پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۷۱۴۲
۲۸ مهر ۱۴۰۳ | ۲۰:۳۷
علی اکبر صفایی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بازدید از پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت تلاش مدیران این بندر در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به منظور توسعه روساخت‌های بندری گفت: با اقدامات انجام شده ، بندر امام موفق به جذب مشارکت بخش خصوصی به میزان ١٠ هزار میلیارد تومان شده است.

موفقیت بندرامام (ره) در جذب ١٠ هزار میلیارد تومان منابع بخش خصوصی

به گزارش اقتصاددریایی، علی اکبر صفایی در بازدید از مجتمع بندری امام خمینی (ره) و توسعه زیرساخت‌های این بندر، اظهار داشت: یکی از موضوعات بسیار مهم کشور کالاهای اساسی است و بخش عمده کالاهای اساسی از استان خوزستان و مجتمع بندری امام خمینی (ره) وارد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه طی سال جاری اقدامات بسیار خوبی که توسط دولت در کاشت گندم صورت گرفت و کشاورزان عزیز تلاش کردند و تولیدات گندم بسیار خوبی داشتیم، بنابراین تمام همت دولت در رابطه با تامین سایر کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم از جمله خوراک دام و روغن بود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه امسال علی رغم اینکه واردات گندم به شدت کاهش پیدا کرده که یک نکته بسیار مثبت است، ۸ میلیون تن کالای اساسی وارد شده که ۲۵ درصد رشد داشتیم، عنوان کرد: ذخایر کالاهای اساسی در کشور وضعیت خوبی دارد و شرایط تا انتهای سال از این هم بهتر می‌شود.

صفایی در مورد توسعه دریامحور و سرمایه‌گذاری‌هایی که در زیرساخت‌ها انجام می‌شود، اظهار داشت: با سفرهایی که قبلا داشتیم و تلاشی که مدیرکل استان خوزستان و معاونان محترمشان داشتند، تخصیص بودجه عمرانی سازمان بنادر و دریانوردی به صورت سرمایه ای حدود ۷ همت است، همچنین با تلاشی که در مجتمع بندری امام خمینی (ره) انجام شد و سرمایه‌گذارن بخش خصوصی واقعا پای کار آمدند و ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه‌گذاری اختصاص دادند و شاهد وضعیت مطلوبی در این زمینه هستیم.

وی افزود: از پروژه‌های بسیار ارزشمندی در استان خوزستان بازدید داشتیم که مجموعه مجتمع بندری امام خمینی (ره) و بخش خصوصی انجام داده است و تحت تاثیر زحماتی که همکاران می‌کشند، قرار گرفتم. انشاءالله برخی از پروژه‌های زیربنایی و روبنایی تا ۲۲ بهمن آماده خواهد شد و برخی از پروژه‌های ما مثل مخازن نفتی در حال حاضر ۹۷ درصد آماده بهره‌برداری است و برخی از پروژه‌های بزرگ هم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند که هم در اشتغال مردم عزیز منطقه و هم در اقتصاد استان و کشور، تاثیرات بسیار خوبی دارند.

اقدامات انجام شده در مسیر توسعه دریامحور

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد اقداماتی که در توسعه دریامحور مدنظر قرار می‌گیرد، بیان کرد: به محض ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی که وزن قابل توجهی در توسعه دریامحور دارند، اقدامات اجرایی را مدنظر قرار دادند و از آنجایی که از قبل پیش‌بینی شده بود، مطالعاتی را در این زمینه انجام داده بودیم و آن را به پروژه‌های اجرایی تبدیل کردیم و درحال حاضر نیز شاهد اجرای بیش از ۱۵۰ همت پروژه‌های اجرایی توسط دولت و بخش خصوصی در حوزه دریا هستیم.                                          

صفایی با بیان اینکه این پروژه‌ها جدا از  سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه توسعه ناوگان است، اعلام کرد: در دریای خزر بیش از ۴۰ فروند تامین ناوگان داشتیم که بخشی تحت پرچم ایران شده‌اند و بخشی هم تحت پرچم ما نیستند و این موضوع تدوام خواهد داشت، از طرفی هم نرخ ترانزیت شمال به جنوب دریای خرز برای حمل و نقل کاهش پیدا کرده و شرایط مناسبی برای تجار ایجاد شده است که تجارت خود را با کشور روسیه و قزاقستان توسعه بخشند و می توانیم این رشد را در تجارت دریابرد کشور در شمال و جنوب ایران می‌بینیم.

طرح توسعه بندر امام خمینی (ره)

وی به طرح توسعه بندر امام خمینی (ره) اشاره و بیان کرد: بندر امام خمینی (ره) به عنوان یکی از بزرگترین بنادر کشور مطرح است و پروژه توسعه اسلکه‌های نفتی با جدیت از سوی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده دولت و  بخش خصوصی اجرا می‌شود و توسعه بندر کنونی با نگاهی آینده‌نگر برای کشور، مدنظر قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعه‌ای در زمینه طرح توسعه بندر جدید خلیج فارس از حدود ۲.۵ سال پیش در حال انجام است، تصریح کرد: خروجی مطالعات که مشخص شود تصمیم خواهیم گرفت که آیا با توجه به شرایط موجود توسعه بندر امام خمینی (ره) را قالب بندر جدید پیش ببریم یا در قالب توسعه بندر موجود، فعالیت ها را دنبال کنیم؛ باید ببینیم کدام موضوع به نفع مردم و اقتصاد کشور است که در این راستا معاونت بندری و امور اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت خود را آغاز کرده و مطالعات انجام شده و به محض اینکه در هیات عامل مطرح شود، تصمیم‌گیری خواهیم کرد.                                                                             

طرح جامع کل بنادر بازرگانی کشور

صفایی به طرح جامع کل بنادر بازرگانی کشور نیز اشاره و بیان کرد: طرح جامع کل بنادر بازرگانی کشور با افق‌های آینده آغاز شده و شرح خدمات، تهیه شده و مناقصه برگزار خواهد شد تا بتوانیم مشاورهایی دارای صلاحیت اقتصادی، عمرانی، بهره‌وری و نگرش جامع نسبت به کل فعالیت‌های بندری و اقتصادی هستند را انتخاب کنیم و کار آغاز شود  که این اتفاق هم می‌تواند یک نقشه راه مطلوب برای ما باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه