پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۸۶۹۶
۳۱ فروردين ۱۴۰۴ | ۱۶:۲۹

صنعت آبزي‌پروري سهم قابل توجهي در صادرات غيرنفتي كشور دارد

دبير اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران از صادرات ۱۸۲ هزار تُن محصولات آبزي در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: صنعت آبزي‌پروري سهم مهمي در صادرات غيرنفتي كشور داشته و سهم قابل توجهي از اين صادرات به روسيه و چين اختصاص داشته است.

صنعت آبزي‌پروري سهم قابل توجهي در صادرات غيرنفتي كشور دارد

 به گزارش اقتصاددریایی، در سال ۱۴۰۳، صنعت آبزي‌پروري ايران با چالش‌ها و فرصت‌هاي متعددي روبرو بوده است.

علي اكبر خدايي، دبير اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران، در گفت‌وگو با خبرنگار ايانا به بررسي وضعيت توليد، صادرات، برنامه‌هاي اتحاديه براي توسعه و چالش‌هاي پيش روي صنعت آبزي‌پروري پرداخته است.

صنعت آبزي‌پروري يكي از بخش‌هاي مهم اقتصادي در ايران است كه نقش بسزايي در تامين امنيت غذايي و ارزآوري دارد. با توجه به اهميت اين صنعت، بررسي وضعيت توليد، صادرات و چالش‌هاي پيش روي آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

در سال‌هاي اخير، صنعت آبزي‌پروري به عنوان يكي از ظرفيت‌هاي استراتژيك كشاورزي كشور شناخته شده و سهم مهمي در صادرات غيرنفتي ايفا كرده است. با اين حال، مشكلاتي چون تأمين نهاده‌ها، قيمت تمام‌شده بالا و ناهماهنگي ميان توليدكنندگان و صادركنندگان، روند رشد آن را كند كرده است.

مروري بر وضعيت صنعت آبزي‌پروري ايران در سال ۱۴۰۳:

  خدايي با تشريح وضعيت توليد آبزيان در كشور در سال ۱۴۰۳، بيان داشت: در حال حاضر، آمار دقيقي از كل توليد آبزيان در سال ۱۴۰۳ در دسترس نيست. با اين حال، بر اساس اعلام شيلات، ميزان صادرات آبزيان (به جز خوراك و مكمل‌ها) حدود ۱۸۲ هزار تن بوده است. اگر اين رقم را با آمار اعلامي شيلات (حدود ۱ ميليون و ۳۵۰ هزار تن) مقايسه كنيم، تقريباً ۱۳.۵ تا ۱۴ درصد از كل توليد به صادرات اختصاص دارد.

وي با بيان اينكه صادرات آبزيان ايران به حدود ۶۰ كشور در آسيا، اروپا، آفريقا، آمريكا و آمريكاي لاتين انجام مي شوند، افزود: از مهم‌ترين مقاصد صادراتي مي‌توان به چين، روسيه، امارات و كشورهاي حاشيه خليج فارس اشاره كرد.

خدايي ادامه داد: صادرات به كشورهاي آفريقايي مانند كامرون، ليبي و نيجريه نيز قابل توجه است.

به گفته دبير اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران، روسيه مقصد اصلي صادرات ميگوي ايران است و حدود ۶۵ درصد از ميگوي صادراتي به اين كشور صادر مي‌شود.

  راهكارهاي توسعه صادرات آبزيان:

خدايي با معرفي چهار محور اصلي را براي توسعه صادرات گفت: فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني با هدف ايجاد درك مشترك ميان توليدكننده و صادركننده در خصوص نيازهاي بازار جهاني، حضور فعال در مجامع بين‌المللي مشاركت مستمر در نمايشگاه‌ها و مذاكرات با طرف‌هاي خارجي، افزايش ضريب نفوذ دانش در توليد با هدف همكاري با معاونت علمي رياست جمهوري در جهت به‌كارگيري نوآوري‌ها و در نهايت ايجاد سامانه رهگيري و كنسرسيوم صادرات با هدف پياده‌سازي سامانه رديابي محصولات آبزي و تشكيل كنسرسيوم صادراتي با مجوز رسمي نقش مؤثري در توسعه صادرات آبزيان خواهند داشت.

چالش‌هاي توليدكنندگان آبزيان:

دبير اتحاديه توليد ‌تجارت آبزيان با اشاره به چالش‌هاي فعلي توليدكنندگان، بيان داشت: تأمين نهاده‌هايي مانند بچه ماهي و مولد ميگو، به‌ويژه براي صنعت پرورش در قفس، يكي از اصلي‌ترين دغدغه‌ها است. متأسفانه به شدت به واردات از كشورهايي چون استراليا و تايلند وابسته هستيم.

همچنين مقاومت برخي توليدكنندگان در برابر شفاف‌سازي و ساماندهي توليد، چالش ديگري است كه به گفته خدايي بايد از طريق فرهنگ‌سازي و آموزش رفع شود.

وي ادامه داد: آبزي‌پروري در مقايسه با دام و طيور كمتر مورد حمايت قرار گرفته، اما با سازوكار بازار آزاد خود را تطبيق داده است.

تأثير افزايش قيمت نهاده‌ها:

  اين مسئول صنفي با بيان اينكه در مقايسه با ۱۰ سال پيش، بسته‌بندي‌ها به‌شدت متنوع‌تر و پيشرفته‌تر شده‌اند، تصريح كرد: افزايش قيمت نهاده‌ها به كاهش قدرت خريد مردم و كاهش مصرف داخلي منجر شده و همين عامل تمايل به صادرات را افزايش داده است.

خدايي با اشاره به اينكه در حوزه صادرات همچنان عمده‌فروشي رواج دارد، گفت: البته برخي شركت‌ها موفق به عرضه محصولات پخته و آماده در بازار روسيه شده‌اند كه نويدبخش آينده‌اي روشن است.

  چشم‌انداز صادرات آبزيان:

  صنعت آبزي‌پروري ايران با وجود چالش‌هايي همچون تامين نهاده‌هاي توليد، از ظرفيت‌هاي بالايي براي توسعه و افزايش سهم در بازارهاي جهاني برخوردار است.

برنامه‌هاي اتحاديه توليد و تجارت آبزيان ايران در راستاي افزايش كيفيت، ايجاد ارتباطات موثر و استفاده از فناوري‌هاي نوين، مي‌تواند براي شكوفايي اين صنعت و ارتقاي جايگاه ايران در بازارهاي جهاني كمك شاياني باشد.

ارسال نظر
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه