پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۴۷۰
۲۴ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۸
اقتصاددریایی - اگر سرمایه‌ای دارید و به دنبال یک حرفه‌ی مهیج، سازنده و پرسود هستید، حتما پروش ماهی در قفس را مورد بررسی قرار دهید.

به گزارش اقتصادسرآمد، چند سالي است كه پروش ماهی در قفس در ايران باب شده است و اين روزها، بازار داغي دارد. سرمايه‌گذاران به سرعت به سمت دريا خيز برداشته و با خريد قفس، اقدام به پرورش ماهي مي‌كنند. سوال مبنايي اين است كه چرا سرمايه‌گذاران به سمت پروش ماهی در قفس حركت كرده‌اند؟ مزيت ويژه پرورش ماهي در قفس چيست و چرا بخش مهمي از مجوزهاي اين حوزه به سرعت خريدار داشته است؟

پروش ماهی در قفس

بازگشت سرمايه

يكي از فاكتورهاي بسيار مهم براي هر سرمايه‌گذار، محاسبه سود و زيان و مدت زمان بازگشت سرمايه است. به طور كلي، اگر بازگشت سرمايه مطمئن و در بازه زماني مناسب باشد، سرمايه‌گذار علاقه‌مند مي‌شود كه به سمت آن بازار خاص برود.

جالب است كه بازگشت سرمايه در صنعت پروش ماهی در قفس بسيار بالاست و كمتر صنعتي است كه بازه زماني كوتاهي براي برگشت كل سرمايه بدهد. اغلب فعالان بر اين باورند كه بازگشت سرمايه در اين صنعت به يك دوره يك ساله نياز دارد. جاالب‌تر اين است با توجه به زمان 8ماهه براي كشت و برداشت ماهي، در واقع بازگشت سرمايه فقط 8 ماه فرصت مي‌خواهد و اين نقطه قوت بزرگي است كه هر سرمايه‌گذار را وسوسه مي‌كند كه در باره پرورش ماهي در قفس تحقيقات خود را آغاز كند.

 

تسهيلات توليد

دولت براي حمايت از كشت و پروش ماهی در قفس، تسهيلات بسيار خوبي در نظر گرفته است تا جايي كه رقم كل تسهيلات ممكن، چند برابر سرمايه‌آورده است. اين رقم كلاني است. گاهي رقم را تا 70 ميليارد تومان ذكر كرده‌اند؛ اين در حالي است كه شروع به كار در صنعت پرورش ماهي در قفس، به مبالغي به مراتب كمتر نياز دارد. اين است كه سرمايه‌گذار براي داشتن چند قفس پرورش ماهي مشتاق مي‌شود. ضمن اينكه وام مذكور، حداقل يك‌سال تنفس دارد.

 

سود نهايي

نكته قابل تامل ديگر، سود حاصله از يك دوره كشت و پرورش ماهي در قفس است. با توجه به مجموع هزينه‌هاي اوليه و محاسبه قيمت و بررسي بازار فروش، سودي بسيار چشمگير عايد سرمايه‌گذار مي‌شود. حداقل سود 65 درصد است كه نسبت به ساير صنايع، بسيار بيشتر است.

با اين سود، اگر يك سرمايه‌گذار، هيچ تسهيلاتي نگيرد و فقط با سرمايه خود فقط يك قفس 125 تني را در اختيار بگيرد، در سال اول به 65 تا 70 درصد سود مي‌رسد و اين رقم بزرگي است. و اگر اين سرمايه‌گذار، سه قفس در اختيار بگيرد، در همان سال اول، تمام سرمايه او بازگشته و مقدار قابل توجهي هم سود خواهد كرد و اين چيزي نيست كه يك سرمايه‌گذار حرفه‌اي از آن چشم‌پوشي كند.

 

ساخت قفس

خوشبختانه سازنده‌هاي داخلي هستند كه بسيار قوي و ماهرانه قفس‌ها را با كمترين قيمت ممكن بسازند. استحكام قفس‌هاي ساخت ايران به مراتب از كشورهاي تركيه و نروژ و امثال اين‌هاست و همين نكته باعث شده كه صنعت پرورش ماهي در قفس در ايران به سرعت جان بگيرد.

از سال 1395 كه نروژي‌ها به ايران آمده و چند قفس در خزر ساخته و كاشتند و البته به دليل ضعف تجهيزات به شكست انجاميد، كسي گمان نمي‌كرد كه ايراني‌ها در ساخت قفس از نروژ جلو بيفتند. قدرت رقابت و استحكام قفس‌هاي ايراني نسبت به رقبا تا جايي است كه همسايگان نروژ، سفارش‌هاي خود را به ايران آورده‌اند.

ساخت قفس حدود چهار ماه زمان نياز دارد. به عبارت ديگر، از اقدام به سرمايه‌گذاري تا شروع كار فقط چهار ماه وقت لازم است و بعد از آن به سرعت مي‌توان ماهي‌ريزي كرد و پرورش را آغاز كرد. به محض رسيدن ماهي‌ها به يك‌كيلو گرم و يا بيشتر، مي‌توان مزرعه را برداشت كرد و به سود و سرمايه رسيد.

در سال دوم، فرصت چهارماهه ساخت قفس، هزينه ساخت قفس و بسياري ديگر از هزينه‌هاي جانبي حذف مي شوند و سرمايه‌گذار به سودي سرشار خواهد رسيد.

 

كشت و پرورش ماهي

براي كشت و پرورش، سرمايه‌گذار نياز نيست خودش وارد دريا شود. نفرات كار بلدي هستند كه به راحتي استخدام مي‌شوند و يك دوره يك‌ساله را از كشت تا برداشت با سرمايه‌گذار همكاري مي‌كنند. از اين رو، از نظر نيروي انساني، آموزش‌ها و فن و فيت‌ها هيچ مشكلي وجود ندارد.

 

برداشت مزرعه و فروش

تغذيه ماهي‌هاي پرورشي در قفس بسيار ساده است. با توجه به اين كه آن‌ها در بوم‌زيست خود –دريا- زندگي مي‌كنند، بخش مهمي از تغذيه خود را از دريا دريافت مي‌كنند و مابقي با غذاهاي آماده‌اي كه در ايران توليد مي‌شود و به راحتي در دسترس است انجام مي‌گيرد.

پرورش‌دهندگان حرفه‌اي آماده به كار با تمامي زواياي غذادهي، بهداشت و حفاظت از ماهي‌ها آگاه هستند و به خوبي از پس كار بر مي‌آيند.

برداشت نيز بسيار ساده است؛ زيرا ماهي ها همه در درون قفس در دسترس هستند و جمع‌آوري آن‌ها اصلا مشكلي نخواهد داشت.

بازار ماهي چه به صورت صادرات و چه به صورت توزيع در كشور چنان ساده و پرمشتري است كه قبل از برداشت خريداري مي‌شود.

بدين‌سان است كه پرورش ماهي در قفس در ايران كه چند سالي است باب شده است، يك فرصت بزرگ سرمايه‌گذاري به سرمايه‌گذاران مي‌دهد و سرعت درخواست مجوز براي شروع كار هم چنان است كه ظرفيت در بخش‌هايي از هرمزگان و بوشهر به حد كفايت نزديك شده است.

 

مشاوره رايگان در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد

اگر سرمايه‌اي داريد و به دنبال يك حرفه‌ي مهيج، سازنده و پرسود هستيد، حتما پرورش ماهي در قفس را مورد بررسي قرار دهيد.

ما در روزنامه دریایی اقتصادسرآمد برای شما مشاوره رایگان در نظر داریم با ما در تماس باشید.
۰۲۱۸۸۷۶۹۲۲۷ - ۰۹۱۹۶۶۷۸۲۵۳

در اين رابطه، بنا به رسالتي كه داريم و هدف مهم توسعه اقتصاددرياپايه را مد نظر داريم، براي مشاوره رايگان به سرمايه‌گذاران اعلام آمادگي مي‌كنيم. از توضيحات تكميلي تا بازديد از قفس‌سازي و مشاهده عيني پرورش ماهي در قفس و گفت‌وشنود با حرفه‌اي‌هاي اين كار.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه