دریای عمان و خزر خبر داد.

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه بانک داده‌ای گونه‌های دریایی کشور

به گزارش اقتصاددریایی،مجتبی ذوالجودی در گفتگو با خبرنگار مانا از ارتقای ۸۰ درصدی پروژه بانک داده‌ای و لیست گونه‌های دریایی خلیج فارس، دریای عمان و خزر خبر داد و گفت: طی سه سال گذشته موفق شدیم بانک داده‌ای بیش از ۶ هزار گونه دریایی در خلیج فارس، دریای عمان و خزر را تهیه کنیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، به عنوان یکی از محیط‌های زیستی مهم جهان، اهمیت بسیاری را در حفظ تعادل اکولوژیکی و ارائه خدمات فراوان به انسان‌ها دارا هستند، گفت: یکی از اهمیت‌های بزرگ زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، تنوع زیستی بالای آنهاست.

به گفته وی، به منظور حفاظت از گونه‌ها و زیستگاه‌های خلیج فارس اقدامات بسیار مهمی در سال گذشته انجام شده است که از جمله آن می‌توان به به روز‌رسانی فهرست گونه‌های در معرض خطر انقراض و حمایت شده آبزی دریایی بعد از ۲۴ سال اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: در این لیست انواع کوسه ماهیان و سفره ماهیان، بی‌مهرگان کفزی و برخی گونه‌های ماکول به لیست قبلی اضافه و پشتوانه قانونی برای حفاظت از آنها ایجاد شد.

ذوالجودی با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس، آلودگی و تغییرات اقلیمی است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر، آلودگی زیست محیطی و ورود پسماند‌ها و پساب‌های صنعتی و نفتی باعث آسیب به زیست بوم‌های دریایی شده است.

به گفته وی، عوامل آلودگی مانند نشت نفت از خطوط لوله، ریزش از نفتکش‌ها، حوادث دریایی، دفع پسماند‌ها و پساب‌های شیمیایی و زباله‌های دریایی، تخریب و تغییر کاربری سواحل، عدم برقراری توازن بین توسعه اقتصادی و حفاظت محیط زیست و تغییرات اقلیمی مانند افزایش دما و اسیدی شدن آب دریاها، به تخریب زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس منجر شده است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه این تنوع زیستی، نقش مهمی در حفظ تعادل اکولوژیکی منطقه و جلوگیری از انقراض گونه‌ها دارد، افزود: چالش‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند تعادل اکولوژیکی زیست بوم‌های دریایی خلیج فارس را تهدید کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه