پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۱۳۵
۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۲
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان خبرداد:
مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان از آمادگی شش پروژه مهم و بزرگ در حوزه بنادر استان برای سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: این پروژه‌ها شامل احداث کارخانه کشتی‌سازی، ایجاد و توسعه گردشگری دریایی، مخازن نگهداری روغن خام، سیلوی غلات، احداث ترمینال کانتینری و کانتینر یخچالی عنوان کرد.

 بنادر گیلان

به گزارش اقتصاد دریا - حسین یونسی گفت: مجتمع بندری انزلی در حال حاضر یک مخزن ۱۶ هزار تنی نگهداری روغن دارد که با احداث مخزن ۳۰ هزار تنی ظرفیت این مجتمع بندری در بخش نگهداری روغن مایع به مقدار قابل توجهی افزایش می یابد.

وی گفت: در موج‌شکن انزلی پنج هکتار زمین برای ایجاد اسکله تفریحی – گردشگری وجود دارد که با انعقاد قرارداد برای ایجاد هتل، رستوران و سایر زیرساخت‌ها در اختیار سرمایه‌ گذار قرار می گیرد و با بهره برداری از این پروژه برای حدود ۳۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

یونسی تاکید کرد : با راه اندازی این اسکله زمان هفت مایلی مجتمع بندری انزلی تا مارینای کاسپین منطقه آزاد انزلی به حداقل ممکن می رسد.

وی در ادامه به رشد ترانزیت کالا از بنادر گیلان اشاره کرد و افزود: بنادر گیلان از ابتدای سال‌جاری تاکنون با ترانزیت ۷۸ هزارتن‌کالا رشد ۳۵۹ درصدی را تجربه کرد درحالیکه این رقم در سال گذشته ۱۷ هزار تن بود.

وی تصریح کرد : اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان طی مذاکرات با بسیاری از صاحبان کالا بوروکراسی اداری را نیز تا حد امکان کاهش داده است.این مسئول دریایی افزود: برای آنکه بتوانیم سهم حداقلی ایران از ترانزیت کالا را افزایش دهیم باید حمل و نقل ترکیبی را در این استان به طور عملی فعال کنیم.

در این راستا در نشستی مشترک با ناظر گمرکات گیلان و اداره کل راه آهن شمال ۲ به راه حلی دست یافتیم تا بخشی از کالاهای کانتینری را بصورت ترکیبی (حمل و نقل دریایی، جاده ای و ریلی) ترانزیت کنیم با جلوگیری از افزایش هزینه جابجایی بار مدت زمان این جابجایی نیز کاهش یافته و برای فعالان این عرصه و تجار هم صرفه اقتصادی دارد.

یونسی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم سهم خود را از ترانزیت کالا افزایش دهیم و به رونق اقتصادی گیلان و کشور کمک کنیم راهی جز استفاده از حمل و نقل ترکیبی نداریم.

مجتمع بندری انزلی با سابقه ۳۰۰ ساله در عرصه حمل و نقل دریایی همواره منطقه مورد توجه بازرگانان و تجار کشور بوده است و امروز با ۱۷ پست اسکله و امکان تخلیه و بارگیری ۱۰ میلیون تن کالا در سال، بزرگترین و مجهزترین مجتمع بندری ایرانی حاشیه دریای خزر محسوب می شود.

این مجتمع بندری یکی از پرسابقه‌ترین بنادر ایران و از مهمترین و بزرگترین بنادر شمال کشور محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در گذر تجاری بین‌المللی از قبیل کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب و تراسیکا و غیره از دیرباز عهده دار نقش برجسته در صنعت حمل و نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر و اروپایی بوده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه