پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۴۴۴۶
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۵
اقتصاددریایی - مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در جلسه امروز دولت با اشاره به تاکید رئیس جمهور بر استفاده بیشتر از توانمندی های اقتصاد دریایی گزارشی از اقدامات و تلاش های انجام شده در این زمینه ارائه کرد و گفت: در یک سال و در نیمه آخر سال تنها در بندر شهید رجایی ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است و با توجه به سرمایه گذاری مضاعف دولت در توسعه بنادر بزرگ و کوچک، تخلیه و بارگیری ظرفیت بندر کشور نزدیک به ۳۰۰ میلیون تن است.

افزایش ۲۰۰ میلیون تنی ظرفیت بندری کشور با بهره برداری از بندر مکران

به گزارش اقتصاددریایی،به گفته وزیر راه و شهرسازی، دولت علاوه بر توسعه و افزایش ظرفیت بنادر بزرگ مانند; شهید رجایی، امام خمینی (ره) و شهید بهشتی نیز سرمایه گذاری خوبی در بنادر کوچک و عمومی انجام دادند که در نتیجه آن، بنادر خمر، سیریک، اروندکنار و بوموسی و بنادر گناوه، دیر و کنگان به بهره برداری رسید. . همچنین در مراحل پایانی ساخت و بهره برداری از قرارداد است.

بذرپاش با بیان اینکه با بهره برداری از بندر مکران ظرفیت بندری کشور ۲۰۰ میلیون تن افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه امسال تجارت دریایی کشور بیش از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد افزایش یافته است. ورود مسافران از مرزهای دریایی ۱۰ درصد

وزیر راه و شهرسازی این افزایش ظرفیت در حوزه بار و مسافر دریانوردی را حاصل بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی به همراه سرمایه گذاری های دولت دانست و گفت: در حال حاضر تنها در حال تکمیل است. فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار شاهد هشت ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی بود و فراخوان اجرای فاز دوم این بندر با همکاری بخش خصوصی اعلام شد.

بذرپاش همچنین از ساخت یک میلیون تن سیلو غلات، افزایش ۳۰ درصدی جاروبرقی مکانیزه غلات که سرعت بارگیری و تخلیه را چند برابر می کند و دستور ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای کشور خبر داد. . شرکت ها و افزود: همه شاخص های حوزه تجارت دریایی رشد چشمگیری داشته و در نتیجه موجودی کانتینر و فله در بخش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور کاهش چشمگیری داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین کاهش تردد کامیون ها و تاخیر در گمرک آستارا به کمتر از یک سوم را که با اجرای دو نوبت نوبت دهی از مبدا و استفاده از مسیر جدید ترانزیتی محقق شد، برشمرد و اظهار داشت: : با استفاده کامل از این مسیر ترانزیتی دیگر شاهد ترافیک و تاخیر کامیون در این قسمت نخواهیم بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه