پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۷۰۳
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۷
اقتصاددریایی -مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: اگر در راستای توسعه دریامحور، بخواهیم ظرفیت بنادر را به دو یا سه برابر افزایش دهیم قطعا با شرایط موجود امکان پذیر نیست و حتما حمل و نقل ترکیبی نیاز به تقویت دارند.

افزایش ظرفیت بنادر گیلان مستلزم تقویت حمل و نقل ترکیبی خواهد بود

به گزارش اقتصاددریایی، حسین یونسی در جمع خبرنگاران با اشاره به اتصال مجتمع بندری انزلی به ریل، اظهار داشت: می‌توان حجم قابل ملاحظه‌ای از کالاهای صادراتی و ترانزیتی را به این مد حمل و نقلی منتقل و از بار ترافیکی جاده ای، به خصوص جاده‌های شمال که در اغلب فصل‌های سال زیر بار ترافیکی سنگین مسافران از سراسر کشور است، کم کرد.‌

وی همچنین عامل اصلی عدم اتصال شهرستان و مجتمع بندری انزلی به ریل راه آهن سراسری را افزایش مساحت تالاب بین المللی انزلی فراتر از مساحتی که در کنوانسیون رامسر قید شده دانست زیرا با افزایش مساحت تالاب، اراضی شهرستان جزو محدوده تالاب انزلی محسوب شده و هر گونه فعالیت عمرانی در آن دارای ملاحظات زیست محیطی است و اکنون موضوع مورد اشاره یک چالش جدی در این شهرستان محسوب می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان همچنین عدم وجود جاده کمربندی خمام به امامزاده هاشم رشت را معضل مهم دیگری دانست که برای توسعه حمل و نقل دریایی وجود چنین جاده ای بسیار ضروری و الزامی است.

وی افزود: در حال حاضر همه کامیون‌های حامل کالای بنادر انزلی و کاسپین ناگزیر به گذر از داخل شهرستان رشت و ایجاد گره ترافیکی شدید از جنب فرودگاه رشت تا ابتدای جاده رشت - تهران بعد از میدان گیل هستند و این در شرایطی است که فعلا از این دو بندر تجاری حدود ۳ میلیون تن کالا جابجا می‌شود.
یونسی تاکید کرد: اگر در راستای توسعه دریامحور، بخواهیم ظرفیت بنادر را به دو یا سه برابر افزایش دهیم قطعا با شرایط موجود امکان پذیر نیست و حتما حمل و نقل ترکیبی نیاز به تقویت دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه فعالیت بنادر یک فعالیت بین المللی است، افزود: هم اکنون در بندرانزلی ۱۲ کشتی تجاری در اسکله برای بارگیری و تخلیه حضور دارند که از این‌ تعداد حداقل ۸ فروند آن کشتی خارجی هستند.

وی با اشاره به اینکه بندرانزلی‌ یک بندر تجاری با بیش از ۳۰۰ سال قدمت است، تصریح کرد: این بندر یکی از قدیمی‌ترین بنادر تجاری کشور است لذا همه باید تلاش کنیم تا مشکلاتی که سر راه این بندر وجود دارد، برطرف شود.

یونسی تاکید کرد: در حال حاضر فقط از ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت مجتمع بندری انزلی استفاده می‌شود، روزانه ۳۰۰ کامیون به شهر بندرانزلی وارد می‌شود. اگر این ظرفیت به ۸ میلیون تن افزایش پیدا کند قطعاً تعداد کامیون‌ها ۴ برابر شده و روزانه تا ۱۲۰۰ کامیون باید در این شهرستان همچنین شهرستان رشت تردد کنند. ضمن اینکه کامیون های حامل کالای بندر کاسپین هم به این تعداد اضافه خواهد شد.

وی افزود: با افزایش ورود این تعداد کامیون، پیش بینی ایجاد ترافیک در مسیر به ویژه شهرهای رشت و بندرانزلی دور از ذهن نیست و با اتصال به ریل سراسری می توان این مشکل را برطرف کرد.‌

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان تاکید کرد: نمی‌توانیم از تحقق سیاست‌های دریا محور صحبت کنیم ولی مشکلات زیرساختی را حل نکنیم. قطعاً با حل این ۲ مشکل در حوزه اتصال بندرانزلی به ریل راه آهن سراسری و احداث جاده کمربندی امامزاده هاشم - خمام؛ نه تنها به اقتصاد استان بلکه به اقتصاد کشور نیز کمک خواهیم کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه