پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۶۷۹
۱۲ دی ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۱
شب چراغ‌ها گروه‌هایی هستند که سال‌ها بدون مجوز و توجه به ذخایر آبزیان، شب‌ها به دریا می‌روند و با استفاده از نورافکن‌های قوی تنها در یک شب به اندازه یک‌سال، صید صیادان متعهد به دریا را با خود می‌برند و شایسته است بدانید که کارشناسان براین باورند در صورت تداوم این صید تا ۲ سال آینده شاهد فاجعه‌ای در حوزه آبزیان خلیج‌فارس خواهیم بود.

فاجعه شب چراغ‌های دریا

به گزارش اقتصاددریایی، در این روش صید ابداعی، عده‌ای سودجو و منفعت طلب، وضعیت ذخایر آبزیان خلیج‌فارس را به شدت تحت فشار قرار داده و تهدیدی جدی برای اشتغال صیادان متعهد و ناوگان عظیم صیادی استان هرمزگان است که روز به روز سفره آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند.

در این صید مخرب که بیش از ۲ سال است، در آبهای هرمزگان رواج یافته، شب چراغ‌ها در هنگام شب و با استفاده از نور چراغ یا نورافکن‌های پرقدرت به عمق آب تابانده و در مدت سه تا چهار ساعت، گله‌های ماهی را در اندازه‌های کوچک و بزرگ و غیرتجاری به سمت خود کشانده و شناور دوم با بهره‌گیری از تور پرساین محاصره‌ای تمامی ماهی‌های جمع شده را در نور جمع‌آوری می‌کند.

برای هر بار تور ریزی افزون بر چند تُن از انواع ماهیان که شامل انواع ماهیان حتی در اندازه‌های غیرتجاری بوده، در دام صیادان متخلف گیر کرده و حتی ممکن است توراندازی در طول یک شب چندین بار تکرار شود، در این روش بی‌رحمانه صید، هیچ‌گونه شانسی برای فرار ماهی‌ها وجود ندارد و انواع مختلف ماهی بالغ و نابالغ به شکل ناباورانه‌ای مورد کشتار جمعی قرار می‌گیرند و گاهی به دلیل حجم بالای صید و ماهیان نابالغ غیرقابل استفاده بوده و ماهیان خوراکی نیز فاسد و دور ریز شده و یا در کارخانه‌های پودرماهی، پودر می‌شود.

فاجعه شب چراغ‌های دریا

شب چراغ‌ها سفره صیادان را کوچک کردند

برای روشن شدن بیشتر این موضوع و فاجعه‌ای که در آینده به واسطه شب چراغ ها در خلیج‌فارس را تهدید و سفره صیادان را هدف قرار داده است، به سراغ یکی از صیادان هرمزگانی که روزی خود و خانواده‌اش را از دریا تامین می‌کند، رفتیم.

این صیاد هرمزگانی باتوجه به مخرب دانستن صید شب چراغی گفت: متاسفانه شب چراغ‌ها ۱۰۰ درصد منافع صیادی ما را تحت تاثیر قرار داده‌ است و با صید گله‌ای آبزیان و به اصطلاح جارو کردن دریا، متاسفانه هر روز سفره ما را کوچک و کوچک‌تر می‌کنند.

شب چراغ‌ها ۱۰۰ درصد منافع صیادی، صیادان را تحت تاثیر قرار داده‌ است و با صید گله‌ای آبزیان و به اصطلاح جارو کردن دریا، متاسفانه هر روز سفره ما را کوچک و کوچک‌تر می‌کنند.
محمد صالحی که مسئولیت تعاونی صیادان سورو بندرعباس را نیز برعهده دارد، بیان کرد: شب چراغ‌ها در هر بار رفتن به دریا، بین هشت تا ۱۰ تُن صید می‌کنند که اگر این روند ادامه پیدا کند، چه بسا تا ۲ سال آینده خلیج‌فارس هیچ آبزی نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه مجبوریم برای هر بار صید، تور ماهی‌گیری به قیمت ۲۰۰ میلیون ریال خریداری کنیم، گفت: پیش از این که صیادان شب چراغی سرو کله آن‌ها پیدا شود، هربار که دریا می‌رفتیم بین چهار تُن صید می‌کردیم اما درحال حاضر در مدت ۱۰ روز تنها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم صید می‌کنیم که اصلا به صرفه نیست.

مسئول تعاونی صیادان سورو بندرعباس، صید شب چراغی را خطرناک‌تر از زلزله و سیل دانست و اظهار کرد: برای جلوگیری از این صید، بارها به جامعه تعاونی صیادان استان و اداره‌کل شیلات نامه زدیم و از دیگر مسئولان از جمله مدیریت بحران استانداری و دریابانی نیز کمک خواسته‌ایم تا جلوی نابودی دریا را بگیرند؛ از رسانه‌ها نیز ملتمسانه تقاضا داریم که به موضوع صید غیرمجاز شب چراغی ورود کرده و جلوی آن را بگیرند.

صالحی با قدردانی از اقدامات انجام شده از سوی مسئولان شیلات و دیگر نهادها متولی برای جلوگیری از صید شب چراغی، بیان کرد: هنوز شیادانی هستند که با نورافکن‌های قوی از سر شب تا پاسی از شب از رَمچاه و سَلَخ قشم گرفته تا کُلاهی و کَرگان میناب، به جان آبزیان می‌افتند و آبزیان را جارو می‌کنند؛ آن‌ها به ماهیان رحم نمی‌کنند و باتوجه به اینکه میزان برداشت آن‌ها زیاد بوده و خرید کمتر است لذا فاسد شده و مجبور به حفر گودال و چال کردن آبزیان می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه