
به درستی نمیدانیم که در بازار اجارۀ تانکرهای گازبر چه خبر است. هر روز بر نرخ اجاره آنها افزوده میشود و متأسفانه صاحبان این نوع کشتیها فقط به بالا رفتن کرایه میاندیشند. تحلیلگران بازار سهام کشتیهای حمل گاز نیز معتقد هستند خریداران اروپایی گاز ال ان جی را با نرخهای بالا پیش خرید کردند تا زمستان گذشته را به خوبی برای مردم کشورها فراهم کنند به همین جهت افزایش نرخ اجاره تانکرهای دریایی تن دادند. اما در این ارتباط مالکان و اجاره دهندگان کشتیهای حامل گاز از وضع موجود نهایت سوء استفاده کردند.
گفته شده که علت اصلی افزایش نرخ حمل گاز صرفاً به بالا بودن عرضه از سوی اروپا و حتی آمریکاست. مشاهدات تحلیلگران مؤسسه رفینیتیو نشان میدهد در ۱۲ ماه گذشته آمریکا محمولههای گاز ال ان جی زیادی را خریداری کرده و بر میزان آن هر ماه و هفته میافزاید این عمل باعث شده گاز ال ان جی کمتری به سمت اروپا حمل شود در این میان هر اجاره دهنده کشتی فقط در قبال پول بیشتر حاضر است تغییر مسیر دهد.
علی سنگی، کارشناس انرژی با اشاره به این که آمریکا و اروپا نگران ماههای پيش رو هستند و اجاره کنندگان تانکرهای دریایی حمل گاز ال ان جی نیز به زیاد شدن اندوختههای خود میاندیشند، به خبرنگار اقتصاد سرآمد، گفت: سال گذشته به دنبال قطع گاز ارسالی از سوی روسیه به اروپا در تمام اروپا خرید سوخت را محدود کرد و بر نرخ رشد اقتصادی اروپا و آمریکا اثرات سویی را به جای گذاشت.
وی با بیان این مهم که آسیب های به وجود آمده در بخشهای انرژی بر کشورهای اروپایی و آمریکا غیر قابل چشم پوشی است، افزود: در این مدت بازارهای مختلف باعث تشدید ابررکورد در برخی بخشهای اقتصادی و بازارسرمایه در حوزه دریا شده است و ادامه این روند قطعا بخشهایی از حمل و نقل دریایی را نیز زمین گیر خواهد کرد.
شقوق مختلف دریا متاثر ازافزایش نرخ اجاره بهای تانکرهای ال ان جی برسنگی با اشاره به قطعي مجدد و احتمالي ارسال گاز به اروپا و آمریکا گفت: اين موضوع باعث مي شود كه محصول در حال ارسال در شقوق مختلف حمل و نقل به ویژه دریا دچار مشکل و گرانی هزینه حمل شود و صنعت حمل و نقل دریایی از این ناحیه تحت فشار قرار بگیرد.وي افزود: کاهش دستیابی به سوخت کافی در ادامه بر تمام فرآیندهای بیرونی اعم از تامین، توزیع و نرخ فروش وحتی دریافت سفارش حمل دریایی نیز تاثیر سوء خواهد داشت.
وی افزایش بیکاری را از مهمترین اثرات بروز بحران انرژی در جهان دانست و افزود: کاهش رفاه ملی ، افت تقاضا و کاهش سود از پیامدهای حتمی ادامه بحران انرژی در جهان است که این روزها اثرات آن را بر افزایش اجاره تانکرهای حمل گاز ال ان جی گذاشته است.
سنگی بهترین راه گذر از بحران افزایش نرخ اجاره تانکرهای حمل گاز ال ان جی و یا سایر سوخت ها را همافزایی میان دستگاهی دریایی عنوان کرد و گفت: در دنیایی زندگی میکنیم که هر روز ان دستخوش تغییراتی است. نباید از تلاش برای رسیدن به بازارهای جهانی با حمل و نقل دریایی به هر بهانهای باز ایستیم.
سالها است قیمت گذاریها به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه در جهان بوده و هر از چند گاهی اقتصاد کشورها را تحت تاثیر خود قرار میدهد و هزینه تصمیم سازیهای اشتباه را این مردم هستند که میپردازند. افزایش سیاست تهاجمی صاحبان قدرت در جهان به ویژه در یک، دوسال اخیر بر مسند افزایش نرخ حاملهای انرژِی کوبیده و باعث کاهش ارزش پولی کشوری در برابر کشور دیگر شده است این یعنی افزایش ثروت برخی در کاهش آن در کشور دیگر که در دراز مدت جبران ناپذیر خواهد بود.
در این بحران تورمیِ انرژی آمریکا، این اروپا است که سپر بلای اقتصاد آمریکا شده و حتي امکان دارد به پای آن قربانی شود چرا که این امریکا است که با خرید و دپوی گاز ال ان جی این روزها باعث کاهش ورود این نوع سوخت به اروپا شود.
با بحران انرژی در جهان این روزها نرخ اجاره تانکرهای حمل گاز ال ان جی دریایی این روزها چشم دست اندر کاران و تحلیلگران بازار انرژی را به سوی خود خیره کرده و در کانون توجه جهانی قرار گرفته است. اجاره روزانه کشتیهای حمل گاز ال ان جی بر اساس نوع ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار در نوسان است و روز به روز بر دامنه آن افزوده میشود. گزارش تحقیقی با استناد به دادههای مؤسسۀ کلارکسون حاکی است در هفته منتهی به ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۲ نرخ اجاره تانکر گازبردریایی به ۲۰۷ هزار و ۵۰۰ دلار رسید که این رقم در اوایل سپتامبر۱۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار و در ماه آگوست ۶۸ هزار دلار بود. تحلیلگران علت اصلی افزایش نرخهای اجاره ال ان جی را اعمال تحریمهای گازی روسیه، افزایش تقاضا توسط اروپا و نشت گاز در خط لولۀ نورد استریم میدانند.
در هر حال؛ افزايش هزينه هاي حمل و نقل دريايي علت هاي مختلفي دارد در همين رابطه در گزارش جدید بیفا آمده است که ذینفعان باید انتظار داشته باشند که هزینه های بیشتری توسط خطوط اعمال شود تا بتوانند تا حدودی نرخ های بالاتر اجاره و همچنین هزینه اضافی بندر، اجاره اسکله و دموراژ را پوشش دهند.
این شبهه وجود دارد که خطوط حمل و نقل کانتینری در بحران حمل و نقل جهانی کانتینر هستند در حالی که این خطوط نقش بسیار کمی در به وجود آمدن این بحران داشته اند.
در چند سال گذشته، ما شاهد افزایش هزینه سوخت، عدم توازن در تجهیزات و نوسانات بالای ارز بوده ایم.
در اين شرايط افزایش نرخ روزانه کشتیهای حامل گاز LNG به دلیل تقاضایی است که در کشورهای اروپایی مشاهده شد؛ زیرا کشتیهایی که قبلاً به سمت آسیا میرفتند در همان شرايط به سمت اروپا رفتند به گونهای که واردات گاز LNG اروپا در سپتامبر ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۶۲ درصد افزایش را نشان داد.