پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۶۶۹۷
۲۴ مرداد ۱۴۰۳ | ۱۸:۳۹
گله‌مندی صیادان هرمزگانی از کابوس ترال؛
​​​​​​​گروه شیلات - امید اسماعیلی - «صید ترال را با تمامی زحماتی که داشت متوقف کردیم و عوامل سوء استفاده کننده متوقف شدند مجددا نیز اعلام کردیم در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد» این جمله گفته و اظهازات رییس کمیسیون کشاورزی مجلس است که در واکنش به صید ترال در استان هرمزگان صورت گرفته است. همانطور که می‌دانید این روزها در رسانه‌ها آمده است که صیادان فعال در عرصه صید و صیادی در هرمزگان در نگرانی بازگشت کابوس صید ترال به سرمی‌برند.

شیلات هرمزگان به دنبال احیای صید ترال است؟

به گزارش اقتصاددریایی، در حالی که این رسانه‌ها در خبرهای شان به صراحت گفته‌اند: شنیده‌ها حاکی از تلاش‌های سازمان شیلات و اداره کل شیلات هرمزگان برای بازگشت این صید آبزیان‌سوز به دریاهستند اما این سازمان یا اداره کل شیلات استان هرمزگان هیچ موضع مشخصف بیانیه رسمی دال بر تایید یا تکذیب نداشته‌اند. این در حالی است طی سال ها تلاش فراگیر دستگاهها، ارگان و نهادریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی این بلای خانمان سوز دریایی را خاموش کردند دریغ از این که هنوز زخم و فاجعه‌های زیست محیطی حاصل از این صید ترمیم نیافته و شاید سالیان سال نیز ترمیم نیابد.
بر گردیم به استان هرمزگان و خبرهایی در این باره، در این خبرها آمده است که صیادان غرب هرمزگان از صید‌های بی‌رویه ترال در هفته‌های اخیر بسیار گله‌مندند و این موضوع با توجه به تاثیر سوء آن بر اقتصاد و معیشت مردم، موجب نگرانی صیادان شده است.

واکنش رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به صید ترال در هرمزگان:
صید ترال نباید بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی انجام شود
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس درواکنش به وضعیت کشور در زمینه آبزیان، به خبرنگار خانه ملت گفت:در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.
وی گفت: ظرفیت های و قابلیت های کشور در زمینه آبزی پروری و صیادی کم نیست اما اینکه چرا نمی‌توانیم ظرفیت‌های موجود را از حالت بالفعل به حالت بالقوه تبدیل کنیم جای سوال دارد.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه حدود ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بخش کشاورزی داریم که این خود یک ظرفیت بسیار بزرگ است و باید از این ظرفیت با برنامه ریزی از آنها استفاده کنیم، عنوان کرد: اگر بتوانیم از سواحل جنوبی کشور با برنامه ریزی به منظور تولید میگو استفاده کنیم می‎توانیم ضمن اشتغالزایی شاهد ارز آوری بسیار زیادی برای کشور باشیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه بروکراسی اداری و رانت مانع از بکارگیری ظرفیت‌های موجود در حوزه آبزی پروری می‌شود، ادامه داد: در مجلس یازدهم و در ایام کرونا با حضور در منطقه چابهار و سواحل مکران شاهد بودیم که تعداد زیادی قایق و لنج امکان صیادی ندارند و با پیگیری مشکلات توانستیم مشکل آنها را برطرف کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید تمامی برنامه ریزی‌های موجود در حوزه آبزی‌پروری را با سرعت چندین برابری پیش ببریم، عنوان کرد: کمیته تولیدات دامی کمیسیون کشاورزی باید ماهیانه از سازمان شیلات گزارش دریافت کند. درحال حاضر اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته اما کماکان ایراداتی همچنان وجود دارد.

در راستای سلامت جامعه تلاش کنیم سهم آبزیان در سبد غذایی مردم افزایش پیدا کند
عسکری با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات صیادان تامین سوخت قایق ها و لنج ها است که برخی‌ها از آن سوء استفاده می‌کنند، گفت: باید در راستای سلامت جامعه تلاش کنیم سهم آبزیان در سبد غذایی مردم افزایش پیدا کند، درحال حاضر تولیدات شیلاتی توسط دهک‌های بالایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزیر جهاد کشاورزی دولت چهاردهم باید در این زمینه تلاش نماید.
وی با اشاره به اینکه باید براساس آمارهای دقیق وضعیت کشور در زمینه تولید آبزیان مشخص شود و تلاش کنیم به اهداف برنامه هفتم توسعه برسیم، ادامه داد: اگر در حوزه تقنینی سازمان شیلات مشکلاتی دارد در کمیسیون کشاورزی مطرح کنند تا در راستای رفع آن اقدام کنیم.

یکی از چالش‌های شیلات آمارهای غیرواقعی است
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید سیستم نظارتی دقیق و شفاف در زمینه تهیه آمارها به کمیسیون کشاورزی و سازمان شیلات کمک کند، گفت: یکی از چالش‌های شیلات آمارهای غیرواقعی است، باید بر اساس آمارهای واقعی کاستی‌ها و کمبودها را برطرف کینم.

صید ترال را متوقف کردیم
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه بر اساس گزارش‌های ارائه شده از ۱۸۰ هزار هکتار اراضی مناسب برای پرورش میگو تنها ۲۰ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است که باید دلایل آن مشخص شود، عنوان کرد: صید ترال را با تمامی زحماتی که داشت متوقف کردیم و عوامل سوء استفاده کننده متوقف شدند مجددا نیز اعلام کردیم در زمینه صید ترال بدون هماهنگی کمیسیون کشاورزی هیچگونه اقدامی صورت نگیرد.
عسکری گفت: در زمینه تولید ماهیان خاویاری رتبه اول را داشتیم اما در حال حاضر کشورهایی مانند اسپانیا و ترکیه به این حوزه ورود کردند و کشور چین که اطلاعات زیادی در این زمینه نداشت به برترین تولیدکننده خاویار تبدیل شده است.
در حالی که در استان های بوشهر و سیستان و بلوچستان شناورهای صیادی ترال توقیف می‌شوند اما گویا در استان هرمزگان خبری از توقیف و تقابل با غول و هیولای ترال در آب‌های غرب هرمزگان نیست!
خبرهای منتشره در استان سیستان و بلوچستان و بوشهر را اخیرا در ۱۵ مردادماه ببینید:
توقیف ۲ شناور صید ترال در آب‌های استان بوشهر
پانزدهم مردادماه - سرهنگ عبدالله خسروی فرمانده مرزبانی استان بوشهر در جمع خبرنگاران از توقیف ۲ فروند شناوری صیادی با ادوات صید ترال در آب‌های استان بوشهر خبر داد و اظهار کرد: با توجه به فصل صید و صیادی در استان بوشهر ایجاد امنیت و مقابله با عناصر متخلف، مانند صیادان غیرمجاز در دستور کار دریابانان است.
وی در ادامه، افزود: اکیپ گشت دریایی مرزبانی به کمک اقدامات تاکتیکی موفق شدند ۲ فروند شناور صیادی به علت فعالیت غیرقانونی مجهز به ادوات صید ترال شامل ۲ تور گوفه، طناب گوفه، چهار تخته گوفه توقیف کنند.
فرمانده مرزبانی استان بوشهر گفت: تورهای کشف شده خطر بسیار جدی برای از بین بردن گونه‌های کمیاب صید دارد و برای محیط زیست دریایی خسارت‌های سنگینی به همراه دارد.

توقیف یک فروند شناور لنج ترال پاکستانی حامل انواع
آبزیان قاچاق در چابهار
پنجم مردادماه - سرهنگ حسینعلی موحدی سیستان و بلوچستان فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات سیستان و بلوچستان از توقیف یک فروند شناور لنج ترال پاکستانی حامل سه تن انواع آبزیان قاچاق در چابهار خبر داد و اظهار کرد: در اجرای گشت مشترک کارکنان یگان حفاظت از آبزیان اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان با ناوگروه پایگاه دریابانی استان در آب‌های سرزمینی به یک فروند شناور لنج ترال پاکستانی که در حال صید غیر مجاز ترال بودند مشکوک و دستور توقف را آن دادند.
وی افزود: در بازرسی از این لنج سه تن از انواع آبزیان قاچاق با شناور و ادوات غیر مجاز کشف و ضبط شد و به همراه تعداد ۲۰ نفر اتباع پاکستانی دستگیر شده به مراجع ذی‌صلاح تحویل داده شدند.
فرمانده یگان حفاظت از منابع آبزیان شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این ماموریت یک نفر از کارکنان ناوگروه پایگاه دریابانی از ناحیه گردن مصدوم و به منظور مداوا به بیمارستان انتقال یافت که در ملاقات انجام شده وضعیت وی رضایت بخش بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه