پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۸۷۴
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۸:۱۶
کارشناس اقتصاددریا ؛
گروه اقتصاددریاپایه - سیدقاسم حسینی اشلقی - بندرامیرآباد به‌عنوان بزرگترین و فعال‌ترین بندر حاشیه دریای خزر و اولین بندرنسل سوم کشور با بهره‌مندی از ۱۵ پست اسکله و قرارگرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی شمال-جنوب آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه دسترسی به بازار کشورهای حوزه CIS می‌باشد.

نقش حیاتی «بندرامیرآباد» در تقویت تجارت ایران با دنیا

سیدقاسم حسینی اشلقی، کارشناس اقتصاددریا به روزنامه دریایی نوشت: نگین درخشان دریای خزر، با بهره‌مندی از شقوق مختلف حمل‌ونقل چند وجهی، اولین بندر متصل به شبکه راه آهن سراسری در شمال کشور و همچنین اولین بندر کشور است که در حال ساخت اسکله رو- رو ریلی بوده و مزیت آن اتصال راه آهن ایران به شبکه ریلی کشورهای آسیای میانه می‌باشد، همین‌طور با دارا بودن راه های دسترسی آسان از مسیر جاده سراسری بهشهر – ساری و تعریض و بهسازی جاده‌های محلی، این بندر برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و صاحبان کالا جذاب می باشد.

«بندرامیرآباد» مروارید اقتصاد منطقه
برخورداری از ۱۰۶۰ هکتار اراضی وسیع پشتیبانی، هاب غلات در شمال کشور، دروازه طلایی ترانزیت و مبادله کالا بین کشورهای عراق و افغانستان با کشورهای آسیای میانه، پیشتاز در لجستیک و ایجاد ارزش افزوده و صادرات مجدد کالا موجب شد تا منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد همچون مرواریدی در صدف اقتصاد منطقه تلألو یابد.
بزرگترین و ارزشمندترین بنگاه اقتصادی شمال کشور، فرصت‌های بی‌نظیری را از قبیل قراردادهای بلند مدت سرمایه‌گذاری، کاهش تعرفه‌ها، آزادی مشارکت و سرمایه‌گذاری برای اتباع داخلی و خارجی، تضمین سرمایه‌های خارجی و سود حاصل از آن و نیز فراهم ساختن امکان واگذاری زمین به شکل اجاره بلند مدت و معافیت‌های مالیاتی و معافیت گمرکی، تسهیلاتی را برای ورود کالاها و سرمایه‌گذاران به این منطقه ویژه پدید آورده است.
از دیگر مزایای این بندر نسل سومی، استقرار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در زمینه تولیدی، خدماتی و ایجاد ارزش افزوده می‌باشد که علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار، امکان ورود و خروج کالا جهت پردازش، تولید و تبدیل آن در منطقه و همچنین ورود ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه را بدون هیچ‌گونه تشریفات گمرکی فراهم می‌نماید.
اینک این قطب نو ظهور صنعت و اقتصاد شمال کشور با قدمتی کمتر از ۲۵ سال به یکی از بنادر مهم و هاب غلات در شمال کشور شناخته می‌شود و به‌عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور نقشی مهم در اقتصاد استان مازندران ایفا می‌نماید.
ذکر این نکته ضروری‌است، کشورهایی که با توجه به موقعیت جغرافیایی از موهبت دریا بهره‌مندند می‌توانند محصولات خود را اعم از مواد اولیه، تولیدات و کالاهایی با ارزش افزوده­ از طریق دریا حمل نمایند زیرا این نوع حمل مقرون به صرفه‌ترین و سریع‌ترین مدل حمل و نقل است. حال اگر وضعیت دریای خزر را بررسی کنیم مشاهده می‌شود پیرامون این دریای بسته میلیون‌ها تن ظرفیت بندری وجود دارد که سهم تبادل کالا برای کشور ما حدود شش میلیون تن است که باید این ظرفیت افزایش یابد و اگر بخواهیم جایگاه مناسب‌تری در حمل و نقل و تجارت دریایی به‌دست آوریم راهی جز استفاده بهینه از ظرفیت‌های صادراتی و ترانزیتی نداریم و یکی از راهکارهای مهم برای به‌دست آوردن سهم بیشتر در تجارت دریایی جذب سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی داخلی و خارجی است که برای ارتقای مراودات بازرگانی و تجاری به آن‌ها نیازمندیم. بندر امیرآباد به‌عنوان نگین درخشان دریای خزر در مسیر حلقه‌های ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب و همچنین کریدورهای ترانزیتی متنوعی که از حاشیه‌ی این دریا می‌گذرند محسوب می‌شود و با توجه به زیرساخت‌هایی که در بندر امیرآباد ایجاد شده است در حال حاضر از ظرفیت اسمی ۱۰ میلیون تنی برخوردار گشته و مزیت حمل و نقل چند وجهی را از طریق حمل ریلی و اتصال آن به اقصی نقاط کشور داراست.
رشد و توسعه‌ی این بندر در رونق صادرات و ترانزیت کالا نقش بسیار مهمی دارد زیرا صادرات، در واقع توانمندی‌ها و برجستگی‌های اقتصادی یک کشور را نشان می‌دهد و اگر تنوع کالایی و مسیرهای جدید برای ترانزیت و صادرات ایجاد شود، مطمئنا با افزایش حجم مبادلات، سهم و نقش بندر امیرآباد در تجارت جهانی پررنگ‌تر خواهد شد و با توجه به نیاز کشورهای CIS به واردات خشکبار و مرکبات می‌بایست از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه