به گزارش اقتصاددریایی، آرش نجفی در گفتوگو با پایگاه اطلاعرسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره ضرورت تحقق توسعه دریامحور با توجه به ابلاغیه ۹ بندی سیاستهای کلی توسعه دریامحور، اظهار داشت: ایران از مزیت فوقالعاده دسترسی به آبهای آزاد برخوردار و در جنوب کشور وجود بندر چابهار و سواحل مکران کشور ما را از نظر ظرفیتهای حملونقل و ترانزیت شاخص کرده است و در شمال کشور استفاده از پتانسیلهای اقتصادی دریای خزر میتواند شرایط کشور را دگرگون کند.
وی ادامه داد: یکی از دلایل توجه کشورهای همسایه به ایران، دسترسی کشور ما به آبهای آزاد و وجود دریا در شمال و جنوب کشور است چرا که از طریق این ظرفیتهای دریایی در شمال و جنوب میتوان به راحتی کالا را از مسیر دریایی ایران منتقل کرد.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه بسیاری از کشور با امکان دسترسی به آبهای آزاد برای خود استقلال اقتصادی ایجاد کردهاند، عنوان کرد: سنگاپور و امارات از جمله کشورهایی هستند که به بهترین شکل از ظرفیت دریایی و بندری خود بهره بردهاند و حملونقل دریایی را توسعه بخشیدهاند؛ آنها اقدامات عدیدهای در مورد صنایع دریایی، بانکرینگ، سرمایهگذاری خارجی، ایجاد بنادر ویژه و...انجام داده و اینگونه موجبات اقتصاد پویا را فراهم و درآمدهای شایان توجهی ایجاد کردهاند.
نجفی با تاکید بر اینکه باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه که هم اکنون نزدیک به ۲ درصد است، افزایش دهیم، خاطرنشان کرد: سواحل بسیار خوبی در شمال و جنوب کشور داریم و باید سهم بانکرینگ خود را در منطقه افزایش دهیم.
وی با اشاره به اینکه سواحل دریای خزر طی سالیان گذشته به طور جدی مورد غفلت واقع شدهاند، اظهار داشت: حداقل باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ شناور با تناژ بالا اعم از شناور رو-رو و...در دریای خزر فعالیت کنند و اینگونه شرایط را برای فعالیت در بنادر شمالی تغییر دهیم.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره سیاستهای کلی توسع دریامحور، بیان کرد: با توجه به اینکه سند ابلاغی دارای بندهای مختلف است و دستگاههای متعددی در این زمینه درگیر هستند، بنابراین به منظور پیشبرد صحیح بندهای ۹ گانه سیاستهای کلی توسعه دریامحور باید شاهد راهبری متمرکز سیاستها از سوی یک دستگاه باشیم که به عنوان محور اصلی اقدام میکند.
نجفی افزود: باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز بر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دستگاه اصلی در مقوله توسعه دریامحور شکل گیرد و ساختار صحیح ایجاد شود تا شاهد فعالیت موثر در این راستا باشیم؛ سازمان بنادر و دریانوردی سازمان اصلی و متخصص در حوزه دریا است و به شرطی که دارای استقلال رای و تصمیمگیری باشد میتواند فعالیتها را به خوبی پیش ببرد.
وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی باید دارای استقلال لازم و کافی در راستای تحقق سیاستهای کلی توسعه دریامحور باشد، اظهار داشت: باید با وجود اختیارات لازم در این مسیر گام برداشت.
رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه تسریع در تصمیمگیری پس از ابلاغ سند سیاستهای کلی توسعه دریامحور یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن توجه داشت، عنوان کرد: در صورتی که مراحل تصمیمگیری کند پیش برود با چالش مواجه خواهیم شد و نمیتوانیم از سند ابلاغی مذکور به بهترین شکل استفاده کنیم چرا که برد زمانی حاصل میشود که تصمیم گیری در زمان مناسب رخ دهد، بنابراین باید شورای راهبردی به محوریت و تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی ایجاد شود و توافقها، تفاهمها، تعاملات و تصمیمگیریها در حداقل زمان ممکن مدنظر قرار گیرد.