پایگاه خبری اقتصاد دریایی

کد خبر: ۵۴۶۳
۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۴۲
 اقتصاددریایی - در روز‌های گذشته دوباره بحث میدان آرش داغ شد. ماجرا از این قرار بود که کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار و هدف‌گذاری کرده‌اند روزانه ۸۰۰میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت و فرآورش شود.

ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس

به گزارش اقتصاددریایی، آن‌طور که در خبرها آمده این قرارداد‌ها تحت هدایت و نظارت شرکتی مشترک به نام «الخلیج» است که عربستان و کویت تاسیس کرده‌اند تا به صورت مشترک و واحد، به برداشت از میدان گازی آرش مشغول شوند. در کنار این موضوع، کنار گذاشتن ایران نیز مطرح شد که پیگیری جام‌جم نشان می‌دهد چنین موضوعی صحت ندارد. درباره ناگفته‌های میدان گازی آرش گزارشی تهیه کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه آمده است.

کویت و عربستان معتقدند ایران در میدان گازی آرش سهمی ندارد و این دو کشور عربی باید نسبت به توسعه آن اقدام کنند. نکته قابل توجه اینجاست که ایران تنها کشوری است که در میدان گازی آرش چاه حفر کرده و آن‌طور که مسئولان وزارت نفت پیشتر اعلام کرده‌اند، آماده نصب دکل حفاری در این میدان گازی هستند.

ایران همچنین اعلام کرده از حق قانونی خود در این زمینه کوتاه نمی‌آید و ثبت شرکت برای برداشت از این میدان، حق خاصی را به کشور‌های دیگر نمی‌دهد. سال گذشته هم وزرای نفت دو کشور کویت و عربستان از اقدامات ایران در میدان گازی آرش اعلام نارضایتی کرده بودند. آنها همچنین گفتند آرش، یا به قول کشور‌های حاشیه خلیج فارس میدان «الدره» ثروت طبیعی عربستان و کویت است و هیچ‌کدام از طرف‌ها تا ترسیم مرز‌های دریایی حق برداشت ندارند. نکته دیگر اینجاست که عربستان و کویت در حال اغراق در میزان ذخایر میدان گازی آرش هستند تا بهره‌برداری از آن را توجیه‌پذیر‌کنند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
نظر:
نیازمندی‌ها
پیشخوان روزنامه