پایگاه خبری اقتصاد دریایی

موضوع

ابعاد حقوقی توسعه دریامحور با نگاهی به قوانین بین‌الملل

توسعه دریامحور به بهره‌برداری پایدار و همه‌جانبه از منابع دریایی به‌عنوان یکی از ارکان مهم رشد اقتصادی و توسعه ملی کشورهای ساحلی و جزایر اطلاق می‌شود. این نوع توسعه نه‌تنها به تقویت بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل دریایی، شیلات، انرژی‌های تجدیدپذیر دریایی و گردشگری دریایی می‌پردازد، بلکه نیازمند درک جامع و هماهنگی در ابعاد حقوقی مختلف است.

نمایش آخرین توانمندی‌های ایزوایکو در جزیره کیش

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی جامع دریایی و دریانوردی ایران که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای حوزه صنایع دریایی کشور محسوب می‌شود، طی روزهای ۱۵ تا ۱۸بهمن‌ماه سال جاری با حضور شرکت‌های بزرگ داخلی و خارجی، متخصصان و فعالان صنعت دریایی در محل سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد.

تعیین سهمیه واردات رسمی برای ته‌لنجی‌ها

به نظر می‌رسد با ورود جدی دولت موضوع ساماندهی وضعیت واردات مرزنشینان در حال تعیین نهایی است. طی هفته‌های گذشته چهره‌های مختلفی از دولت چهاردهم، از جمله مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور- سیدمحمد اتابک، وزیر صمت و حتی برخی نمایندگان مجلس درباره برنامه‌ریزی جهت تعیین وضعیت واردات ته‌لنجی و کولبری و بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان صحبت کردند.

نمايشگاه كيش‌و‌مات

در سال جاري، چند نمايشگاه با اسم و عنوان «نمايشگاه دريايي»‌ برگزار شد و هركدام تشابهات و تفاوتي‌هايي با هم داشتند و نتايج خاص خود را بروز دادند. برخي نمايشگاه‌ها با هزينه بخش خصوصي و برخي نیز با حمايت دولت برگزار شد، اما كدام نمايشگاه موفق‌تر بود و كدام نمايشگاه به نتيجه دلخواه شركت‌كنندگان و بازديدكنندگان نرسيد، تحليلي است كه مي‌شود با استدلال به آن رسيد.

نمایشگاه جامع دریایی کیش پر طمطراق بی رونق

سیزدهمین نمایشگاه جامع دریایی ایران از تاریخ ۱۵ تا ۱۸بهمن‌ماه در مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌های کیش در حال برگزاری است. این نمایشگاه قرار بود تا بزرگ‌ترین رویداد نمایشگاهی دریایی کشور باشد، اما از همان ساعات ابتدایی افتتاحیه و آغاز به کار، برخی انتقادها درباره آن توسط صاحب‌نظران و کارشناسان حوزه‌های مختلف صنایع دریایی کشور مطرح شد.

تربیت نیروی متخصص با محوریت هنرستان‌های دریایی

حوزه دریامحور چنان گستره عظیمی را شامل می‌شود که برای آموزش نیروی متخصص نیازمند سرفصل‌هایی براساس نیازهای موجود و دستیابی به دانش و علم جدید است. هرچند بسیاری از کارشناسان معتقدند رفع نیاز حوزه دریا پایه به تامین نیروی انسانی متخصص از بستر دانشگاه و تحقیقات دانشگاهی برمی‏آید، اما به نظر می‌رسد که تربیت نیرویی مسلط به دانش دریایی روز باید پیش از مقاطع تحصیلات دانشگاهی برای فعالان این حوزه آغاز شود. با چنین نگاهی ایجاد و توسعه هنرستان‌های دریایی در کشور یک ضرورت انکارناپذیر است.

مخاطرات توسعه انسانی برای ‌زیست محیط دریایی

خلیج فارس دارای اقلیم نیمه‌خشک تا بیابانی با تابستان‌های بسیار گرم و شرجی و زمستان‌های معتدل است. اقلیم دریای عمان اقلیم گرمسیری با تاثیرات موسمی است. در هر دوی این اقلیم‌ها، بادهای شمال‌غربی در آن غالب است و امواج مرتفعی را ایجاد می‌کنند. این مناطق تحت تاثیر سامانه‌های همدیدی مانند جبهه‌های سرد و طوفان‌های گردوخاک است.

*فراخوان* مرکز نوآوری صنایع دریایی و شتابدهنده کوانتوم پلاس دانشگاه شیراز

رویداد ملی مسئله محورطراحی و ساخت سازه مقوایی

مخاطبین‌اساتید و شرکت های دانش بنیان : دانشجویان رشته های مهندسی مکانیک، عمران، هوافضا، مواد و سایر رشته های مرتبط

تهدید اکوسیستم دریا با گرمایش اقیانوس‌ها

گرمای اقیانوسی به افزایش غیرمعمول دمای سطح آب اقیانوس‌ها گفته می‌شود که تأثیرات گسترده‌ای بر اکوسیستم‌های دریایی، آب‌وهوا و صنایع دریایی دارد؛ این پدیده می‌تواند به مرگ و کاهش جمعیت گونه‌های دریایی مانند مرجان‌ها و ماهی‌ها منجر شود و الگوهای مهاجرتی آن‌ها را تغییر دهد.

تأکید بر نقش ایزوایکو در صنایع دریایی

نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای بخش خصوصی با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد. در این رویداد، شرکت‌های خصوصی برتر کشور، دستاوردهای خود را در حوزه‌های گوناگون از جمله ارتباطات، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، صنایع معدنی، نفت و گاز، فولاد و آلومینیوم، تجهیزات پزشکی و دریایی به نمایش گذاشتند.