پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۷۱
۰۳ تير ۱۴۰۰ | ۱۶:۵۱
شلوار جین از جمله شلوار‌های بادوام با بافت و دوختی ماندگار بوده که نسبت به دیگر شلوار‌ها کارایی بسیار زیادی دارد و همین امر باعث استفاده زیاد از آن و سریع کثیف شدن آن می‌شود. در هنگام شستن شلوار جین باید نکاتی را در نظر داشت و رعایت نمود تا کیفیت پارچه حفظ شده و طول عمر آن افزایش یابد.

شستن شلوار جین

بوق خبر - یکی از انواع لباس‌های محبوب که اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند شلوار جین بوده که در بیشتر مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده نمود و خیلی راحت با دیگر لباس‌ها ست کرد. لباس‌های جین به دلیل جنس خاصی که دارند باید در هنگام شستشوی آن‌ها احتیاط لازم را بکار برد تا لباس دچار آسیب نشود. بر همین اساس به منظور آشنایی و راهنمایی شما عزیزان در این مطلب نحوه شستن شلوار جین را به روشی صحیح و اصولی آموزش داده ایم.

لباس‌های جین از جمله لباس‌های راحت و پرطرفدار در بین افراد بوده که حالت چند منظوره داشته و می‌توان در زمان‌ها و مواقع مختلفی از آن‌ها استفاده نمود. شستن لباس‌های جین همچون شلوار باید کاملا با دقت انجام بگیرد تا لباس موردنظر صدمه‌ای نبیند و رنگ و بافت آن از بین نرود. در صورت یادگیری اصول و نکات مهم شستشو چنین لباس‌هایی قطعا در حفظ و ماندگاری آن‌ها کمک زیادی خواهید کرد.

به طور معمول لباس‌ها را به دو روش دستی و ماشینی می‌توان شستشو داد و با توجه به آسیب‌های ناشی از مواد آنزیم دار که به منظور شستشو بکار گرفته می‌شوند باید توجه زیادی در این امر داشت و روش‌های صحیحی را در این زمینه بکار گرفت؛ بنابراین به منظور این که الیاف لباس دچار آسیب نشود و رنگ و روی آن از بین نرود می‌توانید شلوار جین خود را به دو شیوه شستشو با دست و آب سرد و یا چرک زدایی موضعی به راحتی شستشو دهید.

نحوه شستن شلوار لی با ماشین لباسشویی:

در صورت استفاده از ماشین لباسشویی برای شستن شلوار لی باید حتما از دور ملایم آن استفاده نمایید. این نکته را بخاطر داشته باشید که ماهیت و بافت اصلی این نوع شلوار لطافت بیشتری نسبت به آن چه که به نظر می‌رسد دارد. بعد از آن شلوار خود را به حالت پشت و رو قرار دهید و زیپ آن را به طور کامل ببندید و بعد داخل ماشین بگذارید.

سپس ماشین را بر روی دور متوسط یا حساس قرار داده و بعد داخل آن آب سرد بریزید تا به طور کامل پر شود. داخل محفظه جا پودری را یک مایع شستشو دهنده مناسب یا نرم کننده ریخته و صبر کنید تا ماشین با دور متوسط شروع به چرخیدن کند. باید همچنین این نکته را مدنظر داشته باشید که هرگز از مواد شوینده‌ای که دارای سفید کننده می‌باشند برای این کار استفاده نکنید.

روش شستن شلوار لی با استفاده از دست:

استفاده از این شیوه برای شستشو بهتر و مناسب‌تر می‌باشد. چرا که در این روش از رنگ دانه شلوار لی به میزان زیادی محافظت شده و موجب می‌شود به ندرت ساییده شده و بافت آن از بین برود. به منظور این کار در آغاز تشت یا وان موردنظر را به طور کامل پر از آب سرد نمایید و بعد کمی مایع نرم کننده داخل آن ریخته و صبر کنید تا به طور کامل حل گردد.

بعد از آن شلوار لی خود را به حالت پشت و رو کرده و داخل آب فرو کنید. حدود ۱۰ دقیقه منتظر بمانید تا بافت شلوار کاملا خیس گردد و بعد آن را زیر آب گرفته و آب کشی نمایید و منتظر بمانید تا آب موجود در آن به طور کامل گرفته شود. سپس شلوار را به منظور خشک شدن بر روی طناب یا جالباسی آویزان نمایید.

بکار بردن آب سرد برای شستشوی شلوار لی:

بهتر است بدانید که آب داغ و دارای درجه حرارت بالا آسیب جدی به لباس جین وارد خواهد کرد؛ بنابراین تا جایی که امکان دارد برای شستشوی این دست لباس‌ها از آب ولرم و یا آب سرد استفاده نمایید. توجه داشته باشید که یکی از علل از دست دادن رنگ بعد از شستشوی لباس و در واقع کم رنگ شدن آن استفاده از آب جوش و یا آب داغ در هنگام شستن می‌باشد که در نهایت باعث می‌شود لباس حالت اولیه و بافت اصلی خود را از دست بدهد و دچار آسیب جدی گردد.

استفاده از شوینده‌های مناسب برای شستشو:

به طور معمول شوینده‌های مخصوصی در بازار برای شستن لباس‌های جین وجود دارند که می‌توانید در صورت تمایل از آن‌ها استفاده نمایید، اما تا جایی که امکان دارد سعی کنید از شوینده‌های قوی که دارای خاصیت پاک کنندگی بالایی می‌باشند به منظور این کار استفاده نکنید. گاهی اوقات نیز برخی از افراد برای شستن لباس‌های جین از صابون استفاده می‌کنند که این امر نیز کاملا اشتباه بوده و به لباس آسیب می‌زند.

پشت و رو کردن شلوار لی در هنگام شستن:

به عبارت کلی شستشوی لباس‌های جین موجب کاهش طول عمر آن‌ها می‌گردد، اما بیشتر اوقات راهی جز این کار وجود ندارد؛ بنابراین برای کم کردن میزان ساییدگی و خراب شدن رنگ و بافت شلوار بهترین کار این است که آن‌ها را به صورت پشت و رو قرار دهید و درون ماشین بگذارید یا با دست بشویید. با این عمل دیگر سطح شلوار موردنظر با لباس‌ها ساییدگی ندارد و در نو ماندن شلوار بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از سرکه برای حفظ رنگ:

سرکه سفید ماده بسیار خوب و موثری در تثبیت و حفظ رنگ لباس‌های جین می‌باشد که به همین خاطر پیشنهاد می‌شود که پیش از شستشو و یا در زمان شستن با افزودن کمی سرکه سفید به داخل آب علاوه بر بالا بردن قدرت پاک کنندگی تا حدودی می‌توانید با این روش رنگ شلوار خود را حفظ کرده و ثابت نگه دارید.

بستن زیپ و دکمه‌های شلوار در هنگام شستشو:

توصیه می‌شود که در زمان شستن به منظور این که حالت اصلی شلوار حفظ شود و همچنین آسیبی به زیپ‌ها وارد نگردد و یا این که دکمه‌های لباس به لباس‌های دیگر گیر نکند و آسیب نبیند سعی کنید که در زمان شستشو حتما دکمه‌ها و زیپ را بسته و بعد آن‌ها را درون ماشین بیندازید و سپس شروع به شستشو نمایید.

نحوه خشک کردن شلوار جین

تا جایی که امکان دارد از وسایل خشک کن و یا از حرارت برای خشک نمودن این گونه لباس‌ها استفاده نکنید، زیرا این امر موجب بوجود آمدن چین و چروک و از بین رفتن میزان زبری و رنگ شلوار می‌شود. همینطور پیشنهاد می‌شود که شلوار موردنظر را به شکل پشت و رو در محلی با هوای آزاد و دور از تابش نور آفتاب پهن کرده تا با استفاده از چرخش هوا شلوار به طور کامل خشک شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه