پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۹۵۰
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۰:۱۹
اقتصاددریایی - چهار شناور نیروی دریایی روسیه از جمله زیردریایی هسته‌ای و ناوچه موشک‌انداز این کشور پس از ورود به خلیج هاوانا در پایتخت کوبا پهلو گرفتند.

زیردریایی هسته‌ای و ناوچه موشک انداز روسیه در هاوانا پهلو گرفتند

به گزارش اقتصاددریایی، چهار شناور نیروی دریایی روسیه شامل زیردریایی هسته‌ای کازان، ناوچه موشک‌انداز آدمیرال گورشچکوف، یک کشتی نفتکش از ناوگان نفتی پاشین و کشتی یدک‌کش نجات نیکولای چیکر در بندر هاوانا که تنها در حدود ۱۴۵ کیلومتر با ایالت فلوریدا در آمریکا فاصله دارد، پهلو گرفتند.

در همین رابطه، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ناوچه موشک‌انداز گورشچکوف و زیردریایی کازان هر دو حامل تسلیحاتی پیشرفته از جمله موشک‌های‌ هایپرسونیک «زیرکان» هستند.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، شناورهای نیروی دریایی این کشور قبل از عزیمت به کوبا در یک رزمایش موشکی در اقیانوس اطلس شرکت کردند.

از سوی دیگر وزارت خارجه کوبا هم در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه پهلو گرفتن این شناورها در هاوانا عامل تهدید منطقه نیست، اعلام کرد: هیچ یک از این شناورها حامل سلاح‌های هسته‌ای نیستند.

به نوشته سی ان ان، شناورهای نیروی دریایی روسیه در حالی وارد خلیج هاوانا شدند که تماشاگران و ماهیگیران کوبایی در کنار دریا صف کشیده بودند تا کاروان شناورهای روسیه را که وارد بندر هاوانا می‌شدند، تماشا کنند.

این چهار شناور روسی اکنون در اسکله‌هایی که معمولاً توسط کشتی‌های کروز اشغال می‌شود، پهلو گرفته‌اند.

یک دیپلمات روسیه در هاوانا به سی ان ان، گفت: در طول مدت پنج روزه‌ای که شناورهای روسیه در بندر هاوانا پهلو می‌گیرند، کوبایی‌ها اجازه بازدید از ناوچه موشک‌انداز گورشچکوف را خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه کوبا پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که شناورهای روسی بین ۱۲ تا ۱۷ ژوئن (۲۳ تا ۲۸ خرداد) در هاوانا پهلو خواهند گرفت.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیش‌تر در نشست با روسای خبرگزاری‌های بین‌المللی در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF)، گفت: مسکو در حال بررسی راه‌های واکنش نشان دادن به مساله ارسال تسلیحات به کی‌یف برای حمله به روسیه است.

به گفته پوتین، ارسال تسلیحات مشابه از سوی روسیه به مناطقی که از آنجا بتوان حملات شدیدی به تاسیسات غربی انجام داد، یکی از گزینه‌های امکان پذیر است.

در همین حال دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه نیز درباره موضع رئیس جمهور این کشور، تاکید کرد: این تغییری بسیار بزرگ در سیاست خارجی ما است. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها فکر می‌کنند که حق دارند هرگونه سلاحی را به اوکراین بفرستند اما هیچ کشوری نباید همراه با روسیه باشد و به مسکو کمک کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه