پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۸۸۵
۱۱ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۳:۵۲
اقتصاددریایی - رئیس اتاق تهران و روسیه از کاهش عمق بنادر شمالی کشور به دلیل پسروی آب خزر خبر داد.

کاهش عمق بنادر شمال به دلیل پسروی آب خزر

به گزارش اقتصاددریایی، هادی تیزهوش تابان رئیس اتاق تهران و روسیه در گفت‌وگو با مانا بیان کرد: پسروی آب دریای کاسپین بر‌اساس موارد عنوان شده توسط فعالان حوزه تجاری بر روی عملکرد بنادر مؤثر بوده است.

وی افزود: زیرا آبخور بیشتر کشتی‌های موجود در این دریا پنج متر است و پسروی آب دریا، سبب شده است تا عمق بنادر کاهش پیدا کند.

تیزهوش تابان گفت: کاهش عمق بنادر باعث می‌شود تا کشتی‌ها کمتر از ظرفیت خود بارگیری کنند و این موضوع بر میزان حمل بار و هزینه آن تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اتاق تهران و روسیه اضافه کرد: چندی قبل، پیش‌بینی از وضعیت بنادر کاسپین منتشر شده بود که بر این اساس بنادر استان گیلان در مرحله آخر تأثیرپذیری از پسروی آب دریا قرار داشت. همچنین در میان بنادر این استان، بندر انزلی کمترین میزان آسیب از پسروی آب خزر را متحمل می‌شد.

وی ادامه داد: اگر این پیش‌بینی مبنای علمی قوی داشته باشد، باید به گونه‌ای در آینده رفتار و سرمایه‌گذاری کرد که کمترین آسیب و هدر رفت منابع را برای کشور به دنبال داشته باشد.

رئیس اتاق ایران و روسیه بیان کرد: به طور حتم یکی از مهمترین روش‌های حمل، حمل دریایی است و تداوم روند پسروی آب خزر بر میزان مبادلات تجاری از آب‌های شمالی کشور تأثیر نامطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

وی در خصوص راهکار مقابله با اثرات منفی پسروی آب خزر بر حمل‌و‌نقل دریایی توضیح داد: باید کارشناسان و خبرگان در این رابطه نظر بدهند اما به نظر می‌آید هر راهکاری باید با همکاری تمامی کشورهای حوزه کاسپین باشد و برای حل این مشکل تدابیر لازم به صورت مشترک اندیشیده شود و سپس این تدابیر اجرایی شوند.

سطح آب دریای خزر طی یک قرن اخیر شاهد نوسانات بسیار شدیدی بوده است به‌طوری که مطالعات نشان می‌دهد از دهه ۱۹۹۰ میلادی سطح آب این دریاچه به‌طور پیوسته کاهش یافته است.

چندی پیش الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نگرانی خود را از تحلیل رفتن دریای خزر مطرح کرده بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه