پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۹۳۱
۱۷ شهريور ۱۴۰۳ | ۱۸:۵۱
اقتصاددریایی - مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، گفت: بر اساس آخرین مصوبه کمیته مدیریت صید با موضوع بررسی دستورالعمل مدیریت صید و شروع فصل صید ماهیان استخوانی در سال جاری، زمان رسمی صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی کشور از تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ تعیین شد.

۲۵ مهر ماه؛ آغاز رسمی صید ماهیان دریای خزر

به گزارش اقتصاددریایی،رضا عباسپور نادری در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: بر‌اساس آخرین مصوبه کمیته مدیریت صید با موضوع بررسی دستورالعمل مدیریت صید و شروع فصل صید ماهیان استخوانی در سال جاری، زمان رسمی صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره در استان‌های شمالی کشور از تاریخ ۲۵ مهر ماه ۱۴۰۳ تعیین شد.
مدیر‌کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، افزود: همچنین زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌های منطقه میانکاله مازندران و گلستان از تاریخ ۱۵ مهر ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: زمان رسمی شروع فصل صید ماهیان استخوانی توسط شرکت‌های تعاونی پره غرب گیلان شامل پنج شرکت تعاونی پره، از تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ تعیین شد.
این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، خاطرنشان ساخت: همچنین زمان شروع فصل صید برای شرکت‌های تعاونی پره‌ای که در انجام تکثیر طبیعی و بازسازی ذخایر مشارکت داشته اند با هماهنگی و مدیریت شیلات استان، ۲۰ مهر ۱۴۰۳ تعیین شده است.
وی ادامه داد: تصمیم گیری در خصوص موضوع در کمیته مدیریت صید مرکز با حضور نمایندگان تحقیقات شیلات، اتحادیه صیادی و بخش‌های تخصصی ذی‌ربط انجام شده است که با پشتوانه نتایج و یافته‌های پژوهشی و در نظر داشتن ملاحظات مدیریتی تصمیم گیری لازم انجام می‌شود.
به گفته نادری، مهمترین گونه‌های صید ماهیان استخوانی دریای خزر به ماهی سفید، کفال و کپور اختصاص دارد که صید آنها توسط تعاونی‌های پره استان‌های گلستان، مازندران و گیلان هر ساله به مدت حدود ۶ ماه انجام می‌شود.
مدیر‌کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود یادآور شد: ۱۳۶ هزار نفر صیاد در شمال و جنوب کشور به حرفه صیادی اشتغال دارند که حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در شمال کشور و در کرانه‌های دریای خزر و مابقی نیز یعنی حدود ۱۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در سواحل خلیج فارس و دریای عمان فعال هستند.
وی با بیان اینکه تعاونی‌ها و تشکل‌های صیادی می‌توانند به عنوان بازوان قدرمتمند شیلات در تحقق سیاست‌های کلان مدیریت ماهیگیری ایفای نقش کنند، اظهار داشت: در حال حاضر ۳۴۷ تعاونی صیادی در سواحل شمالی و جنوبی کشور به همراه هشت اتحادیه در هفت استان ساحلی و یک اتحادیه سراسری با تمرکز بر حوزه‌های صید و صیادی فعال هستند.
مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: از این تعداد حدود ۱۶۸ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی جنوب و حدود ۱۷۹ تعاونی صیادی مربوط به استان‌های ساحلی شمال هستند که در کنار شیلات برای دفاع از منافع جامعه صیادی تلاش می‌کنند و به عنوان ظرفیت ارزشمندی برای کمک به فراهم سازی زمینه مناسب در تحقق سیاست‌ها وبرنامه‌های کلان مدیریت صید شیلات محسوب می‌شوند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه