به گزارش اقتصاد دریا - از این رو، چنین به نظر میرسد که بازیهای این شریک ناشریک، اثر مخرب و مستقیمی بر بازار تجهیزات و تامین قطعات حوزه دریا بگذارد و باعث گرانی آنها بشود؛ اما چنین نشد و به دلیل تدبیر موفق بخش خصوصی و واردکنندگان بزرگ تجهیزات و قطعات، قیمتها تغییر نکرده اند.
نعمت روستایی، کارشناس خبره شرکت آسان ماشین آلامتو است که در زمینه تامین و فروش تجهیزات و قطعات دریایی فعالیت میکند که معتقد است: تجهیزات و قطعات دریایی گران نمیشود؛ زیرا شرکت متبوع وی، برای بازیهای طرفهای تجاری خود همواره اندیشه و راه کار پیشگیرانه دارد.
ما با حداقل ۱۰ کشور بزرگ دنیا که تولیدکننده و صادرکنندههای بزرگ جهان هستند، به طور مستقیم مراوده داریم. در این کشورها نمایندگی داریم و از این حیث، در انحصار یک کشور قرار نداریم، به همین خاطر، در صورتی که یک کشور در ارائه خدمت و ارسال قطعات مورد نیاز ما به هر نحو سخت گیری کند، ما آن کشور را کنار میگذاریم و چین هم یکی از آن هاست که در صورت لزوم، چین را هم دور میزنیم.
این کارشناس با بررسی مزیتهای نسبی کشورها در تولید تجهیزات و قطعات دریایی، کشور ایران را فاقد مزیت نسبی برای تولید تجهیزات دریایی دانست و به خبرنگار اقتصاد دریا گفت: تولید بخش مهمی از تجهیزات دریایی در ایران، صرفه و توجیه اقتصادی ندارد؛ زیرا برخی از تجهیزات –مانند جرثقیلهای بزرگ جابجایی کانتینر و بارهای بزرگ- نیاز به سرمایه گذاری زیاد و بلندمدت و داشتن دانش فناوری خاصی هستند که در همه کشورها وجود ندارد.
روستایی تصریح میکند: برای کشورما هم به صرفه نیست که در چنین سازههایی سرمایه گذاری کند.
کشورهایی که در زمینه تولید تجهیزات بزرگ دریایی پیش تاخته هستند، مشتریان ثابت از دیگر کشورها دارند و سفارشها تا سالهای بعد نیز رزرو شده اند، بنابراین برای سایر کشورها توجیه اقتصادی ندارد که با صرف هزینه گزاف به تولید برسند، اما مشتری برای آن نداشته باشند.
در تامین تجهیزات و قطعات، مشکل تحریم همچنان گلوی صنایع دریایی را میفشارد. دور زدن تحریمها هم به سادگی و بدون هزینه نیست و در نتیجه، آن چه به کشور وارد میشود نسبت به سایر کشورها، بسیار گرانتر خواهد بود.
دور زدن تحریمها به معنای روی آوردن به واسطهها هم هست و به طور طبیعی هر واسطه، درصدی به قیمت تمام شده به عنوان سود خود میافزاید.
پس هر چه دلال بیشتر شود، قیمت نهایی هم بالاتر میرود و ما مجبوریم یک کالا را به چندبرابر قیمت خریداری کنیم.
روستایی در پاسخ به سوال ما در باره تحریمها به لحنی عادی و با خونسردی خاصی میگوید: سالهای سال است که ما در حال دور زدن تحریمها هستیم.
در آینده هم همین کار را خواهیم کرد و موانع را بر میداریم تا شرکت ما به تعهدات خود به مشتریان عمل کند. دور زدن تحریمها امری عادی و معمول است و ما به دلیل تجارب بالا و قدمت حضور در کشورهای مختلف به عنوان و اردکننده بزرگ تجهیزات و قطعات به ایران، از لابی مناسبی برخوردار هستیم و تحریمها را خنثی میکنیم.
چین، شوک بزرگی به ما وارد کرد. یک جانبه قرارداد نانوشته همکاری را لغو کرد. منافعی که دولتمردان ما در همکاری با چین مد نظر داشتند را پودر کرد و طوری به زیر توپ زد که بازی را هنگ و بازیکنان را منگ کرد.
البته چیز عجیبی هم نیست، زیرا چین کمونیست کجا و تفکر شیعی کجا؟ همه میدانستیم که در ارتباط با چین، راهبردی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است همکاریهای تعارفی و اجباری، یکباره جای خودش را به همان دشمنی عمیق و دیرینه بدهد.
چه نسبتی وجود دارد بین اسلام و کمونیست؟ اما شرایط ایجاب کرد که برخی به هیجان از ارتباط چین با ایران به عنوان یک اقدام تاریخی و راهبردی یاد کنند و چین را شریک استراتژیک بنامند! اکنون دیدن حال و روزشان دیدنی است.
بخش خصوصی با شناخت از این گونه مسائل، مسیر مطمئنی برای خود پیش رو قرار داده است و آن عدم اعتماد به طرف معامله خارجی است.
بخش خصوصی میداند که آنها به جان مادرشان قسم نخورده اند که در هر شرایطی پای کار ما باشند؛ بلکه بر اساس قانون همیشگی خود مبنی بر تحلیل سود و زیان، اقدام میکنند.
دولتمردان ما چنین درکی از قصه نداشتند و امروز بازنده بزرگ به حساب میآیند، اما بخش خصوصی بسیار داناتر است.
بنا به گفته این کارشناس، وضعیت تجهیزات و قطعات دریایی حال و هوای همیشگی خود را دارد. خبری از شوک به بازار و گرانی مضاعف در این بخش نیست و شرکت آسان ماشین الامتو هیچ تصمیمی برای گران کردن محصولات خود ندارد و البته این جای خوشحالی است.
اقتصاد دریا تلاش میکند از سایر شرکتها نیز خبر بگیرد و وضعیت تجهیزات و قطعات را در حال و آینده به مخاطبان خود گزارش کند، تا درج این خبر تحلیلی، خبری از گرانی قطعات و تجهیزات نیست و شریک تجاری و راهبردی ما حداقل در این بخش از صادرات خود، موفق به باج گیری تازه نشده است.