پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۳۳۷۶
۲۳ تير ۱۴۰۲ | ۱۷:۵۷
لایروبی کانال آبرسان مجتمع چهار هزار هکتاری میگوی گمیشان با اقدامی جهادی دولت سیزدهم سبب شد تا سرمایه‌گذاری برای پرورش این گونه آبزی ارزآور با جهش همراه شده و امید به بهبود وضعیت اقتصادی ساکنان این منطقه محروم و مرزی افزایش یابد.

تولید میگو در گمیشان

اقتصاد دریا - آب موردنیاز مجتمع پرورش میگوی گمیشان از طریق کانال متصل به دریای خزر تامین می‌شود که طی سال‌های اخیر به دلیل انباشت گل و لای و پسروی آب دریا دچار مشکل شده بود و نگرانی سرمایه گذاران را برای تامین آب در پرورش میگو در سال جاری و آینده دوچندان کرده بود.

کارشناسان حوزه شیلات گلستان معتقدند لایروبی کانال انتقال آب از دریای خزر به سمت سایت پرورش میگو در گمیشان یک اقدام جهادی برای پایداری استفاده از این ظرفیت در توسعه اقتصادی منطقه و تولید پایدار این محصول و رونق اقتصاد استان گلستان است.

ورود به موقع مدیران گلستان برای پیگیری و رفع معضل تامین آب مجتمع میگو گمیشان به عنوان یکی از قطب‌های مهم پرورش این گونه آبزی در شمال کشور، با چاره جویی و پیگیری دغدغه سرمایه گذاران، به پایداری تولید منجر خواهد شد.

مدیرکل شیلات گلستان در این ارتباط گفت: لایروبی کانال انتقال آب از دریای خزر به مجتمع پرورش میگو یکی از معضلات برای پایداری تولید این محصول به شمار می‌رفت که پایداری سرمایه گذاری را تهدید می‌کرد.

اسماعیل جباری به ایرنا افزود: مسافت لایروبی کانال آبرسان، ۲ کیلومتر در داخل دریای خزر برای دسترسی به آب و ۲ کیلومتر دیگر از دریا به سمت مجتمع پرورش میگو گمیشان است که با اقدام به موقع از سوی مدیریت ارشد استان و هماهنگی لازم ملی و استانی، لایروبی آن قبل از آغاز فصل پرورش، انجام شد.

وی افزود: شیرینی لایروبی کانال آبرسان به مجتمع پرورش میگوی گمیشان را سرمایه‌گذاران با رهاسازی بچه میگو در 96 مزرعه پرورش لمس می‌کنند.

وی با اشاره به این که ذخیره‌سازی بچه میگو در مجتمع گمیشان برای سال جاری از ۳۰ اردیبهشت آغاز شده بود، بیان کرد: مطابق گزارش کارشناسان این اداره کل، تا هشتم تیرماه امسال در 96 مزرعه با پوشش هزار و 502 هکتار برای رهاسازی 251 میلیون بچه میگو از سوی سرمایه گذاران اقدام شده است.

جباری گفت:مطابق برنامه ریزی صورت گرفته ذخیره‌سازی بچه میگو در مجتمع گمیشان در تیرماه سال جاری پایان می‌یابد.

وی افزود: امسال این اداره کل ذخیره‌سازی بچه میگو در مجتمع گمیشان را برای هزار و 600 هکتار و رهاسازی حدود 270 میلیون قطعه برنامه‌ریزی کرده است.

مدیرکل شیلات گلستان در خصوص وضعیت پرورش میگو در مجتمع، گفت: این مجتمع تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی بوده و عاری از بیماری برای پرورش این گونه آبزی است.

وی یادآور شد: با توجه به شرایط حاکم در پرورش میگو در این مجتمع، برداشت این محصول سه هزار و 600 تن پیش‌بینی شده که جمع‌آوری این گونه آبزی از مزارع میانه شهریورماه به مدت یک ماه آغاز خواهد شد.

به گفته وی سال زراعی قبل تولید میگو از استخرهای پرورش در مجتمع گمیشان با برداشت سه هزار و ۱۰۰ تُن محصول نسبت به سال زراعی قبل ۱۰۰ درصد رشد داشت.

بیش از ۸۰ درصد میگوهای برداشت شده در گلستان پس از عمل‌آوری و بسته‌بندی قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارد.

تنها مرکز پرورش میگوی شمال کشور به مساحت چهار هزار هکتار در ۱۰ کیلومتری ساحل گمیشان قرار دارد که از یک دهه پیش با استفاده از آب دریای خزر فعال است.

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

براساس مطالعات صورت گرفته شیلات گلستان، با بهره‌برداری از مجموع ۲ فاز در مجتمع میگو گمیشان به مساحت ۱۰ هزار هکتار طی برنامه‌ای تا افق ۱۴۰۴، سالانه افزون بر ۱۷ هزار تن میگو تولید و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور ارزآوری خواهد شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۸ - ۲۳ تير ۱۴۰۲
0
0
خدا کنه تلاشی باشه
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه