به گزارش اقتصاددریایی،به گفته وزیر راه و شهرسازی، دولت علاوه بر توسعه و افزایش ظرفیت بنادر بزرگ مانند; شهید رجایی، امام خمینی (ره) و شهید بهشتی نیز سرمایه گذاری خوبی در بنادر کوچک و عمومی انجام دادند که در نتیجه آن، بنادر خمر، سیریک، اروندکنار و بوموسی و بنادر گناوه، دیر و کنگان به بهره برداری رسید. . همچنین در مراحل پایانی ساخت و بهره برداری از قرارداد است.
بذرپاش با بیان اینکه با بهره برداری از بندر مکران ظرفیت بندری کشور ۲۰۰ میلیون تن افزایش می یابد، خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماهه امسال تجارت دریایی کشور بیش از ۹ درصد، ترانزیت دریایی ۳۴ درصد افزایش یافته است. ورود مسافران از مرزهای دریایی ۱۰ درصد
وزیر راه و شهرسازی این افزایش ظرفیت در حوزه بار و مسافر دریانوردی را حاصل بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی به همراه سرمایه گذاری های دولت دانست و گفت: در حال حاضر تنها در حال تکمیل است. فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار شاهد هشت ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی بود و فراخوان اجرای فاز دوم این بندر با همکاری بخش خصوصی اعلام شد.
بذرپاش همچنین از ساخت یک میلیون تن سیلو غلات، افزایش ۳۰ درصدی جاروبرقی مکانیزه غلات که سرعت بارگیری و تخلیه را چند برابر می کند و دستور ساخت ۴۰ دستگاه شناور دریایی به ارزش بیش از ۱۲۰ میلیون دلار برای کشور خبر داد. . شرکت ها و افزود: همه شاخص های حوزه تجارت دریایی رشد چشمگیری داشته و در نتیجه موجودی کانتینر و فله در بخش تخلیه و بارگیری در بنادر کشور کاهش چشمگیری داشته است.
وزیر راه و شهرسازی همچنین کاهش تردد کامیون ها و تاخیر در گمرک آستارا به کمتر از یک سوم را که با اجرای دو نوبت نوبت دهی از مبدا و استفاده از مسیر جدید ترانزیتی محقق شد، برشمرد و اظهار داشت: : با استفاده کامل از این مسیر ترانزیتی دیگر شاهد ترافیک و تاخیر کامیون در این قسمت نخواهیم بود.