پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۸۴۹
۱۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۷:۴۶
اقتصاددریایی - درخت حرّا که یکی از شگفتی‌های محیط زیست دریایی است، هم برای پرندگان و هم برای ماهیان، سخت‌پوستان و حتی برخی گونه‌های جانوری خشکی مزایایی دارد علاوه بر آن موجب تثبیت خاک می‌شود.

یک درخت، شگفتی محیط زیست دریایی

به گزارش اقتصاددریایی، «حرّا» (مانگرو) در ایجاد یک اکوسیستم کامل مشارکت می‌کند؛ پرنده‌ها روی شاخه‌های آن و دوزیستان و ماهیهای کوچک روی ریشه‌های آن زندگی می‌کنند. این درخت همچنین باعث تثبیت خاک سواحل می‌شود و از آن در برابر فرسایش محافظت می‌کند. لاکپشت‌ها، سخت‌پوستان مانند میگو و خرچنگ همچنین ماهی‌ها برای تخمگذاری به آن پناه می‌آورند علاوه بر آن، این درخت نقش اقتصادی برجسته‌ای در تغذیه جانداران و فراهم کردن چوب برای ساخت و ساز ایفا می‌کند همچنین با توجه به نقش حیاتی آن در تعادل زیست محیطی سواحل دریا این درخت دارای اهمیت زیادی است.
درخت حرّا مادر هر پرنده دریایی و هر جاندار آبی مناطق ساحلی گرمسیری و استوایی و مادر جانداران خشکی به شمار می‌آید؛ جایی که شترها و گوسفندان هنگام نبود چراگاه در بیابان به برگ‌های این درخت برای تغذیه تکیه می‌کنند.

بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست گونه های مختلف درختان حرّا در محیط ها و مناطق استوایی به خوبی رشد می‌کنند. این رشد به طرف شمال و جنوب نیز گسترش می‌یابد اما از عرض‌های ۲۰ درجه شمالی و ۲۰ درجه جنوبی فراتر نمی‌رود. در منطقه دریایی راپمی (کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان) نیز همزیستی این چنینی میان درختان حرّا و گیاهان مقاوم در برابر شوری وجود دارد. این گیاهان نزدیک به ۱۴ میلیون هکتار از سطح زمین را در برمی‌گیرند. درخت حرّا در سواحل مناطق استوایی وجود دارد و در دمای بین ۱۹ تا ۴۲ درجه سانتیگراد زیست می‌کند علاوه بر آن در مناطق ساحلی جنوب شرق آسیا و منطقه دریای راپمی گسترده است.

درختان حرّا در سواحل غربی دریای سرخ یعنی مصر و سودان و در سواحل شرقی آن یعنی عربستان و یمن نیز رشد می‌کردند؛ جایی که دست کم منطقه‌ای به طول نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را در بر می‌گرفتند. این درخت درخلیج عقبه نیز رشد می‌کند. به نظر می‌رسد ژئومورفولوژی و آب و هوای این مناطق ساحلی برای رشد گیاه حرّا مناسب است؛ به طوری که خلیج‌های کوچک که به سواحل می‌رسند و مورد حفاظت صخره‌های مرجانی و یا جزایر هستند، مکانی مناسب برای رشد این درختان را فراهم می‌کنند چرا که باعث کم کردن توان امواجی می‌شوند که معمولا باعث نابودی میانگین رشد درختان می‌کنند و نهال‌ها را از رویشگاه اصلی خود جدا و دور می‌کند. مساله جالب در مورد درخت حرّا این است که این درخت در سواحل دریایی شوری رشد می‌کند که آب در حالت مد آن را در بر گرفته و در حالت جزر از آن دور می‌شود.

جنگل‌های مانگروی ایران یکی از نقاط منحصربه‌فرد زیستگاه‌های مانگروی دنیا محسوب می‌شود چون این رویشگاه بین عرض‌های ۲۵ تا ۲۷ درجه گسترش پیدا کرده و این منطقه از نقاط جغرافیایی خاص است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه