پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۸۶۲
۰۸ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۴
اقتصاددریایی - معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: تخم‌گذاری پرستو‌های دریایی در تالاب‌ها و جزایر این استان پایان یافته است.

پایان تخم‌گذاری پرستو‌های دریایی در هرمزگان

به گزارش اقتصاددریایی،میثم قاسمی در گفتگو با خبرنگار مانا در بندرعباس اظهار کرد: سالانه هزاران پرستو دریایی از گونه‌های مختلف برای تخم‌گذاری به جزایر و تالاب‌های استان هرمزگان مهاجرت کرده و اقدام به زادآوری می‌کنند.

وی افزود: این گونه‌ها شامل پرستو دریایی پشت تیره ، پرستو دریایی کاکلی بزرگ، پرستو دریایی کاکلی کوچک و پرستوی دریایی گونه‌ سفید هستند که در دسته‌های بزرگ و کوچک، در جزایر شیدور و بنی‌فارور اقدام به تخمگذاری می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه فصل زادآوری پرستوهای دریایی در استان هرمزگان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اواخر مردادماه نیز به طول می‌انجامد، خاطرنشان کرد: اغلب این پرندگان دریایی پس از پایان تخم‌گذاری و بزرگ شدن جوجه‌های تازه متولد شده، استان هرمزگان را ترک می‌کنند.

قاسمی ادامه داد: هرساله سرشماری ویژه پرندگان دریایی زادآور در استان هرمزگان و خصوصاً در سایت‌های زادآوری مهم مانند تالاب بین‌المللی شیدور توسط این اداره‌کل، با همکاری جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح‌های پژوهشی تعریف شده، تعدادی از این پرندگان حلقه‌گذاری شده و هرساله جمعیت تقریبی آنها ثبت می‌شود، گفت: اثرات منفی ناشی از حضور مدیریت نشده گردشگران در تالاب‌ها و محل‌های زادآوری و برهم خوردن امنیت زیستگاه، مانند جزیره شیدور، یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش جمعیت پرستوهای دریایی زادآور در استان هرمزگان است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان با بیان اینکه جزایر و برخی سواحل استان‌های بوشهر و خوزستان نیز جزو دیگر نقاط زادآوری این پرستوهای دریایی در کشور محسوب می‌شود، تصریح کرد: جزیره شیدور، یکی از اصلی‌ترین کلونی‌های زادآوری پرستوهای دریایی در کشور محسوب می‌شود که بیشترین جمعیت زادآور در این جزیره، مربوط به پرستو دریایی پشت تیره است.

قاسمی همچنین با بیان اینکه علامت گذاری حیات وحش از جمله روش‌های جمع‌ آوری اطلاعات بیولوژك گونه‌هاست، گفت: از جمله روش‌های علامت‌گذاری پرندگان، حلقه‌گذاری آنها است که در این روش حلقه‌های فلزی یا پلاستیکی با اندازه مناسب(بسته به گونه پرنده) به پای پرنده نصب می‌شود و بازیابی(یافتن مجدد) پرنده حلقه‌گذاری شده، اطلاعات ارزشمندی در خصوص آن از جمله مسیر و مقصد مهاجرت و سن پرنده در اختیار كارشناسان قرار می دهد؛ این اطلاعات در پایگاه های داده ثبت و مستند شده که در نهایت می تواند منجر به حفاظت مناطق حضور پرندگان مهاجر در سطح ملی و بین‌المللی گردد.

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه پرستوهای دریایی قادر به مهاجرت‌های طولانی هستند، گفت: امیدواریم شرایط مدیریت مقاصد گردشگری، خصوصاً در بخش‌هایی که تداخل زیادی با مناطق حساس زیستگاهی دارد، فراهم شده تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از حضور و عدم مدیریت گردشگر در این مناطق باشیم.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان گفت: در عین حال، توقع داریم گردشگران و طبیعت‌دوستان نیز، نسبت به حساسیت‌های زیستی در مناطق حفاظت شده، خصوصا در تالاب ها و در فصول زادآوری حیات وحش، واقف بوده و باعث دخالت در روند زیستی گونه‌های مختلف ازجمله پرستوهای دریایی، پستانداران دریایی، لاک‌پشت‌های دریایی و غیره نشوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه