پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۴۳۱
۲۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۴
مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی خبر داد:
اقتصاددریایی- مطابق برآوردهای صورت گرفته، آمار سالانه ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن است که چنانچه این میزان ۲ برابر هم شود، بنادر کشور قابلیت پذیرش این میزان بار ترانزیتی را دارد.

به گزارش اقتصاددریایی - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی با اشاره به مجموعه اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه فعالیت‌های ترانزیتی از طریق بنادر شمالی و جنوبی کشور، تاکید کرد: طی دو سال گذشته رایزنی‌های گسترده‌ای در قالب کمیسیون‌های مختلف تجاری، مذاکرات دو و چند جانبه و نشست‌های تسهیل تجارت و ترانزیت با کشورهای همسایه و منطقه صورت گرفته است که نشست سه جانبه میان هند، ایران و روسیه با هدف معرفی و راه‌اندازی مسیر جدید تجاری در کریدور شمال-جنوب پیشرفت‌های بسیار خوب و ملموسی داشته است.

 ۵۰ فروند شناور

علی‌اکبر صفایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا ظرفیت بنادر کشور پاسخگوی ترانزیت عبوری از مبدأ و مقصد هند و روسیه است، اظهار داشت: مطابق برآوردهای صورت گرفته، آمار سالانه ترانزیت از ایران حدود ۸ میلیون تن است که چنانچه این میزان ۲ برابر هم شود، بنادر کشور قابلیت پذیرش این میزان بار ترانزیتی را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص پیگیری روند مذاکرات سه جانبه پیرامون تسهیل ترانزیت در مسیر کریدور شمال-جنوب، تاکید کرد: ظرفیت‌سازی همه‌جانبه‌ای در این زمینه در دست انجام است و سازمان بنادر و دریانوردی برای همگرایی بیشتر دولت‌های هند و روسیه، اقدامات سازنده‌ای را در دست انجام دارد.

وی درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته تاکید کرد: بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ولگا یکی از رود‌های آبریزش یه خزر است که البته مهم‌ترین رود خزر محسوب می‌شود.

صفایی تاکید کرد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به پرسش اقتصادی بودن شیفت حمل‌ونقل در دریای خزر به سمت کانتینری شدن، خاطرنشان کرد: ظرفیت اسمی بنادر شمالی ایران حدود ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن است که با توجه به حجم ۳۰ تا ۳۵ میلیون تنی تجارت در خزر، مناسب می‌باشد. اما انتخاب مُد و شیوه حمل‌ونقل کانتینری، روش حرفه‌ای‌تری است، ضمن اینکه در بنادر انزلی و امیرآباد، پایانه‌های کانتینری مناسب ایجاد شده است.

صفایی در خصوص تمهیدات سازمان بنادرودریانوردی برای انتقال دریایی زائران اربعین به کربلا، اظهار داشت: با توجه به امکانات مناسب در ترمینال‌‌های مسافری در بندر خرمشهر و بندر آبادان و شناورهای مسافری تدارک دیده شده برای این ایام، زائران کربلای معلی می‌توانند از طریق دریایی و مسر اروند، طی مسافت کمتر نیم‌ساعت، به استان بصره در عراق مسافرت کنند.

مدیرعامل سازمان بنادرودریانوردی همچنین از آمادگی این سازمان برای پرداخت وام از محل وجوه اداره شده این سازمان به شرکت‌ها و تعاونی‌های کشتیرانی برای نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری در بندر شهید حقانی( بندرعباس) خبر داد و افزود: سازمان بنادر همچنین با اعطای وام ۵ میلیارد تومانی، پروسه تعمیر شناورهای مسافری را در دست انجام دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از آمادگی سازمان بنادر برای اعطای وام از محل وجوه اداره شده به شرکت‌های کشتیرانی برای خرید شناورهای باری خبر داد.

صفایی در خصوص رسوب کالاهای اساسی در بنادر کشور تاکید کرد: با توجه به ظرفیت ۷ میلیون تنی بنادر برای پذیرش و نگهداری کالاهای اساسی و کاهش حجم تقاضا برای وارد کردن کالاهای اساسی در دولت سیزدهم در حدود ۳ میلیون تن، ناشی از رشد تولیدات داخلی، در حال حاضر رسوب و ماندگاری کالاهای اساسی در هیچ بندری نداریم.

صفایی همچنین با اشاره به کمبود دریانورد در کشور گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۶٠٠ نفر کمبود دریانورد در کشور داریم و از جوانان می خواهیم که وارد شغل دریانوردی شوند، این شغل حقوق و مزایای خوبی دارد و افراد می‌توانند ٣ ماه می‌توانند استراحت داشته باشند و این افراد جایگاه اجتماعی خوبی در کشور دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه