پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۰۸۱
۰۴ تير ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۵
اقتصاددریایی - مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی به دلیل تغییرات اقلیمی در حال وقوع است.

وقوع چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی

به گزارش اقتصاددریایی،محمد طالبی متین در گفتگو با خبرنگار مانا، اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل تغییرات اقلیمی، چهارمین سفیدشدگی جهانی آبسنگ‌های مرجانی در حال وقوع است که این امر سبب آسیب‌های جدی به این ذخایر ژنتیکی می‌شود.

مدیر‌کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: مرجان‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل در حفظ تعادل اکولوژیکی دریاها عمل می‌کنند اما فعالیت‌های انسانی منجر به تخریب زیستگاه‌های آنها در خلیج فارس و دریای عمان شده است.

به گفته وی، از جمله عواملی که باعث تخریب این زیستگاه‌ها شده است می‌توان به توسعه ساحلی و تجاوز به حریم و بستر دریا، لایروبی و لای‌ریزی، صید بی‌رویه و بهره برداری غیرمسئولانه از منابع دریایی اشاره کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: از سوی دیگر علاوه بر فعالیت‌های انسانی، تغییرات اقلیمی به ویژه در سالهای اخیر نقش مهمی در تخریب و آسیب مرجان ها و همچنین کاهش تنوع زیستی در منطقه خلیج فارس داشته است.

صخره‌های مرجانی یا آبسنگ‌های مرجانی از قدیمی‌ترین و غنی‌ترین اجتماع موجودات زنده روی زمین هستند که شکل‌گیری آنها به زمان زیادی نیاز دارد و نقش بسیار مهمی در سلامت محیط زیست و آب و هوای کره زمین دارند. بیشتر صخره‌های مرجانی بین 5 تا 10 هزار سال عمر دارند و بسیاری از آن‌ها صخره‌های آبی روی هم انباشته شده‌ای هستند که میلیون‌ها سال قدمت دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه