به گزارش اقتصاددریایی، حمزه رستمپور امروز 6 ارديبهشت 1404 در بوشهر برنامه شيلات ايران براي توسعه توليد و صادرات آبزيان را مورد اشاره قرار داد و گفت: شيلات ايران با اجراي برنامههاي جامع، به دنبال تحقق دو هدف كلان افزايش توليد داخلي و توسعه بازارهاي صادراتي است. اين برنامهها با محوريت كيفيت، فناوريهاي نوين و حمايت از توليدكنندگان طراحي شدهاند.
معاون وزير جهاد كشاورزي با اشاره به توسعه مزارع پرورش آبزيان افزود: افزايش 20 درصدي ظرفيت پرورش ماهي و ميگو با نوسازي مزارع موجود و احداث مجتمعهاي جديد پرورش ميگو در استانهاي جنوبي تا پايان امسال در دستور كار قرار دارد.
وي بهينهسازي فرآيندها از جمله استفاده از سيستمهاي هوشمند تغذيه و مانيتورينگ آب در مزارع و اجرايي شدن پروژههاي تحقيقاتي براي بهبود نرخ رشد و كاهش تلفات را از ديگر برنامهها عنوان كرد.
رستمپور روسيه، چين و كشورهاي حوزه خليج فارس را مقاصد اصلي صادرات آبزيان دانست و خاطرنشان كرد: رايزني براي ورود به بازارهاي جديد اروپايي و آسياي شرقي در دست اجراست.
معاون وزير جهاد كشاورزي از برگزاري نمايشگاههاي تخصصي در كشورهاي هدف براي معرفي محصولات باكيفيت ايراني خبر داد و با تأكيد بر كيفيت و استانداردها تصريح كرد: تمام محصولات صادراتي مطابق با سختگيرانهترين استانداردهاي بينالمللي توليد ميشوند.
وي ادامه داد: استفاده از فناوريهاي نوين در پرورش و بستهبندي، عامل اصلي موفقيت در بازارهاي جهاني است.
رئيس سازمان شيلات ايران حمايت از توليدكنندگان را مورد اشاره قرار داد و اضافه كرد: تسهيلات كمبهره براي نوسازي مزارع پرورش ماهي و ميگو در دسترس قرار گرفته است و دورههاي آموزشي براي بهروزرساني دانش فني فعالان اين صنعت برگزار ميشود.
رستمپور با اشاره به استراتژيهاي صادراتي ادامه داد: تنوع بخشي به بازارها و هدفگذاري براي ورود به 5 بازار جديد اروپايي و آسيايي در سال جاري و برگزاري 10 نمايشگاه تخصصي بينالمللي با مشاركت فعال توليدكنندگان ايراني در دستور كار قرار دارد.