پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۹۷
۲۴ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۶
اقتصاددریایی - فعالیت کانال پانا ما بارشد فعالیت ترمینال‌ها و پایانه‌های خود که از ترانزیت کشتی‌های کانتینری ناشی می‌شود، روز‌به‌روز به حالت عادی برمی‌گردد. به گفته مدیر اداره دریایی پاناما (AMP) همه پایانه‌های این کانال در هفت ماهه ۲۰۲۴ با رشد دو رقمی و میانگین ۱۸.۵ درصد تا ۲۵ درصد با حجم ترکیبی ۵.۵۹ میلیون TEU کانتینر روبه‌ر‌و بوده‌اند.

فعالیت کانال پاناما با رشد عملکرد ترمینال‌ها و پایانه‌ها به حالت عادی برگشت

به گزارش اقتصاددریایی، در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی، ترمینال CCT پاناما متعلق به شرکت Evergreen رشد ۲۲ درصدی را تجربه کرده است.

«ویلیام الیوت»، رئیس CCT، در مورد رشد فعالیت این ترمینال گفت: بحران دریای سرخ منجر به تغییر مسیر‌های تجاری شده است و ازدحام بندری در دیگر مراکز حمل و نقل، از جمله در دریای کارائیب، نیز در جهت افزایش حجم و انتقال کالا به ترمینال CCT مؤثر بوده است. در این ارتباط، با افزایش ترانزیت کشتی‌ها و نزدیک شدن تعداد آنها به حد نصاب (که ماه به ماه بیشتر می‌شد)، کانال پاناما به طور کلی عملکرد مثبتی داشته است.

ترمینال SSA Marine MIT، دیگر ترمینال پاناما، نیز رشد ۱۰.۵ درصدی داشته است. «مانوئل پینزون»، مدیر کل این ترمینال، در این زمینه گفت: این افزایش را می‌توان به عوامل عرضه و تقاضا نسبت داد. در بخش عرضه، کاهش تعداد کشتی‌های عبوری از کانال پاناما و کشش مجاز کشتی‌ها (به دلیل کمبود بارندگی در حوضه آبخیز کانال) فرصتی را برای کشتیرانی اقیانوسی ایجاد کرد تا از پل زمینی پاناما به طور مؤثرتر بهره‌برداری شود.

وی افزود: توانایی اتصال کانتینر‌ها از طریق راه آهن یا کامیون بین اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام، حجم کانتینر‌های حمل شده توسط ترمینال SSA Marine MIT و سایر پایانه‌های کانتینری در پاناما را افزایش داده است؛ زیرا زنجیره‌های تأمین جهانی همچنان به دنبال مسیر‌های کارآمد برای عبور از چالش‌های تجاری و لجستیکی هستند.

در بخش تقاضا، بهبود اقتصاد جهانی پس از دوران همه‌گیری کرونا به طور قابل توجهی باعث افزایش ظرفیت کانتینری شده است. واردات به آمریکای لاتین نزدیک به ۱۰ درصد و صادرات از این منطقه بیش از ۷ درصد افزایش یافته است. با افزایش حجم تجارت بین‌الملل با احیای بازار‌های جهانی، شرکت‌های حمل‌ونقل اقیانوسی به طور فزاینده‌ای به کانال پاناما برای تسریع خدمات خود بین مراکز بزرگ اقتصادی متکی شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است که بندر Hutchison پاناما رشد ۱۴.۷ درصدی حجم کانتینر را ثبت کرده است و بندر Cristobal پاناما شاهد افزایش ۳۰.۵ درصدی حجم کانتینر بوده است.» «Jared Zerbe، مدیر بندر Hutchison، در این زمینه گفت: یک عامل کلیدی در رشد بندری، گسترش استراتژیک عملیات ما برای انطباق با افزایش حجم منحرف شده از کانال بوده است. علاوه بر این، افزودن خدمات جدید خطوط کشتیرانی در هر دو بندر، به ما اجازه می‌دهد تا حمل‌و‌نقل چندوجهی را تقویت کنیم و عملیات کشتی به کشتی را با حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای یکپارچه کنیم.

ترمینال PSA پاناما نیز افزایش ۲۶ درصدی را در حجم ثبت کرده است.

«انریکه پیکراس»، مدیر کل PSA پاناما، در این زمینه گفت: در این ترمینال، ما از نزدیک با مشتریان خط کشتیرانی خود کار می‌کنیم تا جایگزین‌های مناسب برای پاسخ به خشکسالی تأثیرگذار بر کانال پاناما ارائه دهیم. علاوه بر این، از طریق کارایی به دست آمده، ظرفیت ورودی خود را افزایش دادیم و انتقال کانتینر‌ها از طریق زمینی بین اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس را تسهیل کردیم که به رشد ۲۵ درصدی عملیات ما در نیمه اول سال ۲۰۲۴ میلادی کمک کرد.

رئیس اداره کانال پاناما در زمینه افزایش عملکرد ترمینال‌ها و پایانه‌های این کانال گفت: با افزایش تردد کشتی‌های کانتینری از کانال در ماه اوت، شرایط از ۷ ماه قبلی هم بهتر بود؛ زیرا ترانزیت کشتی‌ها در حال حاضر به حد استاندارد قبل از خشکسالی رسیده و این امر باعث افزایش راندمان ترمینال‌ها شده است که آمار‌های آن به زودی منتشر می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه