پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۶۲
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ | ۰۸:۴۵
اقتصاددریایی - رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان گفت: بر اساس پروژه تحقیقاتی تعریف شده، اثرات ناشی از لای‌ریزی بر منابع آبزیان در خلیج‌فارس توسط این پژوهشکده بررسی می‌شود.

سنجش اثرات لای‌ریزی با نمونه‌برداری از ۱۵ نقطه در خلیج‌فارس

به گزارش اقتصاددریایی، محمد صدیق مرتضوی در گفتگو با خبرنگار مانا در این ارتباط اظهار کرد: از جمله مهم‌ترین اثرات اکولوژیکی ناشی از فعالیت‌های لایروبی و لای‌ریزی در خلیج‌فارس، می‌توان به از بین رفتن مستقیم زیستگاه، اختلال در توزیع گونه‌ها، کاهش نفوذ نور، کاهش تولید اولیه و کاهش فرصت‌های تغذیه‌ای برای آبزیان اشاره کرد.

وی افزود: در ادامه مطالعات زیست‌محیطی پایش آب‌های ساحلی و بررسی اثرات لای‌ریزی بر زیست‌بوم‌های دریایی و فون و فلور آنها، نمونه‌برداری از آبزیان دریایی انجام شده است.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان ادامه داد: نمونه‌برداری صورت گرفته در ۱۵ ایستگاه، در حوضه دریایی بین آب‌های ساحلی شهر بندرعباس و جزایر قشم، هرمز و لارَک اجرا شده است.

مرتضوی با بیان اینکه برای نمونه‌برداری، در هر ایستگاه به مدت ۱۵ دقیقه تورکشی انجام شده است، خاطرنشان کرد: نمونه‌های ماهی، میگو و سایر آبزیان نمونه‌برداری‌شده در هر ایستگاه در محفظه‌های پلاستیکی که از قبل شناسه‌دار شده بود، جمع‌آوری و جهت انجام مطالعات آزمایشگاهی به آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انتقال داده شد.

وی گفت: نمونه‌برداری از دیگر عوامل زیستی مانند بنتوز و پلانکتون و عوامل غیرزیستی فیزیکی، شیمیایی و آلاینده‌های آلی و معدنی متداول نیز در آینده نزدیک انجام و گزارش انجام گشت نیز ارائه می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه زمان شروع، پایان و همچنین مختصات دقیق جغرافیایی نقاط شروع و پایان تورکشی در هر ایستگاه، ثبت شده است، ادامه داد: شناسایی علمی گونه‌ها و خانواده‌های آنها، زیست‌سنجی، توزین و شمارش نمونه‌های هر‌گونه در آزمایشگاه جانورشناسی پژوهشکده بر طبق دستورالعمل ایزو ۱۷۰۲۵ مستقر در آزمایشگاه‌های پژوهشکده انجام می‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه