پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۴۴۱
۰۹ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۵۴
اقتصاددریایی - مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از افزایش ۲۳ درصدی حقابه تالاب بین‌المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.

افزایش ۲۳ درصدی حقابه تالاب بین‌المللی هورالعظیم

به گزارش اقتصاددریایی،دکتر عباس صدریان فر در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مانا افزود: در سال آبی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ به میزان ۸۵۷ میلیون مترمکعب آب رودخانه کرخه به تالاب هورالعظیم رهاسازی شد که امسال این رقم به یک میلیارد و ۵۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.
وی گفت: افزایش میزان رهاسازی آب رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم به تناسب افزایش میزان آب سد کرخه بوده است.
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان میزان ذخیره آب سد کرخه در شمال غرب خوزستان را ۲.۹ میلیارد متر‌مکعب بیان کرد و افزود: افزایش حقابه تالاب هورالعظیم نقش مهمی در کاهش آثار مخرب زیست محیطی خواهد داشت و از آتش سوزی احتمالی در مناطق پیرامونی تالاب جلوگیری خواهد کرد.
صدریان فر با اشاره به اینکه افزایش حقابه تالاب هورالعظیم یکی از مطالبات دوستداران محیط زیست و ساکنان پیرامونی این پهنه آبی بوده است ابراز امیدواری کرد با بارش‌های زودرس پاییزی، حجم بیشتری از آب رودخانه کرخه به سمت تالاب هورالعظیم رهاسازی شود.
هفته گذشته تلف شدن هزاران بچه ماهیان بومی در تالاب هورالعظیم به خبر نخست خوزستان تبدیل شد.
کاهش اکسیژن ناشی از آلودگی، افزایش شوری آب و کاهش عمق تالاب در نواحی ساحلی از دلایل اصلی تلف شد بچه ماهیان اعلام شد.

به گزارش مانا، تالاب هورالعظیم ۴۵۰ هزار هکتار مساحت دارد که ۱۵۰ هزار هکتار آن در محدوده جمهوری اسلامی ایران و ۳۰۰ هزار هکتار آن در عراق واقع شده است.
منبع اصلی تامین حقابه بخش عراقی تالاب هورالعظیم رودخانه دجله است.
رژیم بعثی عراق در طول جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی بار‌ها با استفاده از سلاح‌های شیمیایی و سوزاندن نیزارها، این تالاب را با چالش‌های جدی زیست محیطی روبه‌رو کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه