به گزارش اقتصاددریایی، نادر پسنده افزود: در این نشست موارد مربوط به یکپارچه سازی راهنماهای مربوط به تخلیه آب حاصل از فعالیت سیستم های پاکسازی گازهای خروجی در دریا(EGCs) ، مطالعه بر روی انواع فعالیت اسکرابرها و ایجاد بانک اطلاعاتی از مقررات مربوط به محدودیتهای اعمال شده توسط کشورها در استفاده از سیستم های EGCs مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته پسنده، بازنگری ضمیمه 4 کنوانسیون مارپل (جلوگیری از آلودگی فاضلاب کشتیها)؛ اصلاحات به کد فنی NOx شامل استفاده از پروفایل های عملیاتی چندگانه موتورهای دیزلی و شفاف سازی چرخه های آزمایش موتورها، توسعه روشهای توصیه ای خزه تراشی بدنه شناورها و عمر رنگ های ضدخزه و تحقیق برای ارائه راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از زباله های پلاستیکی در دریا، از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست تهران بوده است.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی توضیح داد: در اجلاس پیشین کمیته PPR11 ، بحث ممنوعیت کامل استفاده از سیستم های اسکرابر (سیستم های پاکسازی گاز گوگرد) در کشتیها مطرح شد.
پسنده تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس اول کمیته فرعی، عدم موافقت خود برای ممنوعیت کامل سیستمهای اسکرابر بر روی کشتیها را اعلام کرد و خواستار مطالعه و بررسی بیشتر در این زمینه شد.
پسنده خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سیستم های اسکرابر یکی از راهکارهای جایگزین به جای استفاده از سوخت کم گوگرد است، ممنوعیت کامل آنها میتواند برای کشتیها- خصوصا کشتیهای فعلی- چالش زا باشد.
وی اضافه کرد: همچنین تحویل آب و پسماندهای باقیمانده از فعالیت اسکرابر به تسهیلات دریافت مواد زائد در بنادر کشورها و همچنین مطالعه بر روی اعمال محدودیت استفاده با توجه به نوع اسکرابر در مناطق خاص و حساس دریایی میتواند راهکارهایی مناسب باشد.
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی گفت: موضع ایران در اجلاسPPR11 با حمایت برخی کشورها همراه شد و ممنوعیت اسکرابرها را تصویب نشد