اقتصاد دریا - خسرو سرایی عنوان کرد: مبنای توسعه در بنادر کشور فیزیکی و غیرفیزیکی است اما در بنادر محصور در شهرها همانند انزلی چاره ای جز توسعه غیرفیزیکی نیست.
افزایش مراحل تخلیه و بارگیری از چهار بار در سال به ۶ دفعه با کمک نرم افزارهایی از این قبیل میتواند به اقتصاد و درآمدزایی استان کمک کرده و در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.وی در ادامه با بیان اینکه سهم کشور ما ازتولید ناخالص داخلی( GDP) زیر هفت درصد است، افزود: کشورهایی نظیر آلمان و بلژیک که اقتصادی برپایه حمل و نقل دارند، سهم بسیار بالاتری دارند.
وی عنوان کرد: کشور ما با برخورداری از سواحل و بنادر قدیمی به دنبال افزایش این سهم است که یکی از این راهها استفاده از سیستمهای پیشرفته نظیر این سامانه میباشد.سرایی تصریح کرد: این سامانه فقط شامل دربهای ورودی و خروجی بنادر است اما هدف دیگر لجستیک سازمان انجام فعالیت های بندری داخل محوطه خواهد بود.وی فضای همکاری بین المللی با کشورهای هدف و همسایه را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: انتظار است تمام مذاکراتی که سال گذشته با کشورهای همسایه انجام شد امسال به قرارداد و سرمایه گذاری ختم شود.سرایی یکی از بنادری که مورد نظر کشورها بویژه کشورهای حاشیه شمالی خزر و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است را مجتمع بندری انزلی اعلام کرد و افزود: تبادل نظر خوبی با کشورهای عربی انجام شده که به سهولت ارتباط این کشورها با حاشیه خزر کمک میکند.
در آینده نزدیک هیاتهایی از کشورهای حاشیه خزر از بندرانزلی و سایر بنادر شمالی و جنوبی بازدید خواهند داشت که مباحث سرمایه گذاری را بویژه در حوزه غلات خواهیم داشت.وی تصریح کرد: در مقوله ترانزیت سال گذشته در بنادر ایران ۸.۶ میلیون تن ترانزیت انجام شد که از بنادر شمال و جنوب حرکت کردند. یکی از برنامههای امسال سازمان برای بندرانزلی توسعه مبحث ترانزیتی خواهد بود که به لحاظ درآمدی درکنار سایر مباحث این تجارت را ارزانتر میکند.