به گزارش اقتصاددریایی،پس از تأخیر سه ساله فردا – دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه- قرارداد بلند مدت ۱۰ ساله در بندر شهید بهشتی چابهار با اپراتور هندی منعقد میشود.
خرداد ماه سال ۹۵ موافقتنامه تأسیس دالان تجاری ایران، هند و افغانستان تحت عنوان توافقنامه چابهار، بین رؤسای جمهور این سه کشور امضا شد و به تصویب مجالس کشورهای مذکور هم رسید. یکی از موضوعات این موافقتنامه ورود یک شرکت هندی به بندر شهید بهشتی چابهار بود و براساس این توافقنامه، اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار به یک شرکت هندی واگذار شد.
دی ماه سال ۹۷ دفتر شرکت هندی آی پی جی ال به صورت رسمی در منطقه آزاد چابهار اجرای قرارداد فعالیت موقت خود را به مدت دو سال در بندر شهید بهشتی شروع کرد تا در صورت انجام تعهداتش از جمله تجهیز بندر با تجهیزات مورد نیاز، وارد پروسه قرارداد ۱۰ ساله با سازمان بنادر و دریانوردی شود.
اما پس از گذشت این مدت زمان، هندیها حاضر به انعقاد قرارداد بلند مدت نبودند و هر چند در این مدت ۶ دستگاه جرثقیل دروازهای از تجهیزات بندری مورد قید شده در قرارداد که از تکالیف هندیها بود وارد بندر شهید بهشتی چابهار شد، اما گفته میشد که هند تا امضای قرارداد ۱۰ ساله اجازه استفاده از این تجهیزات را به ایران نمیداد.
یکی از موضوعات هندیها در عدم انعقاد قرارداد ۱۰ ساله این بود که بندهایی از قرارداد اصلاح شود و یک کشور ثالث در دادگاه بینالمللی هم حق داوری را داشته باشد.
ایران تاکنون سه بار از هندیها برای انعقاد قرارداد دعوت کرده است که دو بار از آنها به دلایلی نامعلوم از سوی هندیها رد شد و در نهایت قرار بر این است که فردا این قرارداد ۱۰ ساله بین دو کشور منعقد شود.
این رفتار هندیها به عنوان اپراتور بندر شهید بهشتی چابهار و تنها بندر اقیانوسی ایران در حالی است که در حال حاضر حداکثر از ۳۰ درصد ظرفیت بندر شهید بهشتی استفاده میشود و ۷۰ درصد این ظرقیت خالی باقیمانده است.