به گزارش اقتصاددریایی؛ «مهدی دوستی» امروز یکشنبه 27 آبانماه در حاشیه کارگروه توسعه و تسهیل تجارت استان هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این کارگروه بیش از دوسال در استان فعال است و با توجه به اصلاحاتی که در خصوص ارتباطات سامانه تجارت وجود داشت، نیاز بود تصمیمهای جدی و سریع گرفته شود بر این اساس مجموعه فرآیندهای رسیدگی به مسائل تجاری کشور که عمده آنها در استان هستند، مورد بررسی قرار گرفت.
وی متولی اصلی اصلاح فرآیندها در بحث تجارت را سازمان بنادر معرفی کرد و ادامه داد: پیش از این عمده تمرکزها بر روی مسائل مقطعی بوده، اما مساله مهمتر که به دولت برمیگردد، اصلاح فرآیندهای ناکارآمد که خروجی لازم را ندارند، است.
استاندار هرمزگان گفت: در این نشست قرار شد سازمان بنادرو دریانوردی در قالب یک طرح براساس مدلهای وضع موجود و مدل کشورهای موفق و با انجام برخی اصلاحات در خود استان پیادهسازی کند.
دوستی با تاکید بر برگزاری نشستهای ثابت هفتگی و انتخاب دبیرخانه مشخص بیان داشت: با فعال شدن مدل تقاضا محوری و اصلاح فرآیندهای تجاری، مراجعهکنندگان و صاحبان کالا و تجار میتوانند به سازمانهای مربوطه مثل گمرکات، بنادر، سازمان غذا و دارو و استاندارد مراجعه کنند.
وی یکی دیگر از تصمیمهای این نشست را تشکیل کارگروههای فوقالعاده بنا به درخواست مدیران دستگاهها و سازمانها در استان عنوان کرد که با این مدل میتوانند مسائل تجاری استان را به فوریت برطرف کنند.
استاندارهرمزگان در بخش دیگری ابراز کرد: درحالی که هرکدام از کشورها در حال طراحی کریدورها و طراحی مدلهای تجاری برای ارسال و دریافت کالاهای خود هستند، باید با تسریع و سرعتبخشی به این اقدامها میتوان جایگاه حوزه تجارت را در رقابت با کشورهای منطقه ارتقا داد.
دوستی معرفی ظرفیتهای بندر شهید رجایی را مهمترین مزیت رقابتی هرمزگان در بعد منطقهای دانست و اظهار کرد: تجاری که برای رفع مسائل تجاری خود به ویژه از بندر شهید رجایی بازدید میکنند باید با جایگاه این بندر هم در عرصه ملی و هم منطقهای آشنا شوند و همچنین از ظرفیتهای این تجار نیز میتوان به درستی در بزرگترین بندر تجاری ایران استفاده کرد.
گفتنی است؛ در این نشست مقرر شد کارگروه توسعه و تسهیل تجارت استان هرمزگان و کارگروه توسعه دریامحور هر هفته روزهای چهارشنبه توامان در استان برگزار شود.